Atunci când companiile decid promovarea specialiștilor în rol de manager, de fapt își decid viitorul. Este o afirmație tare, care ar putea fi considerată excesivă ținând cont de cum arată statisticile: doar 2 din cei 5 promovați vor rămâne peste 5 ani și doar 1 din 10 vor rămâne ca să fie în top managementul companiei. Însă, până să plece, managerii debutanți au de trecut provocările începutului.
Când sunt la început de carieră, mulți își doresc să fie manageri, când devin manageri, încep să gâfâie. Nu știu ce să facă prima dată, parcă nu mai sunt stăpâni pe timpul lor, nu știu să gestioneze relația cu colegii lor sau cu toți factorii implicați. Rolul nu mai are acel nimb strălucitor.
Ghidarea lor în noul rol este esențială. Cursurile de instruire, training-urile de soft skills, mentoratul și coaching din partea celor cu experiență joacă un rol esențial pentru reușita unui tânăr proaspăt promovat manager. În absența acestora traseul de creștere profesională în management este foarte greu: 50% dintre managerii debutanți eșuează în primul an.
Adevărul este că jumătate dintre noii managerii eșuează pentru că sunt nepregătiți și neinstruiți. 85% dintre managerii debutanți nu au trecut prin niciun training specific înainte să fie promovați.
Pur și simplu nu sunt pregătiți pentru avantajele și dezavantajele care vin odată cu gestionarea altor colegi și sunt fie prea atașați fie prea reci cu aceștia. Intențiile bune nu sunt suficiente. Managerii debutanți trebuie să treacă printr-o perioadă de pregătire.
Cursurile de formare a managerilor ar putea părea fără sens pentru susținătorii formării la locul de muncă. Pe de altă parte, organizațiile cheltuiesc mai multe resurse pentru a-i învăța pe manageri cum să folosească eficient computerul, decât pentru a-i instrui să conducă oamenii. Iar rezultatele sunt previzibile: 79% dintre angajați nu simt că performanța lor este gestionată într-un mod care să-i motiveze să facă o muncă remarcabilă.
Pentru managementul companiei cea mai mare atenție este pe rezultate, iar cei mai importanți sunt cei din imediată apropiere. Ei sunt cei care raportează către decidenții la nivel strategic. Așadar, lanțul de conducere transferă nu doar responsabilități dar și o importanță, pe care o corelează ierarhic.
Așa se face că de multe ori atenția pe care o primesc cei abia deveniți manageri este mai mică din partea conducerii: 59% dintre managerii debutanți spun că nu se simt sprjiniti în noul lor rol. Cei care devin manageri pentru prima dată sunt adesea atât de concentrați pe performanța lor încât uită să se gândească la oamenii care lucrează cu ei.
Curba de învățare de a fi un manager pentru prima dată este abruptă, dar gestionabilă. Managerii debutanți pot gestiona echipa în mod eficient și se pot concentra în același timp asupra impactului performanței personale asupra echipei dacă se concentrează pe câteva zone cheie:
- Interdependențele departamentale – factorii interesați în activitatea managerului mapati pe organigramă companiei
- Intrările și ieșirile de care depinde performanța echipei – orice întră în punctul de lucru al echipei din surse interne și externe pe care lucrul echipei îl transformă și resursele de timp, energie și buget investite
- Construirea încrederii la nivelul echipei – expertiză, predictibilitate, consecvență, onestitate, preocuparea pentru ceilalți
- Pregătirea celor 4-5 indicatori-cheie cu impact asupra celor 20% din activități care generează 80% din rezultate
- Monitorizarea rezultatelor
În concluzie
Companiile care se angajează să construiască manageri și o cultură organizațională armonioase au pur și simplu mai mult succes. Acest proces nu poate avea loc niciodată accidental sau fără muncă. Este nevoie decizie și focus la nivel de top management, care se transferă și către middle management, până la cei care le raportează și așa mai departe.
Leadership-ul este o colecție de abilități educate și antrenate, nu un talent sau un dar. Fiecare nou manager care se angajează în acest proces poate deveni un bun manager. Marile companii sunt formate din mari manageri. Depinde cât de mult vor investi companiile în pregătirea și dezvoltarea managerilor debutanți ca să-i ghideze spre acest rezultat.
Despre Constantin Măgdălina
Constantin Măgdălina are o experienţă profesională de 15 ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, atât în ţară cât şi în străinătate. Constantin are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat LeanSix Sigma şi ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor. Pe de altă parte certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste 4 ani de activitate în cadrul unei companii din Big 4 a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.