Carburanții s-au scumpit masiv de la începutul anului, iar „suferința” la pompă va continua

Carburanții s-au scumpit masiv de la începutul anului, iar „suferința” la pompă va continua

Avem parte de o scumpire accelerată a carburanților în ultima vreme. Creșterea prețului barilului de petrol (mai ales în contextul războiului ruso-ucrainean), pandemia, creșterea accizelor și dereglajele dintre cerere și ofertă sunt cele mai importante motive pentru care șoferii din România scot mult mai mulți bani din buzunar atunci când își alimentează mașina la pompă.

citizen

La începutul anului, prețul mediu al benzinei standard era de 6,205 lei/litru, potrivit datelor Oil Bulletin publicate de Comisia Europeană și consultate de SpotMedia.ro. La final de februarie, acesta crescuse la 6,900 lei/litru. Vorbim de o creștere de 11,5%, cu aproape 7 bani.

Motorina standard s-a scumpit chiar mai mult în perioada analizată, cu 12,7%, de la un preț mediu de 6,135 lei/litru la 6,917 lei/litru, adică cu aproape 8 bani.

Creșterea prețurilor în România este peste media la nivelul întregii UE, de 8,76% la benzină și 9,5% la motorină, dar rămânem în plutonul statelor membre cu cei mai ieftini carburanți.

Pe 8 martie, sortimentele premium de carburanți au depășit pragul de 8 lei/litru la anumite stații

citizen

În martie, „suferința” la pompă s-a accelerat și mai mult.

Comisia Europeană nu publicase prețurile medii ale carburanților pe întreaga țară la ora scrierii acestui articol, așa că am consultat prețurile la benzinării afișate în Monitorul Prețurilor, un instrument realizat de Protecția Consumatorilor.

Astfel, marți, prețul unui litru de benzină standard ajunsese în București chiar și la 7,69 de lei la unele stații, în timp ce benzina premium trecuse de 8 lei/litru.

Prețul sortimentelor de benzină la 8 martie
Sursa: Monitorul Prețurilor
citizen

Similar, motorina standard se vindea și cu 7,66 de lei/litru, iar cea premium ajungea până la 8,14 lei/litru.

Așadar, vorbim de scumpiri semnificative ale carburanților în doar câteva zile!

Prețul sortimentelor de motorină la 8 martie
Sursa: Monitorul Prețurilor

Materia primă s-a scumpit accelerat în contextul războiului ruso-ucrainean

Scumpirile la pompă reflectă creșterea semnificativă a cotațiilor internaționale ale materiei prime.

Petrolul Brent, tranzacționat pe bursa din Londra și relevant pentru piața europeană, a început anul 2022 la aproape 80 de dolari pe baril, urmând apoi o tendință fluctuantă de creștere. Asta până după invadarea Ucrainei de către armata rusă la 24 februarie, după care a accelerat brusc.

Așa am ajuns ca pe 8 martie un baril de petrol să coste 127,6 dolari, ceea ce reprezintă o scumpire de aproape 60% de la începutul anului.

Sursă: OilPrice.com

Iar situația ar putea continua. Asta pentru că deja se speculează posibilitatea ca războiul Rusiei contra Ucrainei să perturbe fluxul de ţiţei rusesc până într-acolo încât acesta să fie oprit complet. SUA și Marea Britanie au luat deja o decizie în acest sens.

Cu toate acestea, statele UE sunt mai prudente, deoarece unele ţări din regiune, cum este Germania, depind foarte mult de petrolul şi gazele naturale ruseşti.

Ideea este că interzicerea exporturilor de petrol și produse petroliere din țara condusă de Vladimir Putin va duce cu siguranță la noi scumpiri, după cum a explicat John Kilduff, analist la Again Capital, pentru CNBC.

Oil prices could go higher if Russian oil embargo enacted: Again Capital's John Kilduff

De la Kremlin a venit și o estimare sumbră. Preţurile la petrol ar putea trece de 300 de dolari/baril în cazul în care Statele Unite ale Americii şi Uniunea Europeană interzic importurile de petrol din Rusia, după cum a declarat, luni, vicepremierul rus Aleksandr Novak, citat de Reuters.

Amintim că Rusia este al doilea cel mai mare producător de petrol din lume, cu circa 11 milioane de barili pe zi, fiind depășită de SUA şi surclasând Arabia Saudită.

Facturile mai mari la utilități se reflectă în prețul final

Toate acestea au loc pe fondul scumpirilor în energie la nivel global, care se reflectă masiv și în țara noastră, inclusiv la gaze și electricitate. Pe cale de consecință, costurile de producție, distribuție și vânzare de carburanți au crescut în ultimele luni. În așa fel încât OMV Petrom, de exemplu, a avut facturi la utilități mai mari cu câteva milioane de euro la rafinăria Petrobrazi, arată Profit.ro. Astfel, există o presiune suplimentară pentru majorarea prețului carburanților.

Majorarea taxelor la început de an a adăugat câțiva bani pe litru

În plus, la început de an, am avut parte și de actualizarea accizelor la carburanți cu rata inflației, lucru ce a contribuit la scumpirea carburanților la începutul anului.

Astfel, în 2022, pentru benzina fără plumb, nivelul accizei a crescut cu 65,59 lei (3,55%), de la 1.827,13 lei pentru 1.000 de litri de benzină la 1.892,72 lei. Așadar, litrul de benzină s-a scumpit în prima zi a anului cu 6,5 bani fără TVA, adică cu 7,7 bani cu tot cu TVA.               

Pentru motorină, acciza s-a mărit cu 60,11 lei (3,28%), de la 1.674,55 lei la 1.734,66 lei. Așadar, litrul de motorină s-a scumpit cu 6 bani fără TVA, adică cu 7 bani cu tot cu TVA, la 1 ianuarie.

Dezechilibre între cerere și ofertă

În ultimii doi ani, pandemia a creat puternice dezechilibre între cererea și oferta de țiței și produse petroliere.

Iar stocurile globale de petrol se află la cele mai scăzute niveluri din ultimii zeci de ani, semn că piața se supraîncălzește pe măsură ce economia globală își revine rapid după pandemie și marii producători de petrol refuză să majoreze producția mai rapid, după cum se arată într-o analiză realizată de XTB România și remisă SpotMedia.ro luna trecută.

Stocurile comerciale deținute de către țările membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) au totalizat 2,68 miliarde de barili la sfârșitul lunii decembrie 2021, în scădere de la 3,21 miliarde în iulie 2020.

De când au atins vârful, după primul val de infecții din 2020, stocurile au scăzut cu cel mai rapid ritm din ultimii zeci de ani și au încheiat anul trecut la cel mai redus nivel sezonier din 2013.

Nu există niciun precedent pentru o depreciere atât de rapidă a stocurilor în ultimele decenii, iar Energy Information Administration din Statele Unite (EIA) estimează că acestea au continuat să se micșoreze și în ianuarie și februarie. Acesta reprezintă un semn al cererii în exces și al ofertei insuficiente, fapt ce pune presiune continuă de creștere asupra prețurilor, conform sursei citate.

Independența energetică este subiectul zilei

În contextul crizei energetice cauzate de scumpiri și a dependenței de Rusia, discuțiile despre independență energetică s-au întețit în multe țări europene, inclusiv în România.

La noi, una dintre probleme este că producem mai puțin petrol decât importăm. Mai exact, în ultimele 11 luni din 2021, am achiziționat 6,1 milioane tone echivalent petrol (tep) și am produs 2,85 milioane tep, conform datelor INS.

Află ce poate face România ca să-și scadă dependența energetică față de Rusia.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇