Ministerul Justiției a finalizat trei proiecte de lege care se referă la ”Justiția în pandemie”, ”Mica reformă a INM” și Parchetul European. Iată cele mai importante noutăţi

Ministerul Justiției a finalizat trei proiecte de lege care se referă la ”Justiția în pandemie”, ”Mica reformă a INM” și Parchetul European. Iată cele mai importante noutăţi

Ministerul Justiției anunță finalizarea a trei noi proiecte de lege dintr-un pachet mai amplu privind reformarea Justiţiei.

Pachetul de legi este în curs de elaborare, pentru realizarea obiectivelor din Programul de Guvernare și Raportul MCV, conform unui comunicat al MJ remis marţi SpotMedia.ro.

Pe scurt, proiectele vizează noi reguli în pandemia COVID (”Justiție în pandemie”), concursurile de la INM (”Mica reformă a INM”) și funcționarea Parchetului European în țara noastră.

Cele trei proiecte de legi privesc:

  • reguli speciale de procedură pe perioada pandemiei SARS-CoV-2 ”Justiție în Pandemie”;
  • unele măsuri temporare referitoare la concursul de admitere la INM, formarea profesională inițială a judecătorilor și procurorilor, examenul de absolvire a INM, stagiul și examenul de capacitate al judecătorilor și procurorilor stagiari, concursul de admitere în magistratură ”Mica reformă a INM”;
  • stabilirea unor măsuri pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2017/1.939 al Consiliului din 12 octombrie 2017 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în ceea ce privește instituirea Parchetului European (EPPO) ”Proiectul EPPO”.

Să le luăm pe rând.

Forumul Judecătorilor avertizează: Sediile instanţelor de judecată au devenit focare de răspândire a noului coronavirus

Proiectul privind regulile din pandemie

Conform MJ, proiectul introduce măsuri specifice și temporare în cadrul procedurilor civile și penale.

Acestea sunt menite să:

  • protejeze sanitar participanții la activitățile judiciare (cetățeni justițiabili, magistrați, avocați, personal de specialitate etc);
  • asigure desfășurarea acestor proceduri într-un mod nestingherit.

Proiectul include o serie de reguli de procedură care au mai funcționat temporar și în perioada de urgență. Totodată, include reguli noi privind desfășurarea unor acte de procedură la distanță, prin intermediul tehnologiilor.

Predoiu îi contrazice pe judecători: Instanţele nu sunt focare de infecţie!

Reguli temporare, în starea de alertă

În materie civilă:

  • când este posibil, cu acordul părților, instanțele judecătorești pot hotărî ca ședințele de judecată să se desfășoare prin mijloace de telecomunicație audiovizuală;
  • cel care asistă sau reprezintă partea, traducătorul sau interpretul poate participa la ședința de judecată desfășurată prin mijloacele amintite, chiar fără a fi prezent fizic lângă parte;
  • lista proceselor întocmită pentru fiecare ședință de judecată va cuprinde, de regulă, și intervalele orare orientative pentru strigarea fiecărei cauze în parte, citația cuprinzând mențiunea corespunzătoare;
  • pentru judecarea proceselor, instanțele judecătorești, ținând seama de împrejurări, pot fixa termene scurte, inclusiv de la o zi la alta sau chiar în aceeași zi;
  • când este posibil, dosarul cauzei se trimite instanței delegate în format electronic;
  • când este posibil, prin grija instanței, ședințele de judecată publice se transmit în direct, prin mijloace audiovideo care garantează securitatea, integritatea și calitatea transmisiunii, pe portalul instanțelor de judecată.

Forumul Judecătorilor prezintă o listă cu instanţele la care s-au înregistrat cazuri de coronavirus, după ce Predoiu a susţinut că nu există focare de infecţie

În materie penală:

  • posibilitatea ca persoanele private de libertate să fie audiate prin videoconferință la locul de deținere fără a fi necesar acordul acestora, dacă organul judiciar apreciază că audierea prin acest mijloc nu aduce atingere bunei desfășurări a procesului ori drepturilor și intereselor părților;
  • posibilitatea ca alte persoane decât cele private de libertate să fie audiate și prin videoconferință, însă numai cu acordul acestora, aspect care le va fi adus la cunoștință fie cu ocazia primei audieri, fie printr-o înștiințare comunicată telefonic, prin e-mail sau prin alte asemenea mijloace, persoana în cauză fiind întrebată dacă își manifestă acordul în acest sens.

Avantaje

Un principal avantaj al acestui proiect este că participanții la actul de justiție își pot reprezenta și apăra drepturile și interesele, fiind protejați de infectarea cu COVID.

De asemenea, un alt avantaj este că aceste reguli permit desfășurarea cu celeritate a actului de justiție. În plus, se fac și economii de resurse de timp și bani.

Se fac primii pași în lupta cu munții de dosare din instanțe. Cum se va face digitalizarea Justiției - Interviu cu ministrul Cătălin Predoiu

Proiectul a fost lansat în dezbatere publică. După consultări, acesta va fi trimis către Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) și ministere, pentru avizare.

Proiectul de lege privind INM

Un al doilea proiect de lege publicat de minister privește Institutul Național al Magistraturii.

Mai exact, proiectul pune în acord legislaţia cu Decizia Curţii Constituţionale nr. 121/2020, în materia concursurilor:

  • de admitere în magistratură,
  • de admitere la INM,
  • de absolvire a INM,
  • a examenului de  capacitate.

”Totodată, proiectul de lege stabilește, cu caracter temporar, durata cursurilor în anii 2020 și 2021 la Institutul Național al Magistraturii, precum și a stagiului judecătorilor și procurorilor care au fost admiși la Institutul Național al Magistraturii”, arată MJ.

Predoiu anunță că are în lucru un proiect privind legile Justiţiei și reguli pentru audieri online

Reguli noi

O noutate a proiectului este că normele care organizează aceste concursuri și examene au fost ridicate la rang de lege. Asta pune în acord legislaţia cu decizia CCR nr.121/2020.

Alte noutăți:

  • stabilirea la 2 ani a duratei cursurilor la INM în anii 2020 și 2021;
  • stabilirea la 1 an a duratei stagiului judecătorilor și procurorilor care au fost admiși la INM în anii 2020 și 2021;
  • după afişarea rezultatelor definitive ale concursului, candidaţii admişi după cele două etape ale concursului vor fi verificaţi sub aspectul îndeplinirii condiţiei bunei reputaţii;
  • verificarea condiției de a fi apt din punct de vedere psihologic se realizează anterior susținerii probei interviului, în cazul concursului de admitere în magistratură și la INM;
  • introducerea posibilității contestării probei interviului în cazul concursului de admitere în magistratură și la INM.

Predoiu, după întâlnirea cu Zuckerman: Suntem interesaţi de modelele de digitalizare folosite în sistemele de justiţie din SUA şi democraţiile occidentale

Avantaje

Un avantaj al acesturi proiect de lege este o mai mare transparență, stabilitate și legitimitate a procedurilor de concurs și examen.

De asemenea, durata de un an a stagiului și cea de 2 ani a cursurilor de formare profesională reprezintă ”o soluție realistă, care evită agravarea deficitului de resurse umane ce s-ar produce prin majorarea intempestivă și nepregătită instituțional a acestei durate, în acord, de asemenea, cu capacitatea prezentă de școlarizare și instruire pe care o deține INM”.

Acest proiect a fost deja avizat de CSM, însă cu observații. El a fost trimis ministerelor pe circuitul de avizare inter-ministerială, urmând să fie transmis către Guvern în cel mai scurt timp, după primirea avizelor, mai arată MJ.

Blocați de incompetență și corupție: Un antreprenor se luptă cu autoritățile să facă viața românilor mai ușoară. În doi ani, România ar putea fi complet digitalizată, dacă nu s-ar opune din răsputeri clasa politică!

Proiectul privind Parchetul European

În fine, cel de-al treilea proiect, cel privind Parchetul European, instituie măsuri de asigurare a punerii în aplicare a dispozițiilor Regulamentului (UE) 2017/1.739 în dreptul național, cum ar fi cele în materie procesual penală și cele de cooperare internațională în materie penală.

Între altele, proiectul prevede:

  • structura suport a Parchetului European în România, care este stabilită în cadrul Direcției Naționale Anticorupție (DNA),
  • statutul procurorului european delegat, respectiv al procurorului european,
  • dispoziții privind competența instanțelor de judecată etc.

Vezi și A fost finalizată lista celor 22 de procurori europeni. Reacția lui Kovesi, pentru SpotMedia.ro

Avantaje

Ministerul Justiței argumentează că proiectul era necesar pentru:

  • a organiza coerent funcționarea Parchetului European (EPPO) în România, modalitățile în care structura suport sprijină Parchetul European,
  • relaționarea celor două instituții în condițiile păstrării independenței și autonomiei funcționale a fiecăreia,
  • claritate privind normele de competență a instanțelor învestite cu cauze de competența Parchetului European (EPPO) etc.

Proiectul a fost transmis spre avizare. Acesta urmează a fi supus aprobării Guvernului în cel mai scurt timp.

Ce spune ministrul Predoiu

Despre aceste trei proiecte, ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, spune că sunt ”o uvertură” pentru altele care sunt în lucru la minister.

În plus, Predoiu anunță că proiectele privind ”Legile Justiției” vor fi gata după 15 septembrie.

Aceste trei proiecte constituie o “Uvertură” pentru altele care vor urma și la care încă lucrăm în minister. Legile justiției se află încă în lucru, vor fi propuse în dezbatere publică în partea a doua a lunii Septembrie, în orice caz până la finalul lunii Septembrie.

Cătălin Predoiu, citat în comunicat

Vezi și Proiectele care repară Legile Justiției vor fi lansate în dezbatere în septembrie


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇