Cum pot ucrainenii să sugrume trupele ruse: Incursiunea în Kursk țintește acum căile ferate

Cum pot ucrainenii să sugrume trupele ruse: Incursiunea în Kursk țintește acum căile ferate
Susține democrația
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Reacția militară a Rusiei la situația din Kursk depinde de sistemul său feroviar învechit. Ucraina își poate consolida pozițiile pe teritoriul inamic lovind căile ferate pe care armata rusă le folosește pentru aprovizionare.

După ce a distrus mai multe poduri în Kursk, Ucraina urmărește acum să speculeze un alt punct slab al inamicului.

Rusia depinde mai mult decât armatele occidentale de căile ferate pentru transportarea trupelor, echipamentelor și proviziilor decât de transportul rutier. Unitățile ruse nu au capacitatea organică de a opera la mare distanță de căile ferate.

Pentru Moscova, să adune o forță de aproximativ 30.000 de militari din toată Rusia, după estimările ucrainenilor, pentru a respinge invazia ucraineană în Kursk, ar însemna să aglomereze stațiile feroviare din regiune și să creeze o penurie de locomotive, se arată într-o analiză publicată de Business Insider.

ADVERTISING

O dovadă că traficul feroviar din zona Kursk e dat peste cap este faptul că BelZhD, uniunea lucrătorilor feroviari din Belarus, a anunțat pe 12 august că autoritatea feroviară rusă a cerut instituției similare din această țară să nu trimită trenuri către stațiile de pe liniile Orel-Kursk. Acest lucru echivalează cu o întrerupere a legăturilor feroviare dintre cele două țări.

Redirecționarea trenurilor din Kursk a afectat serios traficul feroviar din toată Rusia. "Incursiunea ucraineană a dus la o perturbare gravă a operațiunilor feroviare, paralizând rutele cheie din întreaga țară", potrivit unui articol din 19 august al site-ului european de știri de afaceri IntelliNews.

Nu este clar cât de supraîncărcată poate fi rețeaua feroviară rusă. "Am văzut că lucrătorii feroviari din Belarus au comunicat modul în care Căile Ferate Ruse au preluat traficul feroviar în sud-vestul Rusiei ca să acorde prioritate logisticii militare pentru a răspunde la Kursk. Nu am reușit să verificăm în mod independent aceste informații, dar nu am niciun motiv să mă îndoiesc", a declarat pentru Business Insider George Barros, expert în Rusia pentru Institutul de Studii a Războiului din Washington.

ADVERTISING

Punctele slabe ale Rusiei

Rețeaua feroviară rusă avea deja probleme înainte de operațiunea ucraineană din Kursk.

Bloggerii militari ruși au avertizat că sancțiunile occidentale impuse asupra exporturilor către Rusia au afectat întreținerea și au dus la o lipsă de locomotive. Oficialii căilor ferate au fost amenințați cu sancțiuni aspre în cazul apariției unor probleme, iar autoritatea feroviară rusă a admis în 2023 că există o criză a întreținerii locomotivelor, iar lipsa pieselor a provocat anularea a 42.600 de trenuri anul trecut.

Până acum, speranțele Kievului că Rusia va muta trupele de pe frontul de est și sud în regiunea Kursk au fost înșelate. În ciuda umilinței suferite prin ocuparea unei părți a teritoriului său, trupele ruse continuă să atace în punctele fierbinți precum Pokrovsk, din regiunea Donețk.

ADVERTISING

În schimb, Rusia a desfășurat în grabă un amestec de recruți și forțe de securitate internă din garda națională Rosgvardiia, Ministerul de Interne și serviciul de spionaj al FSB, ca parte a ceea ce Kremlinul numește o "operațiune antiteroristă" sub comanda FSB.

Însă și aceste trupe trebuie transportate din Rusia, iar soluția auto ar implica un număr extraordinar de vehicule. Prin urmare, forțele ruse din Kursk vor avea nevoie de mai multe căi ferate, iar acestea depind de un număr limitat de poduri feroviare.

"Multe astfel de poduri sunt ușor de găsit", a spus Barrow, care a identificat patru poduri vitale din regiunile Kursk, Orel și Breansk.

Alți experți spun că sistemul feroviar rus se confruntă deja cu probleme majore pe care trebuie să le rezolve. "Incursiunea Ucrainei ar putea forța Rusia să realoce rute logistice către frontul din Harkov prin regiunile învecinate. Acest lucru va prelungi timpul necesar pentru furnizarea de materiale din districtele militare Leningrad și Moscova, dar e puțin probabil ca această situație să se extindă", a spus Callum Fraser, expert în Rusia la Royal United Services Institute din Marea Britanie (RUSI).

Kievul a obținut date despre sistemul feroviar rus, iar acest lucru îl va ajuta să întrerupă operațiunile pe calea ferată.

"Digitalizarea de către Rusia a infrastructurii sale feroviare, inclusiv aspecte precum sistemul său integrat de management al infrastructurii, înseamnă că Ucraina a putut accesa datele despre transporturile de arme dintr-o gară capturată. Pot exista mai multe puncte vulnerabile în acest sistem pe care Ucraina le-ar putea exploata", a spus Fraser.

Rachtele ATACMS pot distruge toate punțile de legătură

Ucraina susține că a ocupat 1.300 de kilometri pătrați din teritoriul rus, iar acum deține o bază avansată în Rusia pe care o poate folosi drept "catapultă" pentru lansarea rachetelor și a dronelor la distanță mai mare.

Regiunea Kursk este străbătută de aproape 1.000 de râuri și pâraie. Forțele aeriene ucrainene au distrus deja mai multe poduri peste râul Seim, la est de orașul Kursk.

Barros crede că Ucraina ar putea afecta serios traficul feroviar și sistemul logistic de aprovizionare a armatei ruse dacă Statele Unite ar acorda Kievului permisiunea de a folosi rachete ATACMS împotriva unor ținte din Rusia.

"Rețeaua feroviară rusă din regiunile Briansk, Kursk, Oriol, Belgorod și Voronej are câteva blocaje naturale în care liniile feroviare trec peste poduri pentru a traversa râurile. Ar fi excelent dacă, de exemplu, forțele ucrainene ar putea afecta capacitatea forțelor ruse de a folosi calea ferată în acest sector, folosind ATACMS pentru a distruge aceste poduri feroviare", a spus Barros.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇