Cursa TAROM cu destinația Amman, Iordania, era programată să decoleze la ora 00:45, în data de 8 iulie. Brusc, a fost anulată fără explicații, pasagerii rămânând blocați în aeroport. A fost prima dintr-un lung șir care a dat din nou peste cap aerogara din București.
Încă 15 zboruri ale companiei TAROM au fost anulate, conform monitorizării făcute de Flight Radar. Cauza a fost o grevă nedeclarată a personalului de zbor, care a afectat grav mii de clienți ai companiei.
Este a treia criză majoră care lovește aeroportul Otopeni în mai puțin de două săptămâni, după cedarea instalației de aer condiționat și defectarea benzilor de transport al bagajelor.
Sorin Grindeanu, ministrul de resort, nu are soluții la problemele grave înregistrate în domeniul transportului aerian din România.
„… TAROM anunță anularea unor curse din data de 8 iulie 2024, din cauza indisponibilității temporare a membrilor echipajului de zbor”, se arată într-un comunicat al companiei.
„În conformitate cu reglementările internaționale de aviație și politicile interne stricte privind siguranța zborurilor, fiecare dintre cursele respective a fost anulată deoarece un membru din echipajul fiecărei aeronave s-a declarat <inapt de zbor>”, precizează conducerea TAROM.
„Deciziile individuale ale piloților au fost luate în conformitate cu reglementările în vigoare, pentru a asigura securitatea și confortul pasagerilor și echipajului”, se mai spune în comunicat.
O situație paradoxală
În realitate, călătorii au fost obligați să suporte o grevă spontană a piloților, nemulțumiți de salarii.
Pentru a putea folosi în mod continuu o aeronavă, o companie are nevoie de cinci echipaje complete, care să funcționeze ritmic, respectându-se timpul de odihnă, liberele, concediile și eventuale îmbolnăviri, a explicat pentru spotmedia.ro o persoană cu expertiză în domeniu, care cunoaște situația de la TAROM și care a dorit să-și păstreze anonimatul.
„TAROM e departe de acest deziderat”, a mai explicat specialistul.
Compania se află într-o situație paradoxală. A început să aibă pasageri și cereri de bilete atât pe zboruri de linie, cât și curse charter pentru agențiile de turism, dar se confruntă cu o puternică criză de personal.
Ați umplut TAROM-ul de pile și incompetenți, apoi ați acoperit pierderile din banii contribuabililor. Mai rămâne să se întâmple o tragedie să puneți cireașa pe colivă
Comentariu pe pagina de Facebook a ministrului Sorin Grindeanu
„Cred că piloții au prins un moment optim, perioada vacanțelor, și au forțat negocierea unor măriri de salarii”, a mai explicat expertul consultat de spotmedia.ro.
La sfârșitul lunii aprilie, Comisia Europeană a aprobat un ajutor de 95,3 milioane de euro pentru TAROM, în vederea restructurării companiei, dar implementarea planului de reorganizare a dus la criza din data de 8 iulie.
„Ajutorul contribuie la obiectivul de interes comun de a asigura conectivitatea regională pentru cetățenii și întreprinderile din România, permițând TAROM să își restabilească viabilitatea prin punerea în aplicare a planului său de restructurare”, au anunțat reprezentanții Comisiei Europene în momentul aprobării importantului ajutor financiar.
Banii au fost condiționați de restructurarea companiei și achiziționarea de noi avioane pentru înnoirea flotei TAROM, dar procesul de relansare a mers prost, Ministerul Transporturilor nefiind capabil să-l implementeze.
Restructurarea care nu a avut loc
TAROM este o companie cu un lung istoric de corupție, nepotism și afiliații politice.
În urmă cu nouă ani, într-o rară ieșire publică, un director TAROM a afirmat că 40% dintre angajații companiei sunt înrudiți. Informația a produs un șoc în rândul opiniei publice. Ea nu a fost dezmințită, iar măsurile luate ulterior nu au reușit să redreseze TAROM, ci au provocat o criză și mai mare.
„Procedurile în companie sunt teribile, procesele sunt confuze, există structuri care, pur și simplu, nu știu ce au de făcut, există structuri paralele care se ocupă cu același lucru chiar și în achiziții. În departamentul IT există patru structuri paralele care nu știu una de alta și care, mai rău, se încurcă una pe alta”, declara Tiberiu Țiclea, director administrativ TAROM, la acea vreme.
La scurt timp după aprobarea ajutorului de către Comisia Europeană, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anunțat că restructurarea TAROM va duce la concedierea a cel puțin jumătate dintre angajați.
„O companie de mărimea TAROM, care e așezată pe baze economice corecte, are în mod normal în jur de 500-600 de angajați, 90% dintre ei fiind personal navigant. Noi avem dublu”, a spus ministrul, citat de Agerpres.
„Odată cu primirea acestui ajutor de la Comisia Europeană, noi trebuie să intrăm într-o etapă de reorganizare şi suntem deschiși la orice fel de propunere care să ducă la așezarea TAROM pe niște principii economice solide. (...) Nu intră în discuție dorința noastră de a salva această companie, dorința de a găsi orice fel de soluții, inclusiv parteneriate care să ducă la acest scenariu fericit. Am căutat acest lucru, inclusiv… când am fost cu premierul în zona Golfului… Avem o comisie mixtă la București şi încercăm să găsim soluții pentru TAROM”, a mai declarat Sorin Grindeanu, conform sursei citate.
Dar nici ministrul și nici Marcel Ciolacu, la care face referire oficialul în declarație, n-au găsit soluții pentru restructurarea companiei, aceasta ajungând din nou într-un mare impas.
Un drum lung de la vorbe la fapte
În jur de 2.000 de pasageri au fost afectați de cele 16 curse anulate, pierderea înregistrată de companie fiind de peste un milion de dolari, conform unui calcul de compensații ce ar trebui plătiţi de companie celor afectați de anularea zborurilor.
România e paralizată în ceea ce privește transportul... De ce mai există acest minister, dacă nimeni nu vă recunoaște autoritatea? Suntem un popor prea tolerant ca să suportăm aceste umilințe. Devenim rușinea Europei
Comentariu pe pagina de Facebook a ministrului Sorin Grindeanu
Falimentul TAROM ar fi un dezastru politic pentru PSD. Marcel Ciolacu și Sorin Grindeanu, liderii partidului, au promis în repetate rânduri că vor salva compania, dar de la vorbe la fapte e o distanță lungă.
„Am solicitat managementului companiei TAROM să ia urgent măsuri pentru situația actuală! Echipa managerială, selecționată în baza prevederilor Ordonanței privind managementul corporativ, are toate pârghiile legale să ia decizii administrative necesare pentru evitarea unor astfel de blocaje și pentru a preveni repetarea lor”, a reacționat Sorin Grindeanu la noua criză de pe aeroportul Otopeni.
Mii de pasageri s-au trezit pe parcursul zile de 8 iulie în situația de a-și vedea cursa anulată fără niciun anunț prealabil.
Piloții TAROM au refuzat să decoleze, folosind posibilitatea de a se declara inapți de zbor, obligând conducerea companiei să negocieze sub presiune mărirea salariilor.
După ora 15:00, cursele și-au reluat programul, dar sunt afectate de mari întârzieri din cauza anulărilor inițiale.
În căutare de soluții miraculoase
Sorin Grindeanu a cerut managementului companiei să satisfacă doleanțele personalului navigant și să înceapă concedierile în celelalte departamente ale companiei.
Dar e un proces complicat din moment ce o parte a personalului navigant are influență și în alte zone prin „legăturile de familie” la care s-a referit fostul director TAROM.
„Mii de oameni sunt afectați, unii pierd legături. Haos generalizat pe Otopeni si nicio măsură anunțată, doar vorbe. Tot voi i-ați pus pe sinecuriști acolo, la TAROM”, a scris o persoană nemulțumită pe pagina de Facebook a ministrului Grindeanu.
Criza din transportul aerian românesc a afectat deja sute de mii de pasageri în ultima perioadă, deși încă nu a fost atins punctul maxim de solicitare a infrastructurii, aflându-ne abia în prima jumătate a verii.