"Nașul mașinilor electrice": Cum face China legea pe piață și de ce hibridele sunt "calea spre iad"

"Nașul mașinilor electrice": Cum face China legea pe piață și de ce hibridele sunt "calea spre iad"
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Andy Palmer și-a câștigat renumele de „nașul EV” după ce a dezvoltat Nissan Leaf, prima mașină electrică din lume vândută în masă. El spune că vehiculele electrice chinezești oferă un raport remarcabil între valoare și preț, dar au și alte avantaje atractive, avertizând că producătorii care se concentrează pe mașini hibride riscă să rămână și mai mult în urma companiilor chineze.

Palmer, fost CEO al Aston Martin și director la Nissan, a condus dezvoltarea proiectului Nissan Leaf, prima mașină electrică din lume vândută în masă, cu peste jumătate de milion de unități comercializate de la lansare, în 2010, relatează Business Insider.

În loc să copieze succesul hibridului Prius, Palmer a impulsionat Nissan să construiască un vehicul complet electric, câștigând în cele din urmă sprijinul CEO-ului la acea vreme, Carlos Ghosn.

Deși și-ar dori să spună că această mașină a apărut din dorința de a îmbunătăți lumea, proiectul Nissan Leaf a fost determinat de apariția modelului concurent Toyota Prius, a mărturisit el.

ADVERTISING

La un deceniu de la acel moment, cel supranumit "nașul EV" este sceptic în privința producătorilor care au ales direcția opusă și s-au orientat spre mașinile hibride.

"Hibridele sunt o cale spre iad. Sunt o strategie de tranziție și cu cât stai mai mult pe acea tranziție, cu atât mai încet ajungi în noua lume", a spus Palmer.

"Dacă doar amâni tranziția la vehiculele electrice diluând-o cu hibrizi, atunci ești mai necompetitiv mai mult timp și le permiți chinezilor să continue să-și dezvolte piața și dominația. Sincer, cred că e o prostie”, a adăugat el.

Chinezii fac niște mașini "ale naibii de bune"

În ultimii câțiva ani, industria auto a fost zguduită de expansiunea continuă a mărcilor auto chineze precum BYD, care au cucerit piața de origine cu o gamă de vehicule electrice și hibrizi de înaltă tehnologie la prețuri accesibile și care acum se extind rapid în străinătate.

ADVERTISING

"Mașinile chinezești sunt ale naibii de bune. Vehiculele chinezești oferă un raport calitate-preț remarcabil pentru ceea ce livrează. Tehnologia bateriilor lor este lider de clasă și s-au concentrat foarte mult pe software", a spus Palmer.

În opinia sa, succesul sectorului EV din China se datorează strategiei industriale de lungă durată a acestei țări. Un studiu a constatat că guvernul chinez a cheltuit cel puțin 230 de miliarde de dolari pentru subvenții pentru producătorii de vehicule electrice din 2009.

Palmer, care a făcut parte anterior din consiliul de administrație al Dongfeng Motor Company, o societate mixtă creată de Nissan și producătorul de automobile de stat chinez Dongfeng, a spus că a văzut direct cât de agresivă este strategia Chinei pentru vehicule electrice.

ADVERTISING

"Ordinul (guvernului chinez) era de a trece la vehicule cu energie nouă. Începe cu o strategie industrială. Acesta e cel mai important lucru de învățat. În cea mai mare parte a ultimilor 14 ani, noi nu am avut o strategie industrială", a spus el despre producătorii auto occidentali.

SUA și Europa au răspuns la creșterea producătorilor de automobile chinezi prin impunerea de tarife menite să le protejeze propriile industrii auto, dar Palmer spune că tarifele ar afecta doar capacitatea companiilor occidentale de a concura cu rivalii lor chinezi. "Experiența mea cu tarifele este că doar fac leneșă industria indigenă. Decalajul devine și mai mare", a explicat el.

În schimb, Palmer a susținut că producătorii de automobile ar trebui să se pregătească pentru a supraviețui bătăliei cu producătorii de automobile chinezi, în special în Europa, acolo unde BYD și Xpeng au planuri ambițioase de expansiune.

"Cred că firmele chineze vor învăța din concurența în Europa, pentru că aceasta este cea mai dură piață din lume. Dacă pot face asta, atunci vor fi imbatabile", a spus expertul.

Palmer a menționat că și producătorii japonezi au probleme. Fostul director Nissan a spus că vechea sa companie "s-a împușcat în picior" și a risipit o gamă promițătoare de vehicule electrice și un avans de 10 ani în tehnologia EV.

De altfel, Nissan a anunțat în noiembrie că va concedia 9.000 de lucrători, în timp ce atât Toyota, cât și Honda se confruntă cu vânzări în scădere în China și cu profituri în scădere. În decembrie, au apărut informații despre discuții pentru o fuziune între Nissan și Honda.

Singura șansă pentru ceilalți: să-i copieze pe chinezi

Anul acesta a fost unul dificil pentru vehiculele electrice. Deși vânzările sunt în continuare în creștere, ritmul de adoptare a acestor mașini a fost mai lent decât se aștepta, determinând producătorii de automobile din întreaga lume să reducă investițiile.

Pentru Palmer, motivul pentru care unii consumatori s-au dovedit reticenți în a trece la electrice este simplu: aceste mașini sunt prea scumpe.

"Prețurile trebuie să se alinieze cu cele ale motoarelor cu ardere internă. Și pentru a face acest lucru, trebuie să poți oferi mașini cu baterii mai mici", a spus el.

Acesta consideră că pentru vânzarea de vehicule mai ieftine, cu baterii mai mici și cu o autonomie mai mică, ar fi nevoie ca guvernele să stimuleze lansarea rețelelor de încărcare pentru a compensa reducerea autonomiei.

El a adăugat că Occidentul ar putea învăța din abordarea Chinei față de strategia industrială – mai ales în privința bateriilor, o piață pe care China o domină.

"Dacă Occidentul vrea să ajungă China din urmă, aș susține să-i copieze pe chinezi", a spus Palmer.

"Alternativa este că totul e chinezesc în acest moment – ​​chiar dacă îți construiești propriile celule de baterie, tot trebuie să obții toate mineralele din China. Tot lanțul de aprovizionare este blocat", a subliniat acesta.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇