Niciun metrou nu circulă în Bucureşti de ore întregi, din cauza unui protest al angajaţilor organizat, în staţia Piaţa Unirii.
În mod normal, trenurile ies pe traseu la 5 dimineaţa, dar azi nu s-a întâmplat asta pentru că angajaţii fac un soi de grevă neanunţată, sub formă de protest spontan.
Toate staţiile de metrou de pe cele 5 magistrale sunt închise. Poliţişti şi jandarmi nu permit accesul călătorilor în subteran. Aşa că oamenii recurg la STB, iar mijloacele de transport de suprafaţă sunt arhipline în vremuri de pandemie.
Societatea de Transport București a anunţat că a mărit la maximum posibil parcul de vehicule, în special pe liniile care funcționează pe trasee care asigură transportul între stațiile de metrou, chemând la lucru chiar și angajații de la domiciliu.
Pe de altă parte, cititorii SpotMedia.ro relatează că şi transportul alternativ gen Uber este suprasolicitat şi a majorat semnificativ tarifele azi.
Şi evident că traficul este un coşmar pentru că mulţi bucureşteni şi-au luat maşina ca să meargă la serviciu, dacă metroul nu merge. Iată de exemplu cum arată coada de maşini de pe Calea Vitan din Sectorul 3, dimineaţa, la 8:30.
Angajaţii de la metrou stau pe şine
Angajații de la metrou au blocat calea de rulare, iar conflictul este unul spontan, nelegal, conform Metrorex.
Sindicaliștii au coborât în tunel, încă de la 3 dimineaţa, pe calea de rulare (curentul a fost oprit) și au împiedicat pornirea la timp, conform programului normal, a trenurilor de pasageri.
În imagini difuzate pe reţelele sociale se pot vedea sute de angajaţi adunaţi la Piaţa Unirii, în subteran, care strigă "Unitate!" şi "Hoţii!". Oamenii stau apropiaţi şi nu respectă distanţarea socială.
„Pe această cale dorim să adresăm scuze bucureștenilor și îi rugăm să înțeleagă că, deși considerăm acțiunea sindicală nejustificată, nu putem risca viața unor oameni. De asemenea, asigurăm locuitorii Capitalei că întreprindem toate acțiunile legale la dispoziția noastră pentru a reporni activitatea metroului în siguranță. Mulțumim pentru înțelegere”, transmite compania.
Ulterior, la câteva ore de la declanșarea protestului de la metrou, reprezentanții Metrorex au transmis cum s-a ajuns în acest punct.
Detalii aici: Cum a început protestul de la Metrorex: De ce au coborât sindicaliștii în tunel și au ocupat căile de rulare
Ministrul promite că nu va da înapoi
Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a comentat vineri dimineaţă protestul care a oprit complet circulaţia la metrou de câteva ore.
El acuză o acţiune complet ilegală şi promite că nu va ceda şantajului sindicaliştilor, pentru că are legea de partea sa.
Cîțu spune că protestul e ilegal și cere să se ia măsuri
La rândul său, premierul Florin Cîțu afirmă că protestul spontan al angajaților de la metrou este ilegal și îl acuză pe liderul sindical Ion Rădoi că a apelat la această măsuri după ce a văzut că ”îi dispar sinecurile”.
Cîțu subliniază că a cerut ministrului de Interne Lucian Bode să ia măsuri.
”Un fost deputat PSD, care vede că îi dispar sinecurile, face un protest ilegal. Despre asta este acțiunea ilegală care a blocat metroul în această dimineață.
Din punctul meu de vedere, nimeni nu este mai presus de lege, asta i-am transmis domnului ministru și trebuie să ia măsuri. Bucureștenii nu trebuie să sufere pentru că un fost deputat pesedist își pierde sinecuri. Am transmis același mesaj domnului ministru Bode”, a scris pe Facebook Florin Cîțu.
Sindicatul lui Rădoi şi-a văzut ameninţată sursa financiară
De ce se întâmplă asta? Pentru că ieri conducerea Metrorex a anunțat că va evacua spațiile comerciale din stații, deoarece acestea “pun în pericol siguranța transportului subteran, cu afectarea directă a exigențelor de securitate la incendiu și evacuarea persoanelor în caz de urgență.”
Din informațiile SpotMedia.ro, la metrou sunt 331 de spații a căror suprafață se întinde pe circa 5.900 de metri pătrați. În ele funcționează magazine cu mărfuri diverse, de la genți și electronice, până la covrigi și gogoși.
Metrorex a închiriat aceste spații comerciale, încă din 1994, către Sindomet Serv com SRL. Firma e deținută de Unitatea – Sindicatul Liber de la Metrou (USLM), condus de Ion Rădoi. Iar sindicatul subînchiria spațiile primite de la Metrorex către diverși comercianți.
În baza respectivului contract – care a tot fost prelungit prin acte aditionale – firma sindicatului rămânea cu 75% din încasările din chirii, iar Metrorex primea doar 25%, potrivit informațiilor publicate de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.
În toţi aceşti ani, societatea sindicatului a câștigat milioane de euro. Cu parte din sumă și-a construit o bază de tratament la Bușteni, unde angajații Metrorex pot petrece sejururi de 4 zile cu reducere de 99%.
Drulă a precizat și că”firma Sindomet Servcom SRL a avut, în 2019, o cifră de afaceri de 7.981.344 de lei și un profit de 6.197.855 de lei”.
Contractul dintre Metrorex şi Sindomet Servcom pentru spațiile comerciale de la metrou a expirat în 2018 și este, la acest moment, obiectul mai multor litigii în instanță.
Dar momentan nimic nu s-a schimbat, de facto. Sindomet încă administrează spațiile și le subînchiriază.
Nu este prima încercare a Metrorex de a elibera spațiile comerciale.
Doar că în trecut, ori de câte ori s-a ajuns la acțiuni concrete, salariații din sindicatul condus de Ion Rădoi au organizat greve sau alte acțiuni de protest și au mers în instanță. Una peste alta, au reușit mereu să blocheze evacuarea, aşa cum încearcă şi acum.
Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a precizat la scurt timp după preluarea mandatului că își dorește să eficientizeze Metrorex SA și că asta înseamnă că societatea nu trebuie să se mai afle sub influența sindicatului.
Citește și: