Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat marţi că va trimite Corpul de Control pentru a verifica achizițiile de microbuze școlare electrice finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în urma informațiilor apărute în presă privind posibile prețuri supraevaluate.
„Nu putem vorbi despre modernizarea României și investiții pentru viitorul copiilor noștri dacă banii europeni sunt folosiți incorect sau chiar furați”, a transmis Pîslaru, pe Facebook.
Acesta a precizat că vor fi analizate în detaliu procedurile de achiziție, prețurile plătite, criteriile tehnice și respectarea regulilor privind utilizarea fondurilor europene.
Ministrul a declarat că va solicita clarificări imediate de la autoritățile implicate, iar în cazul în care se vor constata nereguli, vor fi aplicate corecții financiare și, dacă va fi cazul, vor fi sesizate autoritățile judiciare, inclusiv Parchetul European condus de Laura Codruța Kövesi.
„Fondurile europene sunt un bun public și fiecare euro trebuie să fie cheltuit corect, transparent și în interesul oamenilor. Nu voi tolera niciun abuz”, a mai subliniat Pîslaru.
Investigația jurnalistică publicată de Reporter de Iași a scos la iveală că programul european destinat achiziției a 3.200 de microbuze electrice pentru școli s-a transformat într-o afacere concentrată în mâinile unei singure firme.
Din cele 250 de milioane de euro alocate prin PNRR, au fost cumpărate doar 1.300 de vehicule, la prețuri care au ajuns și la 260.000 de euro pe bucată - de peste două ori mai mari decât valoarea reală estimată.
Ancheta arată că un microbuz similar, complet echipat, ar costa în realitate sub 100.000 de euro.
Firma Aveuro Internațional din Câmpina a câștigat licitații în peste 60% din județe, cu contracte de peste 135 de milioane de euro. Patronul firmei, Vlad Papuc, este fiul unei lidere PNL din Prahova și apropiat al baronului Iulian Dumitrescu, anchetat pentru corupție.
Liberalii se contrazic singuri
Diferențele de preț dintre județe sunt uriașe. La Brașov, același model furnizat tot de Aveuro a costat 743.000 lei (circa 148.000 euro), în timp ce la Iași prețul a fost de 1.014.000 lei (202.800 euro fără TVA).
Dacă ar fi plătit cât Brașovul, Iașiul ar fi putut cumpăra 35 de microbuze în loc de 26.
Iar la Olt s-a atins recordul: 262.000 de euro microbuzul.
Liberalii au păreri împărţite legate de aceste achiziţii. Dacă la Iaşi (unde condus CJ) susţin că totul s-a făcut legal, la Olt (unde PSD e la butoane) acuză şi ei jaful.
Liderul PNL Iași, Alexandru Muraru, susține că procedura desfășurată la Iași a respectat în totalitate ghidul oficial stabilit de Ministerul Educației și aplicat unitar în toate județele.
„E tentant și ușor să ne luăm după breaking-news-uri, fără să analizăm obiectiv faptele”, afirmă Muraru într-o postare pe rețelele sociale, precizând că achiziția nu a fost realizată „după bunul plac” al cuiva din Iași. Potrivit acestuia, Consiliul Județean a urmat pas cu pas cerințele tehnice, condițiile de participare și dotările prevăzute în ghidul național aferent Componentei Educație din PNRR.
Muraru respinge comparațiile cu prețuri găsite pe Internet sau modele de bază ale microbuzelor, fără a lua în calcul cerințele impuse de standardele obligatorii din program: „Nu poți judeca corect o achiziție făcută de o autoritate locală doar comparând-o cu un preț găsit pe internet.”
Liderul liberal susține că prețurile obținute la Iași nu sunt o excepție, ci se înscriu în aceeași marjă cu cele din județe precum Cluj, Olt, Gorj, Călărași, Timiș sau Vaslui. Licitația a fost publică, iar oferta câștigătoare a fost aleasă „în baza criteriilor stabilite de lege și de ghidul PNRR”.
Muraru subliniază că scopul acestui proiect este clar: „mii de elevi din mediul rural vor ajunge zilnic la școală în condiții sigure, civilizate și prietenoase cu mediul.” El face apel la o dezbatere bazată pe date concrete, nu pe percepții eronate sau concluzii grăbite: „Restul discuțiilor trebuie purtate cu toate datele pe masă și cu respect față de realitate.”
Pe de altă parte, deputatul PNL Olt, Gigel Știrbu, consideră că situația „este o insultă adusă românilor”.
„Jaful cu microbuzele școlare în Olt, cine își mai face iluzii despre cum se conduce Consiliul Județean Olt?
Cifrele vorbesc de la sine. Microbuze electrice care pe piață costă în jur de 90.000-100.000 € au ajuns să fie cumpărate cu peste 200.000 €, chiar și 262.000 €, fără TVA.
Spre exemplu, Consiliul Județean Brașov a cumpărat microbuze școlare cu 130.000 € bucata. Consiliul Județean Olt a cumpărat aceleași microbuze cu 230.000 € bucata. Diferența? 100.000 € pe microbuz!
Și asta din banii noștri. Unde s-au dus banii? Cine îi încasează? Ce fel de 'manieră de lucru' e asta la Consiliul Județean Olt? Asta nu e incompetență. Asta e bătaie de joc pe față”, a scris Știrbu.
Care e diferenţa? PSD are o majoritate covârșitoare la CJ Olt. Marius Oprescu este la al treilea mandat în fruntea CJ.