Cum a devenit portul Constanța cel mai mare hub de carburanți din Mediterană și Marea Neagră

Cum a devenit portul Constanța cel mai mare hub de carburanți din Mediterană și Marea Neagră
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Portul Constanța a înregistrat o creștere semnificativă a importurilor de motorină de la invazia Rusiei în Ucraina, devenind astfel cea mai mare destinație de import din regiunea mărilor Mediterană și Neagră.

Înainte de februarie 2022, Ucraina își procura majoritatea motorinei din Rusia. După începutul războiului și impunerea sancțiunilor asupra Rusiei, Ucraina a fost nevoită să găsească noi surse de aprovizionare.

Polonia în piața din Europa de Nord-Vest și România în regiunea Mediteranei/Mării Negre au devenit aceste surse noi de aprovizionare.

Potrivit unui raport S&P Global Commodities at Sea (CAS), importurile de motorină și păcură în portul Constanța au ajuns la 4,4 milioane de tone în 2024, față de 1,6 milioane de tone în 2021, totalizând 12,2 milioane de tone între 2021 și 2024.

Printre porturile mediteraneene, Fos sur Mer (Franţa) a importat 3,9 milioane de tone de motorină și păcură în 2024, urmat de Koper (Slovenia) cu 3,4 milioane de tone și Veneția (Italia) cu 3,1 milioane de tone, conform datelor CAS și Kpler.

Constanța joacă acum un rol semnificativ în importurile de motorină din cauza deficitului ucrainean, a spus un comerciant european de motorină. "Este logic să nu ignorăm locația, având în vedere că 300 de mii de tone pe lună ajung acolo, iar în timpul iernii sunt mai puține vase LR2 (vase de transport de circa 115.000 tdw – n.red.) care pot face acest transport."

Fiind un port adânc, Constanța poate primi cu ușurință vase mari, cum ar fi LR2 sau Suezmaxes (vase şi mai mari, cu un deplasament de circa 160.000 de tone – n.red). Totuși, condițiile meteo nefavorabile din timpul iernii pot îngreuna trecerea acestora prin strâmtorile turcești, ceea ce face ca majoritatea aprovizionării cu motorină în timpul iernii să se facă prin intermediul vaselor Handysize (până la 50.000 tdw – n.red.) care vin direct din rafinăriile mediteraneene, explică sursa citată.

Viitorul pieței din România

Privind spre viitor, nu există niciun semn că cererea de motorină în Constanța nu va continua să crească în următorii ani. Tendințele observate între 2021 și 2025 sugerează o creștere rapidă, în timp ce fundamentalele pieței indică un consum intern robust.

Conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică pe 20 martie, volumul construcțiilor din România a crescut cu 30,8% în ianuarie față de aceeași perioadă a anului trecut. Lucrările noi de construcții au crescut cu 38,1%, lucrările de reparații capitale cu 30,5%, iar lucrările de întreținere și reparații curente cu 9,3%.

Construcția de clădiri rezidențiale a crescut cu 71,3%, lucrările de inginerie cu 33,7%, iar construcțiile de clădiri nerezidențiale cu 6,7%. "Industria de construcții din România este în plină expansiune", a declarat un producător turc.

Creșterea activității de construcții conduce, desigur, la un consum mai mare de motorină, necesar pentru utilaje și echipamente.

În plus față de cererea internă, importurile de motorină din portul Constanța destinate pieței ucrainene vor rămâne şi ele importante. Chiar dacă SUA ridică sancțiunile asupra produselor petroliere rusești, este puțin probabil ca Europa, și în special Ucraina, să urmeze această cale.

"Personal, cred că Ucraina nu va cumpăra produse din Rusia pentru o perioadă lungă și nici Europa nu va cumpăra", a spus un alt comerciant de motorină.

De asemenea, o mare parte din motorina importată de România e pentru export către țări vecine, precum R.Moldova, Bulgaria și Serbia, pe lângă Ucraina.

Toate aceste elemente indică faptul că portul Constanța va rămâne un hub important de import de carburanţi, cu o cerere internă robustă și bazându-se pe creșterea importurilor pentru piețele ucrainene și altele în anii următori.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇