Problemele cu care se confruntă Volkswagen provoacă îndoieli tot mai mari cu privire la viitorul sectorului european, pe măsură ce importurile de vehicule electrice ieftine cresc. Dar în loc să lupte laolaltă, unii dintre giganți pierd timp prețios și încep să colaboreze cu chinezii.
Decenii la rând, Germania s-a bucurat de reputația de capitală auto a Europei, cu sloganuri precum „Vorsprung durch Technik” („Avantaj prin tehnologie”) emblematice pentru priceperea sa politică și industrială. Dar problemele care planează asupra Volkswagen, unde sindicatele se confruntă cu amenințările concedierilor și închiderii de fabrici, au ridicat semne de întrebare nu doar asupra viitorului industriei auto germane, ci și a întregului sector auto european, se arată într-o analiză The Guardian.
Neliniștea care agită piața a fost alimentată de invazia de vehicule electrice chineze mai ieftine și de moartea lentă a motorului cu ardere internă.
UE, SUA și Canada au anunțat planuri de a limita vânzările de vehicule electrice de fabricație chinezească prin impunerea de tarife, dar unii producători de automobile europeni avertizează că acestea vor avea un efect de canibalizare, grăbind închiderea fabricilor în țări precum Germania.
Senzația de pericol iminent pentru industria europeană a fost vizibilă la salonul auto de la Paris, unde producătorii chinezi și-au subliniat hotărârea de a se hrăni din piața europeană, cea mai mare piață deschisă pentru ei după ce SUA au impus Beijingului tarife de 100% la importurile de vehicule electrice.
Sub lumina reflectoarelor de la centrul de expoziții Porte de Versailles, nouă companii chineze au prezentat mașini noi și planuri strategice pentru a câștiga o cotă de piață mai mare în Europa.
Giganții europeni nu se înțeleg între ei nici în ceasul al 12-lea
Tarifele au fost întâmpinate cu reacții mixte din partea conducerilor constructorilor auto de pe continent.
Carlos Tavares, șeful Stellantis, grupul care deține mărcile Citroën, Fiat, Vauxhall și Jeep, a declarat că efectul cumulativ al tarifelor UE va duce la o erodare suplimentară a industriei europene. El a subliniat că pentru a evita tarifele, producătorii de automobile chinezi, precum BYD, își intensifică planurile de a-și asambla vehiculele în Europa.
Tavares a avertizat că producătorii chinezi nu se vor duce în Germania, Franța sau Italia, țările celor mai vechi producători auto din Europa, ci vor căuta variante mai ieftine în țări din estul Europei, cum ar fi Ungaria, unde costurile forței de muncă sunt mai ieftine.
Acest lucru ar însemna „accelerarea necesității de a închide fabricile" în alte părți din Europa, eludând astfel scopul tarifelor protecționiste care urmează să intre în vigoare în noiembrie, a menționat el.
Opinia șefului Stellantis scoate în evidență disensiunile tot mai mari în inima UE cu privire la politica în sectorul auto. Franța și președintele său, Emmanuel Macron, care a deschis show-ul de la Paris, s-au declarat ferm în favoarea tarifelor. În schimb, Germania a fost printre țările care au votat împotriva tarifelor în urmă cu două săptămâni.
În anii trecuți, cea mai mare economie a blocului era în stare să-i convingă pe alții, inclusiv Franța, și să creeze o poziție unificată, dar conducerea la nivel UE nu a fost un punct forte pentru cancelarul german, Olaf Scholz, notează cotidianul britanic.
În acest vid de putere, industria auto europeană a trecut la luptă. Apăsați de propriile probleme economice și de cererea în scădere pentru vehicule electrice agravată de creșterea prezenței Chinei în curțile lor, șefii industriei auto germane au mers chiar mai departe decât Stellantis.
Chinezii trec la următoarea fază a atacului, iar unii colaborează cu ei
În loc să profite de toate protecțiile pe care UE le oferă prin tarife, industria europeană pare să se autodevoreze, cerând mai mult timp pentru a se adapta la noua lume electrică.
Oliver Zipse, directorul executiv al BMW, care a rămas în urmă în cursa de vehicule electrice, a cerut o „îndulcire" a pragului limită din 2035 stabilit de UE pentru interzicerea producției de mașini noi cu motor cu combustie.
Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a declarat joi că instituția e într-un dialog constant cu industria, dar a remarcat că obiectivul de 11 ani a dat destul timp industriei să se pregătească pentru interzicerea motoarelor pe benzină și diesel.
Într-o declarație care a panicat și mai mult sectorul auto european, BYD, unul dintre cele mai mari conglomerate din China, a anunțat că intenționează să producă la nivel local toate mașinile pe care le vinde în Europa și că va asambla pachete de baterii, cea mai scumpă componentă a oricărui vehicul electric, în Ungaria și Turcia.
Geely, proprietarul Volvo, Polestar și Lotus, caută locuri de producție din Europa, inclusiv Polonia, în timp ce noii jucători chinezi, cum ar fi Dongfeng, Seres și FAW, prezintă noi modele și caută vânzări de vehicule electrice în străinătate pentru a compensa rezultatele mai slabe de pe piața internă competitivă și războiul prețurilor de acolo.
Comisia Europeană a indicat că investițiile în Europa pot fi o modalitate de a evita tarifele. Dar șefii industriei auto se tem că acest lucru va permite concurenței să dea buzna în curtea lor.
Între timp, unii constructori europeni ridică steagul alb și caută să colaboreze cu invadatorii chinezi care le amenință viitorul.
Leapmotor, care este partener cu Stellantis, e gata să primească comenzi pentru o mașină de oraș, asamblată în Polonia.
Iar potrivit anunțurilor de joi de la Paris, Geely și Spotlight Automotive, o asociere între BMW și compania chineză Great Wall Motor, încearcă, de asemenea, să încheie acorduri de investiții în UE.
T.D.