Aproximativ 100 de mecanici de locomotivă şi mecanici-ajutor de la Depoul Exploatare TEM al Metrorex au în prezent emise decizii de pensionare, iar dacă aceştia vor hotărî în zilele următoare să se pensioneze, o magistrală de metrou ar trebui închisă din cauza lipsei de personal, susţine Dan Vasile, membru în Biroul Executiv al „Unitatea” Sindicatul Liber din Metrou (USLM).
„La o singură secţie, care se numeşte Depoul Exploatare TEM, astăzi, la această oră, avem aproximativ 100 de oameni care au deciziile de pensionare în mână şi care mâine pot să iasă la pensie. Dacă mâine ei ies la pensie, ar trebui închisă o magistrală, Magistrala 5 ar trebui închisă din lipsă de oameni.
Mă refer la mecanici de locomotivă şi mecanici-ajutor, trenurile nu mai pot ieşi afară din lipsa personalului, din lipsa mecanicilor de locomotivă", a menţionat Dan Vasile, prezentat de preşedintele USLM, Ion Rădoi, drept reprezentant al mecanicilor de locomotivă, într-o conferinţă de presă.
Variantele conducerii sunt respinse
Liderul sindicatului, Ion Rădoi, a respins variantele conducerii Metrorex privind reducerea salariilor angajaţilor la metrou sau reducerea de personal, argumentând că deja personalul este insuficient.
"Un lucru este clar: în momentul în care ţi se propune să accepţi o scădere a salariului cu circa 25%, la 18%, dacă punem şi sporurile, acolo ajungem, la 25%, sau, dacă nu, să acceptăm reducerea de personal, în condiţiile în care noi, după cum ştiţi, încercăm să ne dezvoltăm - am dat în exploatare Magistrala 5 şi ni se propune reducerea de personal în asemenea condiţii.
Noi riscăm la ora actuală să nu mai avem echipe care să însoţească trenurile ce ar urma să transporte călătorii pe Magistrala 5.
La nivel de Metrorex, noi avem nevoie de circa 1.000 de angajaţi ca să ţinem metroul în picioare şi să se învârtă roata, cum spunem noi, pentru că altfel va fi foarte greu.
Nu avem în toate secţiile personalul suficient şi marea problemă este din punct de vedere al siguranţei circulaţiei. Siguranţa circulaţiei înseamnă semnale, circuite de cale, macazuri - noi nu avem oameni care trebuiau să fie în conformitate cu instrucţiile de serviciu şi cu legea.
Ar fi trebuit ca să fie doi oameni pentru fiecare intervenţie, acum avem unul pe trei staţii. Acesta este strigătul nostru pentru oamenii inconştienţi care au ajuns să conducă metroul şi Ministerul (Transporturilor - n.red.)", a precizat Ion Rădoi.
Mesaj pentru sindicaliști
La finalul conferinţei de presă, preşedintele USLM s-a adresat unui grup de câteva zeci de sindicalişti strânşi la sediul organizaţiei, care au scandat "Hoţii!", "Demisia!", şi au huiduit conducerea Metrorex, a Ministerului Transporturilor şi a Guvernului.
Liderul USLM le-a transmis sindicaliştilor să continue să se opună scăderii salariilor sau reducerii de personal.
" (...) vor să fie oamenii daţi afară, să li se ia 25% din salarii, iar dacă ministrul (Transporturilor - n.red.), prim-ministrul şi directorul care a venit pe teme bine plasate, ca să vândă România la companiile multinaţionale şi să externalizeze activitatea, au greşit adresa cu metroul, eu aşa consider.
Iată că un grup de oameni de la metrou, care mâine se poate îngroşa sau mai ştiu eu ce se poate întâmpla, în funcţie de reacţie, pentru că aceşti oameni îşi pierd vieţile în subteran, se îmbolnăvesc. Ei duc cei 700.000 de călători, îi transportă zilnic în condiţii de siguranţă şi nu se vor mulţumi să-şi cedeze locurile de muncă sau drepturile obţinute", le-a spus Ion Rădoi sindicaliştilor.
Drulă a schimbat directorul Metrorex
În 8 martie, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat că economistul Ştefan Paraschiv, fost preşedinte al Consiliului de Administraţie Romaero Băneasa, va fi numit director general al Metrorex.
El a explicat că noua conducere a companiei va avea ca principal obiectiv redresarea financiară a Metrorex.
Recent, ministrul Transporturilor a trimis Corpul de Control la Metrorex și apoi a anunțat că au fost descoperite numeroase nereguli privind salariile, sporurile și spațiile comerciale de la metrou.