Cine a stabilit pragul de 6 la mie? Ce a recomandat OMS și ce a făcut România? Închidem școlile sau nu? Dr. Adrian Wiener răspunde la întrebările zilei

<i>Cine a stabilit pragul de 6 la mie? Ce a recomandat OMS și ce a făcut România? Închidem școlile sau nu?</i>  Dr. Adrian Wiener răspunde la întrebările zilei

OMS a recomandat ca școlile să fie închise ultimele, de la un prag maximal stabilit în funcție de predicțiile epidemiologilor, dar cu condiția ca autoritățile să creeze, în școli și în transportul public, o plasă de siguranță pentru elevi, adică să se ia toate măsurile de protecție, ceea ce la noi nu s-a întâmplat. ”Orice copil care ajunge la Terapie Intensivă este un motiv de foarte mare îngrijorare”, spune medicul Adrian Wiener, deputat USR PLUS.

Iar marți în România erau deja 17 copii la Terapie Intensivă, conform datelor oficiale.

Tot marți era clar că Bucureștiul va depăși foarte repede pragul de 6 la mie, invocat de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, pentru închiderea școlilor.

„Acum ne întrebăm cu toții cum am ales acest prag de 6 la mie. Mie nu mi-e clar (...) Multă lume a fost convinsă că nu ne vom mai apropia vreodată de pragul de 6 la mie. La 1 august, era 0,13 la mie, de 40 de ori mai puțin”, se arăta uimit ministrul Sorin Cîmpeanu marți  seara.

Astăzi Capitala e oficial la 6,33 la mie, ceea ce confirmă predicțiile publice ale cercetătorului Octavian Jurma.

Acum stăm ca ”iepurele în fața farurilor”, cum spunea acesta, și nu știm ce să facem. Decidenții dau din colț în colț, iar părerile părinților sunt împărțite, dacă e să ne uităm la dezbaterile de pe rețelele sociale.

Revenim cu întrebarea, adresată public pe Spotmedia.ro de mai multe ori: ”Cine a decis stabilirea pragului  de închidere a școlilor la 6 la mie?”, întrebare la care nu ne-a răspuns nimeni până acum.

Și completăm cu întrebările zilei: Închidem sau nu școlile la 6 la mie? Care sunt argumentele pro și contra? Ce decizie să ia un părinte pentru copilul lui?

”Eu aș închide școlile, cel puțin temporar, până trece urgia (...) Valul 4 va fi mult mai dens, ca și pacienți, ca și victime. Mult mai dens, dar mult mai scurt”, spune Adrian Wiener, medic, deputat și tatăl a doi copii vaccinați, care ne răspunde azi la întrebările zilei:

Foto: Facebook/Adrian Wiener

Cine a stabilit pragul de 6 la mie și cum?

Din păcate, într-adevăr, sunt foarte lipsiți de transparență. E o decizie de la CNSU (Comitetul Național pentru Situații de Urgență - n.red), bazată, desigur, pe recomandări.

Principiul, care este o recomandare a OMS (Organizația Mondială a Sănătății), este ca școlile să fie deschise primele și închise ultimele. În această logică, pui condiția de închidere la ultimul prag.

Dar cei de la OMS pornesc de la premisa că în școli există securitate epidemiologică – testări săptămânale sau bisăptămânale, o rată mai mare de acoperire vaccinală ș.a.m.d.

Deci este o recomandare generală a OMS, dar asumând că există această plasă de siguranță. Noi am ținut cont doar în parte.

Repet, recomandarea era făcută plecând de la premisa că există elemente de securitate epidemiologică în școli, foarte bine instalate : cadrele didactice sunt vaccinate, copiii sunt în mare parte complianți la măsurile de protecție și există bulă epidemiologică pe transport public.

Fiindcă asta e iar o mare problemă (noi am propus în Arad, dar nu mișcă nimeni nimic): transport public dedicat pentru elevi, astfel încât contacții zilnic ai acestora să fie aceiași – colegii lor. Asta înseamnă bulă epidemiologică.

Acolo unde sunt concentrări mari de licee, municipalitățile ar fi trebuit să asigure transport de două ori de dimineață și la ora 14, când ies elevii, astfel încât să nu îi expui la contacți diferiți în fiecare zi pe mijloacele de transport în comun.

Deci pe lângă măsurile din școli, erau mai multe elemente care ar fi trebuit avute în vedere.

Avem 17 copii la ATI, procentual pare puțin. Ar trebui să ne impresioneze?

Cum să nu?! Orice copil care ajunge la Terapie Intensivă, cu sindrom inflamator multisistemic sau cu miopericardită sau cu alte probleme, este un motiv de foarte mare îngrijorare.

Și trebuie să înțelegem că absolut toți cei care sunt internați acum în spital sau la terapie intensivă AU LUAT BOALA DE LA CINEVA. Avem o transmitere comunitară susținută.

Aici era cheia: în prevenția transmiterii!

Copii bolnavi vs copii fără internet sau afectați pshic și privați de educație? Grea alegere

Din păcate, așa e.

Dar cu atât mai mult ar fi trebuit să existe aceste măsuri care să permită menținerea școlilor deschise.

Cu atât mai mult cu cât înțelegem cu toții de ce e foarte important să ținem școlile deschise. Dar nu în orice condiții, eu asta vreau să subliniez.

Ce se  mai poate face acum?

E nevoie de testarea, cel puțin săptămânală, dacă nu bisăptămânală, a tuturor, pentru că avem studii care ne arată că în școlile în care se testează NU GHIDAT DE SIMPTOME cum avem noi acum în metodologie (dacă ești simptomatic, te testează, dacă ești pozitiv, te carantinează și pe tine, și pe colegi), ci și pe asimptomatici, în astfel de școli identificarea numărului de cazuri este dublă.

Măcar în școli ar fi trebuit instituită această regulă a testării cvasi-universale (spun cvasi pentru că unii nu vor fi de acord să fie testați copiii lor, nu există complianță 100% la nimic, în general, în toată lumea nu doar în România).

Eu înțeleg și faptul că nu există cadre medicale în școli care dă facă acest act medical minimal (e aproape autoadministrat acest test).

Știu că în multe, multe școli nu există nici măcar un asistent medical (nu vorbim despre medic) care să efectueze testul, dar se puteau găsi formule, de exemplu, să fie detașat, măcar temporar, câte un asistent din spitale la fiecare școală. Se puteau găsi formule ad-hoc de acoperire a acestui deficit.

Ce să facă un părinte?

În condițiile în care nu avem nicio altă plasă de siguranță, eu cred că acel principiu de a închide școlile ultimele, adică de a fi cel mai înalt pragul, nu s-ar fi justificat în România.

Și eu sunt părinte, am doi copii la liceu, unul e chiar clasa a XII-a și înțeleg că e important să socializeze, e chiar o experiență formativă, nu doar că acumulează cunoștințe la școală. Toată lumea înțelege asta, dar punem în balanță cu ce avem acum - e o catastrofă în desfășurare.

Cel mare este vaccinat cu ambele doze. Și cel mai mic este vaccinat. Dar dacă nu ar fi vaccinați, aș fi foarte, foarte anxios în a-i mai trimite la școală, vă spun sincer.

Iar eu îi testez și acasă regulat, chiar dacă sunt vaccinați.

Asta e ceea ce ar trebui făcut, teoretic: Vaccinare la cei peste 12 ani și testare periodică.

Ce facem cu pragul? Ce facem cu Capitala?

Teoretic, eu aș reconsidera acest prag de 6 la mie, l-aș pune MULT MAI JOS, dat fiind numărul mic de copii vaccinați, faptul că nu sunt testați periodic și faptul că avem o transmitere comunitară amplificată.

În București e ceva de neimaginat. Eu aș închide școlile, cel puțin temporar, până trece urgia, pentru că valul 4 va fi mai scurt decât valul 3 și decât valul 2.

În aceeași perioadă de timp vor fi foarte, foarte multe persoane infectate și densitatea de pacienți va fi, din păcate, mult mai mare. Asta este drama – valul 4 va fi mult mai dens, ca și pacienți, ca și victime. Mult mai dens, dar mult mai scurt. Probabil că pe la sfârșitul lui octombrie va fi deja încheiat.

Mai multe date statistice la nivel mondial și predicțiile pentru România pot fi găsite pe Worldometers.info.

Sursa: AICI

Află mai multe despre:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇