Iohannis a vrut un guvern prezidențialist și o lecție pentru USR. Se termină criza sau abia începe?

Iohannis a vrut un guvern prezidențialist și o lecție pentru USR. Se termină criza sau abia începe?
  • Suntem într-o situație halucinantă: continuăm criza și o extindem.
  • Florin Cîțu nu poate deveni noul președinte al Senatului.
  • Nu este rezonabil să excluzi USR, pentru că nu este o majoritate în Parlament.
  • Președintele nu ar fi putut să nu renunțe la Florin Cîțu, cineva trebuia să răspundă pentru situația sanitară.
  • USR este oricum un câștigător de etapă.
  • Singura măsură posibilă este carantinarea.

Președintele Klaus Iohannis a anunțat nominalizarea lui Nicolae Ciucă pentru a conduce Guvernul în cu totul alt cadru decât a fost în momentul desemnării lui Dacian Cioloș: de astă-dată, premierul propus i-a stat alături, un semnal clar că e opțiunea președintelui. Dar asta nu pune capăt crizei, din contră, o poate agrava, spune politologul Cristian Pîrvulescu.

Acestea sunt câteva idei din declarațiile la cald ale lui Cristian Pîrvulescu, pentru Spotmedia.ro.

ADVERTISING

Avem prim-ministru desemnat. S-a încheiat criza?

Criza continuă. Mai mult decât atât, PNL pune gaz pe foc, deși a propus o altă persoană decât Florin Cîțu, teoretic tocmai pentru a debloca negocierile, nu acceptă decât un guvern minoritar. Or, un guvern minoritar fără USR este un guvern minoritar sprijinit de PSD.

Criza la care am asistat capătă un alt sens, este evident că de la începutul lunii septembrie Florin Cîțu urmărea, împreună cu apropiații săi din PNL, să se debaraseze de USR de la guvernare. USR a fost scos de la guvernare, i s-a administrat o lecție publică și i se administrează în continuare. Asta riscă însă să perpetueze criza, pentru că un guvern minoritar este un guvern lipsit de forță și nu e vorba doar de criza sanitară.

Pe de altă parte, dacă ne luăm după declarațiile publice, Nicolae Ciucă spune că va negocia cu toate partidele responsabile, dar dacă își va depăși mandatul care i-a fost dat de PNL e greu de spus.

ADVERTISING

Kelemen Hunor spune că nu este ceva obișnuit ca militarii să conducă guverne, ca și cum Eisenhower ar fi fost președinte într-o non-democrație, o poziție care, să recunoaștem, nu e foarte îndepărtată de cea anunțată de George Simion, care a vorbit despre dictatură.

Nu este un entuziasm, nici la PSD nu este un mare entuziasm, nu am auzit critici pentru moment, ci mai degrabă expectativă. Singurii care au reacționat negativ față de un guvern minoritar PNL-UDMR sunt cei de la USR și asta, teoretic, creează dificultăți noului guvern.

Florin Cîțu, recompensat cu Senatul?

Am auzit afirmația că Florin Cîțu va fi președinte al Senatului.

Nu e așa simplu, Florin Cîțu nu poate deveni noul președinte al Senatului, avem un precedent, în 2011, înlocuirea lui Mircea Geoană, care s-a făcut în niște condiții complicate, atunci a existat o decizie a CCR, care a constatat că nu s-a încălcat Constituția prin demitere, fiindcă formațiunea politică ce l-a propus pe Mircea Geoană dispăruse.

ADVERTISING

Situația e alta în acest moment, formațiunea politică ce a propus-o pe Anca Dragu nu a dispărut și riscăm să mutăm criza la Parlament și să producem o instabilitate cronică.

Suntem într-o situație halucinantă: continuăm criza și o extindem.

PSD ar vrea să susțină un guvern minoritar, dar pentru o perioadă limitată, de 6 luni.

Un guvern nu este pe o perioadă limitată, este în funcție până la următoarele alegeri sau câtă vreme Parlamentul nu îi retrage încrederea.

Nu este rezonabil să excluzi USR, pentru că nu este o majoritate în Parlament.

Aici suntem într-o situație complicată în PNL, PNL - Cîțu nu acceptă altă situație, pentru că l-au ales pe Florin Cîțu președinte, tocmai pentru că era șef al Guvernului. E complicat pentru ei să explice de ce au făcut toată chestiunea asta.

Pe de altă parte, președintele nu ar fi putut să nu renunțe la Florin Cîțu, cineva trebuia să răspundă pentru situația sanitară. Acum, președintele are oportunitatea unui guvern prezidențial. Un guvern prezidențial ar trebui să fie un guvern pe termen lung.

Pe de altă parte, USR pare să nu-și fi înțeles foarte bine lecția, ei sunt pregătiți pentru a participa la guvernare.

USR este oricum un câștigător de etapă, chiar dacă nu mai intră la guvernare, pentru că a obținut ceea ce a vrut, în condițiile în care PNL mizează pe sprijinul PSD. Pentru electoratul USR, asta este o certificare a faptului că USR a fost bine intenționat de la început. Or, știm că PNL și USR au un electorat asemănător pentru care vor lupta în 2024, iar acest electorat este astăzi mai degrabă favorabil USR.

Am vorbit cu reprezentanți ai PNL din teritoriu care îmi spuneau că au serioase probleme cu electoratul non-clientelar, care este în acest moment, inclusiv în fiefurile partidului, foarte nemulțumit.

De ce Nicolae Ciucă? Era o alegere previzibilă, dar de ce el? Contează cariera militară?

Pentru apropierea de președintele Iohannis.

Președintele Iohannis intenționa să aibă un guvern prezidențialist, Ludovic Orban și liberalii s-au opus, nu a putut, varianta Cîțu a fost una intermediară, acum situația i-a permis președintelui să își impună candidatul.

De ce nu Lucian Bode, ci Nicolae Ciucă? Pentru că Nicolae Ciucă nu este un om de partid, mai degrabă are profil de tehnocrat, poate contribui la refacerea încrederii, pentru că a fost militar și Armata se bucură de încredere, dar va depinde foarte mult de gradul de libertate pe care îl va avea, nu neapărat de la președinte, ci de la partid.

Vedem că partidul nu e dispus să dea un foarte mare grad de libertate prim-ministrului.

Putea președintele să profite de negocieri și să negocieze o majoritate parlamentară pentru măsuri antipandemice rapide? Pentru că nu poți impune altfel certificatul de vaccinare.

Da, este nevoie de o majoritate parlamentară clară în favoarea unei asemenea direcții, iar PSD este foarte împărțit, și din motive electorale, și pentru că există, ca în PNL, foarte mulți care nu susțin aceste măsuri, din motive ideologice.

Ar fi fost oportun să se încerce realizarea unei largi majorități pentru susținerea acestor măsuri. E evident că măsurile propuse cu o zi înaintea consultărilor sunt insuficiente, tardive. Situația este dramatică, dar nu este suficient să se spună că esta dramatică, trebuie să se intervină ca atare.

Singura măsură posibilă este carantinarea. În momentul în care spitalele sunt blocate, imaginile înspăimântătoare din spitale fac înconjurul întregii lumi, nu mai e loc de carantină de noapte.

Aici este evidentă responsabilitatea Guvernului. Am văzut că lumea dă vina pe presă, care a dat tribună liberă antivaxerilor, dar nu e asta: dacă Guvernul și-ar fi asumat responsabilitatea și ar fi decis măsurile necesare încă din vară, nu am fi fost în situația asta.

Nu e de vină poporul că nu s-a vaccinat, el nu era antivaccinist, era ezitant și avea nevoie de guvernați care să-și asume responsabilitatea. Nici acum nu au acest curaj.

În România, politicienii mediocri trăiesc din sondaje, nu își dau seama că sondajele măsoară opinii, adică fum, ceva care se schimbă de la o zi la alta.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇