Antreprenorul care transformă un brand într-o franciză de succes: Construim infrastructura ca business-urile să poată scala în mod sănătos

Antreprenorul care transformă un brand într-o franciză de succes: Construim infrastructura ca business-urile să poată scala în mod sănătos
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Un business la cheie e calea cea mai rapidă spre antreprenoriat, însă ”mai rapid” nu înseamnă neapărat mai ușor. Dar Paul Voicu este alături de antreprenori de zece ani încoace și le arată cu răbdare fiecare pas, de la A la Z, în lumea francizelor.

Prin mâna sa au trecut peste 100 de nume care au astăzi francize în toată țara. Unele dintre ele, chiar din domeniul educației, și-au crescut afacerea de la 0 la 60 de francize în doar patru ani.

”Era după criza din 2009-2010 și lumea începuse să se gândească din nou la business-uri în franciză și, practic, atunci nu mai exista niciun consultant specializat pe zona de franciză. Și a început să sune telefonul”, își amintește Paul Voicu, fondatorul companiei de consultanță Franchwise.

După vreo jumătate de an de astfel de solicitări, împreună cu partenera sa, Raluca Voicu, a creat Franchwise, o companie de consultanță în business cu un AS în mâneca: expertiza în francize.

”Raluca lucrase înainte de 2008 la o companie de consultanță, care a fost predecesoarea noastră și care în criza din 2009 nu a supraviețuit. Așa am lua noi contact cu lumea francizelor, o zonă foarte specializată, foarte nișată”, spune Paul Voicu, într-un interviu acordat spotmedia.ro.

De ce ați ales consultanță pe partea de francize și nu consultanță de business?

Așa s-a potrivit și, după aceea, ne-am dat seama că ne place și, dacă o facem de 10 ani – și o facem cu pasiune – înseamnă că e ceva acolo care ne dă energie. Și după aceea am ajuns să ne identificăm cu misiunea de a construi buisness-uri mai sănătoase și mai bune în România.

Și cred că ne-a plăcut de la început partea asta care părea exotică. Lumea ridica din sprânceană. În continuare ne spune lumea ”nici nu știam că există consultanță în zona de franciză”.

Pe când în zona de business e destul de aglomerat… și cred că, mai ales astăzi, ai nevoie de o diferențiere clară. Și partea de franciză nouă ne asigură… (diferențierea – n.red.) Adică noi suntem consultanți de business, cu o specializare foarte clară în zona de business.

Cum a evoluat sistemul de francizare din România de atunci și până acum?

S-au schimbat mult lucrurile. În primul rând, atunci se importau foarte multe branduri în România. Noi încă trăiam cu ghidul ăsta lăsat după comunism că nu avem branduri. Era o perioadă în care lumea se ducea la shopping la Milano, la Paris sau la Viena pentru că erau prețurile mai bune decât în România și brandurile mari, globale, lipseau încă din România.

Acum, după 10 ani, cam toate brandurile mari au ajuns în România și nu mai vedem foamea asta de branduri internaționale. Pe de altă parte, cresc foarte mult brandurile locale. Și dacă e să ne uităm iarăși, prin comparație, acum 10 ani antreprenorii din România nu aveau neapărat cea mai bună imagine. Era asociat antreprenoriatul mai degrabă cu zona de patron, cel care se îmbogățește pe spinarea angajatului. (Imaginea -n.red.) venea din capitalismul ăsta mai sălbatic, incipient. Între timp, mi se pare că s-a schimbat foarte mult în bine imaginea antreprenoriatului în România.

Au apărut și primele exemple de succes, francize care au scalat plecate de aici și care au devenit un model, precum 5 To Go, Salad Box și mai sunt și alte modele.

Și acum mi se pare că din ce în ce mai mult antreprenorii locali se uită la partea de franciză, sunt deschiși să împărtășească și cred că vor fi motorul de creștere. Business-urile locale care au ajuns la o maturitate și simt potențial în zona asta de parteneriere.

Spuneați, la un moment dat, că zona de francizare este subdezvoltată în România. Am făcut un pas înainte?

Da, cred că suntem în direcția cea bună. Suntem în continuare într-o zonă incipientă. Să ne gândim că în afară sunt consultanți care ies la pensie din zona asta de francizare. Noi încă abia ne încălzim și suntem în primii zece ani.

Eu cred că potențialul este mult mai mare, în ce privește scalarea business-urilor prin franciză și facem pași mici dar siguri în direcția bună. Se pare că piața se profesionalizează.

Chiar avem clienți acum care au încercat înainte de criza din 2008 să francizeze, și ne uitam cum arătau sistemele atunci și cum arată acum din punct de vedere pregătire, echipe, sisteme de management, sisteme de controlling în zona de franciză, înțelegere de business.

Cred că a evoluat tot ce înseamnă mediul de business în România și antreprenorii din România au devenit mult mai competenți, ceea ce ne bucură pentru că, de fapt, franciza reprezintă un nivel de maturitate și ai nevoie de un nivel de maturitate ca să poți să scalezi un business în franciză. Adică nu e pentru oricine.

Cum trebuie să fii ca să ai succes într-un business tip franciză?

Păi, avem două pălării. Avem pălăria celui care are un business, care este destul de matur, care a ajuns într-o fază în care poate să-l dea mai departe către cineva. Acela este francizorul. Și aici profilul este: un antreprenor care are niște ani de experiență și și-a construit business-ul. Începe să aibă oameni în structura de management.

Are un business cu o cifră de afaceri de cel puțin 500.000 de euro, dar mai degrabă peste 1 milion de euro ca cifră de afaceri, ca să aibă suficient de multe resurse ca să se poată gândi la o dezvoltare.

Sub nivelul ăsta e într-o zonă mai degrabă embrionară așa și e greu să se gândească la o scalare la nivel național.

Așadar, un antreprenor experimentat, care are cel puțin 5 ani în spate, care are deja o echipă de management în formare sau chiar formată și care are suficiente resurse și din punct de vedere financiar și din punct de vedere deschidere și a înțelege că franciza e un domeniu nou pe care trebuie să-l învețe, ca să poată scala. Și să-și dorească să ducă business-ul la un anumit nivel, să nu se mulțumească cu 3-5 locații, să viseze că poate să ajungă la 30 de locații sau la 50 de locații.

În partea cealaltă este micul antreprenor care acum poate se gândește să o ia pe calea antreprenoriatului și care caută o rețetă de afacere testată și care poate să-i asigure o tranziție mai lină către zona de antreprenoriat și atunci franciza a venit cu proceduri, structură, multă predictibilitate în spate – se potrivește foarte bine pentru cei care sunt la început de drum. Care după aia se transformă în operatorii business-urilor, francizați.

Ce soluții financiare există pentru cei care doresc să investească într-o franciză?

Și asta este o diferență. În urmă cu câțiva ani, marea majoritate a proiectelor erau făcute din aportul personal de capital al antreprenorilor. Partea de finanțare aproape că nu exista în zona de start-up, venind și după zona de criză în care băncile au fost afectate. În ultimii 2-3 ani de zile vedem o deschidere mult mai mare și din partea investitorilor.

Adică nu mai privesc băncile ca pe niște inamici, ci mai degrabă ca pe niște parteneri și vedem inițiative din ce în ce mai multe care să încurajeze zona asta de startup-uri și business-uri mici la început de drum și asta ne bucură foarte tare pentru că și banca are un rol de a responsabiliza antreprenorul. Te forțează să te prezinți public, te forțează să arăți niște proiecte financiare, să vii cu o structură.

Vedem și o deschidere din partea băncilor pe zona de start-up-uri, unde nu poți să vii neapărat cu garanții.

Vedem și zona asta de parteneri între rețele de franciză care clar au nevoie de atragere de finanțare, fie prin capital, fie prin credite bancare, și bănci care pot să vină lângă rețelele de franciză să le ajute să crească. Și beneficiul băncii este că finanțarea unei francize e mult mai predictibilă, și băncilor le place predictibilitatea.

În Anglia, spre exemplu, știu că băncile au departament specializat pe zona de franciză. Dar vom ajunge și noi acolo în curând.

Câte branduri au apelat la serviciile voastre de consultanță?

În zona de consultanță am interacționat cu peste 100 de branduri din România și internaționale și am ajutat la construcția a peste 50 de sisteme de franciză de la A la Z. Facem tot sistemul de franciză care să permită replicarea. După care, rolul nostru este și să-i ducem în zona de dezvoltare.

Un exemplu de succes este Logiscool care este cea mai mare școala de training pe zona de IT pentru copii și adolescenți, este un business care a venit din Ungaria și care în prezent este lider de piață în România cu peste 60 de francize.

Ei au ajuns de la 0 la 60 de francize în patru ani. Ceea ce e absolut spectaculos. Și odată ce ajungi la 50-60 de locații, se schimbă regulile jocului. Ai o vizibilitate mult mai mare în piață.

Și mai avem un proiect cu un potențial real, simigeriile PETRU, care au relansat proiectul de franciză în februarie și deja avem primii zece parteneri francizați.

Care este domeniul cu cel mai mare potențial de creștere?

Educația e un domeniu cu potențial, pentru că sistemul de stat la noi nu este cel mai grozav. Tot ce înseamnă educație alternativă. Părinții sunt dispuși să investească în copiii lor și își doresc chestia asta. Și vedem de la școli, la grădinițe private, after school, IT și programare, aritmetică mentală japoneză, practic suntem foarte deschiși la zona asta și cred că e un potențial acolo foarte mare. Și faptul că apar modele ca Logiscool care arată că poți să faci o rețea națională cu 60 de locații e un deschizător de drum și pentru următorii va fi ceva mai ușor.

În zona de HoReCa va fi probabil o triere în continuare, dar vor apărea business-uri care vor avea o poziționare clară și vor rămâne businessurile care sunt construite pe o fundație sănătoasă și care au un diferențiator în piață.

Dar vedem și alte business-uri, cele care se bazează pe un singur produs pe care îl fac foarte bine precum Bubble Waffle, care face niște goffre în formă de con, sau zona de cafea (…).

Și mai sunt zone care nu sunt acoperite, dar care la nivel internațional sunt foarte dezvoltate, precum zona de fitness. Există niște operatori în România, dar toate locațiile sunt deținute de compania mamă și încă nu există niște sisteme răspândite la nivel internațional. Și acolo e o chestiune de timp până se maturizează piața.

Mi se pare fabuloasă capacitatea antreprenorilor de a vedea oportunități. Acum lucrăm la un sistem de franciză pentru un instalator de panouri solare care va fi un business foarte interesant pentru perioada următoare și care crește extraordinar.

Cum a afectat pandemia apetitul antreprenorilor de a investi, inclusiv în francize?

Pe deoparte, în ceea ce privește investiția în franciză, când a venit pandemia, lucrurile s-au stopat. Pentru că ține foarte mult de încrederea oamenilor că viitorul este cât de cât predictibil. Și când a venit pandemia, au fost vreo șase luni în care am fost în ”freeze”. După care lumea s-a obișnuit cu gândul.

Acum observăm că la orice buclă nouă de incertitudine se oprește puțin și se reia rapid. Războiul a fost pe agendă maxim o luna. Vorbind de inflație, lumea și-a asumat treaba asta și caută soluții. Practic, pe măsură ce suntem expuși mai mult la incertitudine, învățăm să o gestionăm mai bine și să ne calibrăm mult mai repede. Dar ne-a afectat. În 2020 a fost destul de mare (incertitudinea – n.red.), după care anul trecut a fost cel mai bun an al nostru și anul acesta fi cel mai bun an, din nou.

Ce planuri de business aveți pentru acest an?

Misiunea noastră este să construim infrastructura ca business-urile să poată scala în mod sănătos și mai rapid. Și atunci încercăm să construim în jurul nostru un ecosistem astfel încât antreprenorii când vor să scaleze business-urile prin franciză să găsească în acest ecosistem tot ce au nevoie ca să poată scala rapid și eficient.

Și am început să dezvoltăm deja acest ecosistem, și am ajuns de la zona de consultanță la zona de dezvoltare, la zona de consultanță juridică și pe proprietate intelectuală, la zona de arhitectură, branding și design. Ce facem noi este să accelerăm foarte mult dezvoltarea și de aici va veni dezvoltarea noastră și puterea pentru perioada următoare.

În septembrie, de exemplu, o să avem primul workshop pentru management de franciză. Mergem să lucrăm alături de francizor, să învățăm cum se gestionează rețelele de franciză într-un mod mai eficient.

De asemenea, vom lansa până la finalul anului și produse pentru cei care vor să ia franciză, în zona de educație, astfel încât să le fie mai ușor să facă tranziția de la angajat către antreprenor.

Anul acesta avem o creștere de 28% până în prezent și ne propunem să încheiem anul cu 500.000 de euro cifră de afaceri.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇