Piața auto din Europa a revenit pe creștere în luna mai 2025, după scăderea înregistrată în aprilie, însă România se remarcă negativ, cu cea mai mare contracție anuală a înmatriculărilor de autoturisme din Uniunea Europeană, potrivit datelor publicate miercuri de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Conform ACEA, în luna mai au fost înmatriculate 1,11 milioane de autoturisme în Uniunea Europeană, Marea Britanie și țările EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția), în creștere cu 1,9% față de aceeași lună din 2024.
În UE, creșterea a fost de 1,6%, până la 926.582 de unități, potrivit datelor citate de Agerpres.
România, însă, a avut o evoluție contrară trendului european: înmatriculările de autoturisme au scăzut cu 32,7% în ritm anual. În luna mai 2025 au fost înmatriculate doar 10.521 de autoturisme, comparativ cu 15.643 în aceeași lună a anului trecut.
Printre marile piețe auto din UE, Spania (+18,6%) și Germania (+1,2%) au înregistrat creșteri, în timp ce Franța (-12,3%) și Italia (-0,1%) au raportat scăderi.
Blocaj la Rabla
O posibilă cauză a prăbușirii pieței din România este blocarea programului Rabla, unul dintre principalele motoare de susținere a vânzărilor auto noi. Noul ministru al Mediului, Diana Buzoianu (USR), a declarat că toate programele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), inclusiv Rabla Clasic și Rabla Plus, vor fi reevaluate.
„Vor fi analizate toate programele de la AFM. Vom lua o decizie în curând cu privire la toate programele, şi cele care au fost blocate, şi cele care urmau să fie lansate în perioada următoare. În momentul de faţă, ştim cu toţii că vor fi tăieri de la toate ministerele”, a spus Buzoianu, marți, la preluarea mandatului.
Săptămâna trecută, AFM a suspendat toate lansările de programe de finanțare, inclusiv sesiunea Rabla pentru persoane fizice, până la formarea noului guvern, generând incertitudine pe piața auto locală.
Dacia are vânzări bune în afară
În schimb, la nivel european, segmentul electric a continuat să se extindă. 58,9% din autoturismele noi înmatriculate în UE în luna mai au fost vehicule electrificate (EV, PHEV și hibride), față de 48,9% în mai 2024.
Grupul francez Renault a raportat o creștere solidă de 4,6% a înmatriculărilor, ajungând la 111.395 unități. Dacia, marcă aflată sub umbrela Renault, a avut o contribuție semnificativă, cu o creștere de 13,2% și 49.415 autoturisme înmatriculate. În primele cinci luni ale anului, Dacia a înregistrat 249.593 de unități în Europa, având o cotă de piață de 4,5%.
Rămâne de văzut dacă repornirea programului Rabla și măsuri guvernamentale clare vor putea relansa piața auto din România, aflată momentan pe o pantă accentuat descendentă.