Sete de soluții: Aeroportul Otopeni, somat să instaleze de urgență fântâni cu apă potabilă gratuită pentru călători

Sete de soluții: Aeroportul Otopeni, somat să instaleze de urgență fântâni cu apă potabilă gratuită pentru călători

Peste 50 organizații solicită Aeroportului Henri Coandă instalarea de urgență a unor fântâni cu apă potabilă gratuită pentru călători, aşa cum se găsesc în alte aeroporturi ale lumii.

Campania „Sete de soluții” își propune implementarea unor măsuri sustenabile pentru protejarea mediului și sprijinirea comunității.

În prezent, Aeroportul Internațional Henri Coandă din București nu oferă acces gratuit la apă potabilă pentru călători, deoarece nu este racordat la rețeaua de apă a orașului Otopeni. Apa disponibilă în prezent în băile aeroportului nu este recomandată pentru consum, din cauza calității necorespunzătoare.

Bugetul de modernizare al aeroportului, în valoare de 112 milioane de lei, ar putea include racordarea la rețeaua de apă a orașului și facilitarea accesului la apă potabilă.

Având în vedere că profitul aeroportului a fost semnificativ, de 453 milioane de lei în anul 2023, există resursele necesare pentru implementarea acestei măsuri esențiale. Este relevant să menționăm că Bucureștiul este singura capitală europeană care nu oferă apă potabilă gratuită călătorilor în aeroportul său principal.

ADVERTISING

De aceea, o inițiativă solicită instalarea a 10 fântâni de apă potabilă în Aeroportul Otopeni

sete-de-solutii-geyc-1

În iulie 2024, GEYC a lansat scrisoarea deschisă “Sete de soluții” adresată:

  • directorului Aeroportului Internațional Henri Coandă București, Gabriel BULGARU
  • ministrului Transportului și Infrastructurii, Sorin Mihai GRINDEANU
  • ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea FECHET
  • ministrului Sănătății, dl. prof. univ dr Alexandru RAFILA

în vederea solicitării și documentării necesității urgente de a pune la dispoziția călătorilor apă potabilă gratuită în incinta aeroportului.

Este momentul ca Bucureștiul să intre în normalitatea capitalelor europene: să avem apă potabilă gratuită la aeroport. Hidratarea, reducerea consumului de plastic și creșterea confortului pasagerilor sunt aspecte care nu mai pot fi amânate în contextul în care tot mai mulți pasageri se plâng de gradul scăzut de confort și de prețurile exagerate din incinta Aeroportului Henri Coandă.

Gabriel BREZOIU, Manager general GEYC
ADVERTISING

În contextul recentelor probleme mari apărute la Aeroportul Henri Coandă, respectiv cele legate de defectarea aerului condiționat în plină caniculă, situație care a dus la sancționarea aeroportului de către ANPC, întârzierile frecvente și aglomerația aeroportului pe timpul verii, considerăm că este imperativ să se ia măsuri suplimentare pentru a asigura confortul și sănătatea pasagerilor.

Pe lângă neplăcerile cauzate de temperatura ridicată, hidratarea corespunzătoare devine esențială în astfel de condiții. Există aproximativ 30.000-50.000 de persoane care trec zilnic prin aeroportul OTP, dintre care și membri ai comunității GEYC. Doar în anul 2023, GEYC a trimis 678 de tineri în 138 de mobilități.

O persoană petrece în medie 3 ore în aeroport, adăugând încă 2-5 ore pentru zboruri, se poate confrunta cu deshidratarea în timpul zborurilor, care se instalează mult mai rapid în corp, ceea ce poate duce la dureri de cap, oboseală și chiar amețeală. În cazul întârzierilor de zbor, aceste simptome se pot agrava.

ADVERTISING

Conform răspunsului la solicitarea trimisă către CNAB, în baza legii 544 din 12/10/2001: în perioada 30 iunie 2023 - 30 iunie 2024, au fost 8.408 de zboruri cu întârzieri mai mari de o oră. De asemenea, nu există în BVC aprobat pe anul 2024 sume pentru asigurarea apei potabile pentru călători.

GEYC a solicitat instalarea de urgență a 10 fântâni de apă potabilă în incinta aeroportului. Această inițiativă ar avea multiple beneficii:

  • Sănătatea: Oferirea de apă potabilă gratuită contribuie la menținerea unei bune stări de sănătate, prevenind deshidratarea și alte probleme de sănătate asociate cu aceasta.
  • Confortul pasagerilor: În special în perioadele de caniculă, accesul facil la apă potabilă poate ameliora semnificativ experiența neplăcută a călătorilor.
  • Reducerea deșeurilor plastice: Încurajând pasagerii să folosească cișmelele de apă, se poate reduce considerabil consumul de sticle de plastic de unică folosință. În anul 2023, au fost aproximativ 14 milioane de pasageri, iar dacă jumătate dintre aceștia și-ar fi achiziționat cel puțin o sticlă de plastic cu apă, asta ar însemna 7 milioane de sticle risipite.

Prin campanii precum "Sete de soluții", tinerii din Comunitatea GEYC își pun în aplicare competențele dezvoltate prin proiectele educaționale GEYC cofinanțate de Uniunea Europeană, în special prin programele emblematice Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate.

Ei identifică probleme în comunitățile lor și construiesc soluții pentru rezolvarea acestora. Unii numesc asta participare sau cetățenie activă - noi o numim normalitate în contextul unei implicări active în comunitate dincolo de alegerile care au loc o dată la 4-5 ani.

Asociația GEYC este o organizație de tineret din România fondată în anul 2010, activă la nivel european, cu statut consultativ ECOSOC/ ONU din 2023 și cu peste 11.000 de membri în comunitate. Misiunea GEYC este să capaciteze tinerii din România să realizeze o schimbare pozitivă în comunitate prin intermediul proiectelor educaționale implementate pe următoarele portofolii tematice: antreprenoriat și angajabilitate, democrație și drepturile omului, digital și sustenabilitate.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇