Alcoolul se scumpește de la 1 ianuarie. Producătorii şi importatorii cer amânarea actualizării accizelor cu inflația

Alcoolul se scumpește de la 1 ianuarie. Producătorii şi importatorii cer amânarea  actualizării accizelor cu inflația

Producătorii şi importatorii de băuturi spirtoase din România propun amânarea actualizării nivelului accizei la alcool şi băuturi alcoolice cu inflaţia anuală până la 1 ianuarie 2024 şi limitarea creşterii anuale la un maxim de 5%, care să protejeze industria de şocurile inflaţioniste.

„Oricum, în 2022, nivelul accizei a fost deja majorat de două ori (1 ianuarie cu 3,6% şi 1 august cu 5%), fiind astfel acoperită actualizarea cu evoluţia inflaţiei / Indicelui preţurilor de consum”, a declarat Tudor Furir, preşedintele Spirits România, asociaţie non-guvernamentală şi independentă ce reuneşte principalii producători şi importatori de băuturi spirtoase din România.

Pentru implementarea acestei soluţii este necesară modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, aflată în dezbaterea Camerei Deputaţilor.

"Estimările producătorilor locali pentru anul viitor arată că, dacă majorarea de la 1 ianuarie se va aplica, atunci vom avea o scădere de 30% a cifrei de afaceri şi de aproximativ 15% a numărului de angajaţi. Este o decizie care nu avantajează pe nimeni şi de aceea sperăm ca, măcar în ultima clipă, Parlamentul să amâne implementarea acestei măsuri", a spus Florin Rădulescu, director Operaţiuni Prodal, membru Spirits Romania.

Producătorii şi importatorii de băuturi spirtoase din România semnalează că actualizarea nivelului accizei la alcool şi băuturi alcoolice cu inflaţia, ceea ce ar însemna un plus de 15% de la începutul anului 2023, va mări preţul la raft al băuturilor alcoolice, ducând la o creştere semnificativă a pieţei băuturilor nefiscalizate, cu efecte economice şi sociale imediate.

Cei mai afectaţi sunt, potrivit Spirits România, producătorii cu capacităţi de producţie locală, ale căror costuri au crescut în ultimul an, pe fondul crizelor generate de pandemie şi de războiul din Ucraina. Costul materiilor prime şi al materialelor s-a mărit cu valori cuprinse între 30% şi 80%, punând deja o mare presiune pe costurile de producţie.

Argumentele producătorilor și importatorilor de băuturi spirtoase:

  • O creştere suplimentară cu aproximativ 15% (inflaţia anuală prognozată pe anul 2022) de la 1 ianuarie 2023 ar determina o majorare a preţului la raft al băuturilor spirtoase cu concentraţie alcoolică de 40% grade cu minimum 4,5 lei/litru, arată asociaţia.
  • Majorarea cu 42% a accizei în 2013 a determinat în intervalul 2013-2014 o scădere a pieţei fiscalizate a băuturilor spirtoase de 30%. În schimb, reducerea cu 30% a accizei în 2016 a avut ca rezultat în ultimii 6 ani scăderea pieţei nefiscalizate cu aproximativ 25% şi dublarea veniturilor colectate la bugetul de stat, care au înregistrat 171,75 milioane euro în 2021 pentru toată piaţa băuturilor spirtoase, arată datele asociației.
  • Potrivit datelor ANAF, contribuţia industriei de băuturi spirtoase la bugetul de stat din acciza la alcool etilic a fost de 850 milioane lei anul trecut, o creştere de 48% faţă de 2020 (575,77 milioane lei în 2020).
  • În primul trimestru al acestui an, industria de băuturi spirtoase a plătit la bugetul de stat, sub formă de acciză, 177,5 milioane de lei, reprezentând 58% din valoarea totală a încasărilor din acciza la alcool şi băuturi alcoolice.

Această tendință se poate inversa în urma creşterii accizei, iar alcoolul contrafăcut va face din ce în ce mai multe victime, conform producătorilor şi importatorilor de băuturi spirtoase. Într-un singur caz, în 2020, 17 oameni au murit la Iaşi, după ce au consumat alcool contrafăcut, subliniază aceştia.

"Am auzit spunându-se că un preţ mai mare va descuraja consumul de alcool, cu efecte benefice pentru pentru sănătate. Este total greşit. Ceea ce se reduce este doar consumul de băuturi alcoolice fiscalizate, în favoarea băuturilor spirtoase contrafăcute, a alcoolului medicinal şi al altor produse care, de fapt, sunt mult mai dăunătoare sănătăţii", a declarat Dumitru Toşa, vicepreşedinte Operaţiuni al companiei Zarea.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇