Autostrăzile din Moldova: după ani de așteptare, A7 începe să deschidă drumul spre nord

Autostrăzile din Moldova: după ani de așteptare, A7 începe să deschidă drumul spre nord
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

În Moldova, autostrăzile au apărut târziu: primii kilometri au fost inaugurați acum mai puțin de 6 ani. Iar de atunci drumul nu a fost deloc lin – între șantiere, neînțelegeri și amânări, sunt proiecte mari care încă își caută direcția.

Un exemplu e Autostrada A8: așteptată de decenii, încă se chinuiește să prindă startul. Iar tronsonul Brașov–Bacău din A13 rămâne, deocamdată, doar pe hârtie.

Totuși, o șosea de mare viteză chiar începe să traverseze regiunea de la sud la nord. Peste un sfert e deja circulabil, iar alte zeci de kilometri se pregătesc să fie deschiși. Poate chiar în săptămânile următoare.

Este vorba despre Autostrada A7, ruta care pornește din Ploiești și ar trebui să urce spre Siret, la granița cu Ucraina.

Am adunat datele și l-am întrebat pe Ionuț Ciurea - directorul executiv al Asociației Pro Infrastructura (API) - când și cum are șanse de finalizare fiecare porțiune de șosea de mare viteză din Moldova.

Începem astăzi cu Autostrada A7 și ce urmează pe șantierele ei.

harta autostrazi Asociatia Pro Infrastructura
Foto: proinfrastructura.ro

Mai multe detalii puteți afla consultând harta interactivă de pe siteul API, disponibilă aici.

Primii kilometri ai autostrăzii A7 (care va avea circa 453 km) au fost și primii construiți în Moldova. Este vorba despre jumătate din Centura Bacăului - adică aproape 16,3 km de autostradă - inaugurați în anul 2020.

Acei primi kilometri au fost deschiși în zona de mijloc a traseului autostrăzii. Apoi au început, în forță, lucrările pe mai multe porțiuni.

De la Ploiești la Buzău: ce mai e de făcut și cât mai așteptăm inaugurările

Per total, această porțiune de drum are 63,25 km. Iată situația fiecărei porțiuni de drum:

  • LOT 1 Dumbrava - Mizil: 21 km de autostradă construiți de italienii de la Impressa Pizzarotti au fost inaugurați în decembrie 2024
  • LOT 2 Mizil - Pietroasele: 28,3 km  de autostradă construiți de Coni SRL - Trace Group (din Bulgaria), care ar trebui inaugurați în acest an
AUTOSTRADA A7 PLOIEȘTI - BUZĂU LOT 2 MIZIL - PIETROASELE 21.08.2025
  • LOT 3 Pietroasele - Buzău: 13,9 km de autostradă construiți de turcii de la Nurol Inşaat Ve Ticaret A.S. și Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.S. Și acest lot ar trebui să fie gata în acest an.
Autostrada A7 - Ploiești - Buzău, Lot 3, Filmare Integrală, NUROL + MAKYOL [19.08.2025]

Iată ce șanse de inaugurare - spune Ionuț Ciurea, directorul executiv al API - sunt pentru aceste ultime două loturi aflate încă în lucru:

„Pe Lotul 2, de la Mizil la Spătaru (situat între Pietroasele și Buzău – n.red.) ar trebui să avem deschidere în această lună.

Pe acest lot au fost probleme la trei poduri. La două s-au remediat. La ultimul – cel care trece peste râul Sărata – s-au greșit sudurile. S-a ales o soluție de remediere, dar și aceea s-a dovedit greșită. Și acum încearcă să o rezolve, în cele din urmă.

Sper că totul se va rezolva, în câteva săptămâni. Primim semnale că ar fi ok. Și dacă până la finele lunii se și semnează toate hârtiile, se poate deschide circulația pe șosea.

Dacă reușesc bulgarii, turcii de la Nurol sunt gata cu bucățica lor de drum, care duce până în vestul Buzăului. De fapt, turcii sunt aproape gata.

Problema este că luna asta se cam termină banii de autostrăzi. Așa că nu cred că turcii - care au termen contractual de finalizare în noiembrie - vor mai trage tare. Cred că pe la jumătatea lunii noiembrie vor fi gata, realist vorbind.

Dar asta înseamnă că în noiembrie se circulă (de la Ploiești - n.red) până la Focșani pe autostradă (în condițiile în care autostrada dintre Buzău și Focșani s-a inaugurat etapizat, în 2024 și 2025 - n.red.)”, a declarat Ionuț Ciurea pentru spotmedia.ro.

Dincolo de Focșani începe, însă, o porțiune puțin mai complicată.

De la Focșani, la Bacău și până la Pașcani sunt șantierele lui Umbrărescu. Ce și când poate să inaugureze

Urmează două porțiuni întinse de autostradă:

I. Focșani - Bacău, împărțită în 3 loturi:

  • LOT 1 Focșani – Domnești Tîrg (35,60 km)
AUTOSTRADA A7 Focșani - Bacău | LOT 1 Focsani - Domnești Târg Stadiu | Lucrări 03.09.2025
  • LOT 2 Domnești Târg – Răcăciuni (38,78 km)
AUTOSTRADA A7 FOCȘANI - BACĂU | LOT 2 DOMNEȘTI TÂRG - RĂCĂCIUNI Stadiu lucrări 03.09.2025
  • LOT 3 Răcăciuni – Bacău (21,52km) și

II. Bacău - Pașcani, împărțită în alte 3 loturi:

  • LOT 1 Săucești - Trifești Târg (30,30 km)
  • LOT 2 Trifești - Săbăoani (18,99 km)
  • LOT 3 Mircești - Pașcani (28,09 km)

„Primul dintre aceste loturi (adică Focșani - Domnești Târg -n.red.) trebuia să fie gata acum, în septembrie 2025. Toate celelalte ar trebui să fie gata în noiembrie 2025. Toate! Evident că n-o să fie gata!

Dacă le luăm pe fiecare în parte, un lucru e cert: dincolo de Răcăciuni, nicio șansă de inaugurare, în acest an.

Toată discuția este ce s-ar putea face mai repede de la Focșani la Răcăciuni.

De la Focșani la Tișița (spre Domnești - Târg - n.red.) sunt doar vreo 15 km. Da, puțini. Dar cu structuri mari de realizat. Și astea cer mulți oameni. Multă forță de muncă. Și constructorul nu are atâtea echipe, că au de lucru și pe A3 și pe A0, unde vor vrea să inaugureze curând.

Așa că Focșani - Tișița n-o să fie gata. Dacă suntem optimiști, putem spera la Tișița - Răcăciuni. Dacă suntem pesimiști, aș spune că o să avem gata şoseaua de la Tișița la Adjud (care este cam la jumătatea drumului între Focșani și Răcăciuni - n.red.)”, a declarat Ionuț Ciurea.

Cu alte cuvinte, am putea vedea finalizat - din bucăți - echivalentul unui lot din cele 6 pe care companiile lui Dorinel Umbrărescu le au în lucru, în acest moment.

„Restul, cel puțin până la Săbăoani - adică primele 5 loturi, trebuie să fie gata până în august 2026. De ce? Din cauză că altfel pierdem banii din PNRR. Oricum, finanțarea respectivă a fost trecută de pe împrumuturi pe granturi. Adică banii pe care-i luăm sunt gratis, nu mai dăm înapoi nicio dobândă. Nici măcar una modică.

Se poate face, dar va fi greu, pentru că șantierele sunt în urmă rău de tot. Sunt multe lucrări. Dar tot ce trece de luna august 2026 s-ar putea să plătim din buzunar.

Va putea rămâne, până la finele lui 2026, Săbăoani - Pașcani, cu nodul turbion de la Pașcani și ce mai e de făcut acolo. Pentru că acest capăt oricum va fi finanțat prin împrumut, nu prin granturi”, a mai spus Ionuț Ciurea.

De la Pașcani la Suceava și apoi până la Siret, coridor de mobilitate militară

De la Pașcani la Suceava sunt două loturi de drum, cu o lungime totală de 61,97 km. Tot Asocierea Sa&Pe Construct SRL – SPedition UMB SRL – Tehnostrade SRL a fost selectată, la licitație, să le construiască. Dar contractul nu s-a semnat.

„Și tind să cred că nici nu se va semna, până nu se lămurește sursa de finanțare.

Avem o nouă găselniță: coridoare de mobilitate militară. A propus România această șosea și o porțiune din A8 pentru ReArm Europe 2030.

Dar ... le-am propus. Nu știm dacă vor fi acceptate. Nu știm care va fi sursa de finanțare: vor fi fonduri nerambursabile? Împrumuturi? Granturi? Unele dintre aceste decizii nici măcar nu s-au luat.

Ce s-a decis este că Europa trebuie să se înarmeze și că parte din bani merg și la cheltuieli conexe. Dar aceste cheltuieli nu înseamnă doar infrastructură.

Și chiar din ce vine la infrastructură ... trebuie să ținem cont că transport militar înseamnă, înainte de toate, feroviar”, a mai spus directorul executiv al API, Ionuț Ciurea.

Iar pentru ultima porțiune de drum, lungă de circa 55 km, de la Suceava la Siret, se lucrează la documentație. Dar încă nu s-a lansat licitația pentru selectarea unui proiectant și a unui constructor. Și nici finanțare certă nu există.

Pe scurt, pe lângă cei circa 124 km din A7 deja inaugurați, avem șanse bune să se mai deschidă, până la final de an, încă:

  • circa 42 km, în scenariul realist prezentat de directorul executiv al API
  • circa 77 km, în scenariul optimist

Mobilizarea constructorilor și șansele de a construi și ultima porțiune de drum, din nord, până la Siret, depind de capacitatea Guvernului de a finanța lucrările.

Mâine va fi despre A8

Revenim mâine cu o analiză asupra situației în care se află Autostrada A8. Dorită de zeci de ani, întâmpină greutăți mari, în special la bani. Dar nu numai. În ce situație se află fiecare porțiune de drum planificat și care e perspectiva aflați mâine, pe spotmedia.ro.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇