Un program european care trebuia să aducă 3.200 de microbuze școlare electrice în România s-a transformat într-o afacere uriașă pentru o singură firmă.
Din 250 de milioane de euro alocați prin PNRR, s-au cumpărat doar 1.300 de vehicule, la prețuri ce au depășit chiar și 260.000 de euro bucata.
Un singur mare câștigător
Firma Aveuro Internațional din Câmpina, județul Prahova, a câștigat licitații în peste 60% din județe, acumulând contracte de peste 135 de milioane de euro, arată o anchetă publicată de Reporter de Iași. Patronul Vlad Papuc este fiul Rodicăi Papuc, şefa Organizației de Femei a PNL Prahova și apropiată a baronului Iulian Dumitrescu, anchetat pentru corupție.
„A fost un business foarte bun pentru noi. Doamne ajută! (…) Cu prețul, noi ne-am mulat și funcție de bugetul fiecăruia. Bine că s-au cheltuit banii”, a declarat Papuc, pentru Reporter de Iași.
Preț real: 100.000 euro. Preț plătit: peste 200.000
Investigația arată că un microbuz Ford E-Transit, cu toate dotările și carosarea pentru transport școlar, costă în realitate sub 100.000 de euro. Ford îl vinde la aproximativ 70.000 de euro, iar carosarea completă - aer condiționat, lift pentru persoane cu dizabilități, omologare - este maximum 20.000 de euro.
Cu toate acestea, consiliile județene au plătit, în medie, 200.000 de euro pentru fiecare microbuz. La Iași, prețul a fost de 202.800 euro fără TVA, iar la Olt s-a atins recordul: 262.000 de euro.
Cazul Iași: 9 microbuze pierdute din pix
Diferențele de preț dintre județe sunt uriașe. La Brașov, același model furnizat tot de Aveuro a costat 743.000 lei (circa 148.000 euro), în timp ce la Iași prețul a fost de 1.014.000 lei.
Dacă ar fi plătit cât Brașovul, Iașiul ar fi putut cumpăra 35 de microbuze în loc de 26.
Cerințe tehnice „cu dedicație”
Un element-cheie în eliminarea concurenței a fost limitarea lungimii microbuzului la 6,8 metri. Piața oferă majoritatea modelelor între 6,8 și 7,5 metri.
Firma a livrat microbuze lungi de 6.704 mm - perfect încadrate în plafon.
Pacific Electric Bus, una dintre firmele eliminate, a contestat criteriul, arătând că este „restrictiv” și favorizează un singur tip de vehicul.
Licitații fără competiție
Fenomenul s-a repetat în aproape toată țara.
În 90% din județe, licitațiile au avut o singură ofertă admisă - în general Aveuro - iar prețurile au rămas ridicate.
Acolo unde a existat concurență reală, costurile per unitate au fost considerabil mai mici.
La Iași, trei ofertanți au fost respinși, rămânând doar Aveuro.
Președintele CJ Iași, Costel Alexe, a respins ideea unei intervenții politice. „Președintele Consiliului Județean nu intervine în procedurile de achiziție publică (…) Prețul contractului a rezultat în urma unei licitații publice, unde mai mulți ofertanți au depus oferte”, a spus Alexe.
Totuși, trei dintre cele patru oferte au fost declarate neconforme. Iar funcționarii CJ nu au răspuns la întrebarea esențială: de ce a fost impusă lungimea maximă de 6,8 metri?
Profituri record
Cu un profit estimat la 100.000 de euro pe vehicul, contractele cu statul au multiplicat de 6,7 ori cifra de afaceri a Aveuro Internațional.
„Profitabilitatea fiecărei firme depinde de oportunitatea fiecărui proiect. Ce pot să spun?”, a comentat Vlad Papuc, refuzând să detalieze marjele exacte.
Firma sa a vândut microbuze în aproape toate județele, de la Constanța la Maramureș, în contracte care însumează peste 676 milioane lei.
În iulie 2025, CJ Iași a lansat o nouă achiziție pentru trei microbuze electrice, cu o valoare estimată de 3,8 milioane lei. Și de această dată, caietul de sarcini impune aceeași limită de 6,8 metri - condiția contestată anterior pentru caracterul său restrictiv.