Ministrul Drulă a trimis Corpul de Control la Metrorex, acuzând salarii uriașe. UPDATE Sindicaliștii îi răspund: Afirmaţii aberante!

Ministrul Drulă a trimis Corpul de Control la Metrorex, acuzând salarii uriașe. <span style="color:#990000;font-size:100%;">UPDATE</span> Sindicaliștii îi răspund: Afirmaţii aberante!

Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a anunţat marţi că a trimis Corpul de Control să verifice renegocierea contractului colectiv de muncă la Metrorex, după ce salariile angajaților au crescut foarte mult.

Acesta spune că are toată stima pentru salariații Metrorex, dar are o problemă cu liderii de sindicat care vând iluzii.

”Am semnat astăzi mandatul Corpului de Control pentru a investiga această renegociere a contractului colectiv de muncă. Vreau să fiu bine înţeles. Îmi doresc ca toţi românii să câştige cât mai bine şi să ducă o pâine bună acasă. Respect şi sunt un mare susţinător al sistemului feroviar în general, şi al metroului, în special.

Am toată stima pentru angajaţii oneşti ai acestui sistem, care îşi fac treaba cu cinste. Problema este cu liderii de sindicat, precum vocalul domn Rădoi, care le-au vândut iluzii. Lideri care îşi dau aere de şefi de cartel şi se comportă de parcă bugetul statului, strâns din taxele şi impozitele tuturor românilor, este un sac fără fund.

ADVERTISING

Bugetul nu este un sac fără fund. Creşterile salariale, pe seama bugetului de stat, fără fundament în creşteri de venituri sau eficienţă, nu sunt acceptabile. După cum nu este corect ca România întreagă, care suferă de lipsă de investiţii în infrastructură pe tot teritoriul ei, să le plătească an de an”, a scris Drulă pe Facebook.

Situația Metrorex e foarte dificlă

Ministrul spune că situaţia companiei care gestionează metroul bucureştean este foarte dificilă. Dacă acum 5 ani, compania acoperea circa 58% din cheltuieli din veniturile proprii, astăzi acest procent a scăzut la mai puţin de 30%.

„Domnul Ion Rădoi, şeful de sindicat de la Metrorex, a ieşit în spaţiul public spunând că dau «bombe». M-a acuzat că n-aş fi bine informat, aşa că iată cifrele seci legate de cât de bine a evoluat financiar Metrorex în ultimii cinci ani. Avem într-adevăr o bombă, dar e una cu ceas, domnule Rădoi.

Situaţia companiei, care gestionează metroul bucureştean, este foarte dificilă. Dacă acum 5 ani, compania acoperea circa 58% din cheltuieli din veniturile proprii, astăzi acest procent a scăzut la mai puţin de 30%. Diferenţa este acoperită prin subvenţie de la bugetul naţional, prin Ministerul Transporturilor”, subliniază Cătălin Drulă.

ADVERTISING

Potrivit acestuia, Metrorex a cerut în acest an subvenții în valoare de 1,04 miliarde de lei, sumă care nu poate fi acoperită de bugetul de stat, şi care ar însemna aproximativ 17% din bugetul Transporturilor.

”În 2016, această subvenţie era de 297 milioane de lei, iar anul trecut a ajuns la 683. Pentru 2021, suma cerută de Metrorex este de 1.040 mil (1,04 MILIARDE!) lei. O sumă care nu poate fi acoperită de bugetul de stat, şi care ar însemna aproximativ 17% din bugetul Transporturilor (partea naţională, în afara investiţiilor din fonduri europene).

Ca să fie limpede, aceştia sunt banii strânşi din taxele şi impozitele românilor din TOATĂ ŢARA. Şi dacă merg la metroul bucureştean, nu merg către alte cheltuieli şi investiţii din ţară”, afirmă ministrul Transporturilor.

”Au crescut enorm cheltuielile salariale”

Cătălin Drulă precizează că s-a ajuns în această situație din cauza cheltuielilor enorme cu salariile. Potrivit ministrului, este complet inacceptabil şi lipsit de solidaritate ca, în vreme ce milioane de români au avut de suferit financiar din cauza pandemiei, în timp ce ai pierderi enorme de venituri, să creşti cheltuielile salariale de asemenea manieră.

ADVERTISING

Ce s-a întâmplat de s-a ajuns aici? Au crescut enorm cheltuielile salariale. În condiţiile în care anul trecut traficul de călători s-a prăbuşit din cauza pandemiei, ducând la o scădere a veniturilor cu 126 milioane lei, în luna septembrie 2020 la Metrorex s-a negociat o creştere de 18% (!!!) a salariilor.

Dacă în 2016 cheltuielile cu personalul la Metrorex erau aproximativ 333 de milioane lei, în 2020 acestea au ajuns la 627 milioane lei, iar pentru 2021 sunt previzionate să crească până la 876 milioane lei. Adică aproape triplu!

Este complet inacceptabil şi lipsit de solidaritate ca, în vreme ce milioane de români au avut de suferit financiar din cauza pandemiei, în timp ce ai pierderi enorme de venituri, să creşti cheltuielile salariale de asemenea manieră”, mai afirmă ministrul Transporturilor.

Domnul Ion Rădoi, șeful de sindicat de la Metrorex, a ieșit în spațiul public spunând că dau „bombe”. M-a acuzat că n-aș...

Posted by Cătălin Drulă on Tuesday, February 2, 2021

Cum răspunde Metrorex

UPDATE 20:29 - Unitatea - Sindicatul Liber din Metrou (USLM) a răspuns marți seară, arătând că media salariilor angajaţilor Metrorex nu depăşeşte suma de 7.000 de lei pe lună, în condiţiile în care lucrătorii de la metrou beneficiază de anumite sporuri la salariu, din cauza condiţiilor specifice de muncă.

"Media salariilor de la metrou nu depăşeşte suma de 7.000 lei/lună. (…) Salariaţii de la metrou beneficiază de anumite sporuri la salariu deoarece mulţi dintre aceştia îşi desfăşoară activitatea în program de lucru numai de noapte, în subteran, în zile în care potrivit legii nu se lucrează, acumulând şi multe ore suplimentare din cauza lipsei de personal calificat şi autorizat. (…)

Mulţi dintre salariaţii de la metrou nu au Paşte, nu au Crăciun şi nici Revelion, astfel ca bucureştenii să beneficieze tot timpul de acest mijloc modern de transport în condiţii de maximă siguranţă. Activitatea de la metrou se desfăşoară în condiţiile în care nivelul maxim admisibil al noxelor este depăşit de 8 ori", se precizează în comunicatul Metrorex.

De asemenea, organizaţia sindicală subliniază că sistemul de metrou înregistrează un deficit major de personal.

"Deficitul de personal de la metrou este recunoscut atât de către conducerea executivă a Societăţii, cât şi de reprezentanţii MTI, fiind binecunoscut faptul că s-au înregistrat un mare număr de pensionări, concomitent cu darea în exploatare a Magistralei 5 de metrou. De fapt în ultimii 5 - 6 ani s-au dat în exploatare 12 staţii şi două depouri de metrou, timp în care mulţi dintre salariaţii Metrorex, încadraţi în grupele 1 sau 2 de muncă, şi-au depus dosarele de pensionare", potrivit comunicatului USLM.

”Afirmaţii aberante”

USLM a contrazis declaraţiile anterioare ale ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă, despre salariile angajaţilor Metrorex, catalogându-le drept "afirmaţii aberante".

"Ministrul Drulă are situaţia reală în acest sens deoarece i-a fost prezentată chiar ieri de către conducerea executivă a Metrorex SA. (…) Aceste lucruri ar trebui să le cunoască domnul ministru Drulă înainte de a îi acuza pe sindicaliştii de la metrou şi pe liderii acestora de situaţia financiară precară a Societăţii.

Nu sindicaliştii şi liderii acestora au semnat contracte de sute de milioane de euro cu Alstom şi au pierdut procese de sute de milioane de euro cu Astaldi!", se menţionează în comunicatul remis de Unitatea - Sindicatul Liber din Metrou.

Citește articolele zilei pe Spotmedia.ro:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇