Primele rapoarte oficiale după tragedia în care au murit 3 oameni: CE Oltenia a șters urmele accidentului. Microbuzul era fabricat în 1981 și destinat transportului de marfă

Primele rapoarte oficiale după tragedia în care au murit 3 oameni: CE Oltenia a șters urmele accidentului. Microbuzul era fabricat în 1981 și destinat transportului de marfă

Joi au apărut primele rapoarte oficiale după tragedia în care au murit 3 oameni la CE Oltenia.

Inspectorii de muncă au constatat că CE Oltenia a modificat urmele accidentului și nu a răspuns solicitării de a furniza informaţii privind situaţia reală a transportului de muncitori.

În plus, microbuzul implicat în accident era fabricat în 1981 și destinat transportului de marfă, nu muncitorilor.

În urma verificărilor, ITM Gorj a stabilit că, imediat după producerea incidentului de săptămâna trecută, perimetrul în care s-a produs evenimentul nu a fost asigurat pentru stabilirea dinamicii accidentului și starea de fapt a fost modificată, alterându-se urmele lăsate de autoutilitară. CE Oltenia a fost sancționată cu 5.000 de lei pentru această abatere, relatează Observator News.

În plus, CE Oltenia nu a oferit inspectorilor informaţii despre "situația reală privind transportul lucrătorilor în incinta fiecărei cariere cu mijloace de transport omologate și autorizate pentru transportul persoanelor și, de asemenea, copii după contractele de prestări servicii cu unitățile ce asigură transportul."

ADVERTISING

O altă neregulă este că, alături de muncitori, mașina transporta și scule și utilaje, printre care și butelii cu gaz:

"În autoutilitara implicată în eveniment, au fost identificați patru recipienți cu gaze tehnice, o electropompă hidraulică, un palan (macara din mai mulți scripeți - n.red.), precum și alte scule, inventarul din mijlocul de transport implicat urmând a fi stabilit cu rigurozitate de către comisia de cercetare, în baza constatărilor efectuate de expert."

În plus, şoferul care a răsturnat camionul nici măcar nu este angajat la CE Oltenia.

„Șoferul autoutilitarei (...) este angajat cu contractul individual de muncă al unei terțe societăți și urmează a fi audiat de către comisia de cercetare privind obligațiile acestuia în cadrul clauzelor referitoare la contractul de prestări servicii transport. În prezent, șoferul este internat în spital”, menționează raportul.

ADVERTISING

Inspectorii au verificat și alte mașini cu care sunt transportați muncitorii și au găsit și la ele nereguli, aşa că au interzis transportul în toate carierele CE Oltenia, până la remedierea lucrurilor.

"Pentru neconformitățile constatate, angajatorul SCEO S.A. a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 7.000 lei", se arată în raportul Inspecției Muncii.

Ministrul Muncii confirmă că urmele au fost modificate

Ministrul Muncii, Marius Budăi, a confirmat în ședința de guvern de joi că urmele de la locul tragediei au fost modificate. "După producerea evenimentului, perimetrul nu a fost asigurat și au apărut niște modificări", a afirmat acesta.

Alte nereguli au fost găsite în următoarele zile. "Frapant pentru noi, imediat după acest eveniment, în data de 23 când a fost acea grevă spontană, ne-am deplasat la fața locului și… practic, mașini cu cauciucuri deteriorate și tot în condiții care nu erau tocmai propice acestui transport", a mai spus Marius Budăi.

ADVERTISING

Acesta a mai arătat că în ultimii șase ani la Complexul Energetic au fost făcute peste 150 de controale și au fost aplicate peste 200 de sancțiuni. "Din 2016 încoace, au fost 158 de controale, cu 210 măsuri și au fost aplicate amenzi în cuantum de 436.000 de lei”, a precizat el.

Oamenii au fost transportați cu un microbuz de marfă din 1981

Tot în ședința de guvern de joi, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a declarat că a fost finalizat raportul după accidentul de la cariera Jilț, iar principala cauză a fost că oamenii au fost transportați cu un microbuz de marfă, dar sunt și alte deficiențe.

"Era un mijloc care nu putea transporta persoanele împreună cu echipamentele. Acesta s-a răsturnat într-o pantă pe un drum destul de greu, chiar foarte greu de practicat de acea mașină și în acea perioadă. Trei persoane au decedat, principala cauză fiind tocmai folosirea acestui vehicul de transport marfă pentru transportul persoanelor, practic fără nicio protecție pentru persoanele respective care erau în acel autovehicul", a spus Virgil Popescu.

Potrivit raportului preliminar întocmit de Corpul de Control al Ministerului Energiei, autoutilitara (de transport marfă) cu care au fost transportați minerii a fost fabricată în anul 1981, cu inspecție tehnică periodică valabilă până în luna martie 2023, relatează Biziday.

Anchetatorii au mai descoperit că autovehiculul implicat în accident a fost utilizat în ziua de 31.12.2022 pentru efectuarea unui număr de 16 curse, pe distanțe situate între 3-5 km. "Acest aspect probează faptul că utilizarea acestui mijloc pentru transportul salariaților în ziua de 17.01.2023 nu a fost un caz unic, autovehiculul fiind utilizat pentru transportul angajaților și în alte situații. Având în vedere aceste aspecte este de netăgăduit faptul că s-a utilizat un autovehicul de transport marfă pentru transportul salariaților și în alte situații", se arată în raport.

Documentul precizează că drumul din carieră pe care se deplasa autovehiculul înainte răsturnării este "în pantă, greu practicabil și acoperit cu piatră spartă amestecată cu nămol".

În plus, din verificarea la faţa locului, în perimetrul Carierei Jilț Sud, rezultă faptul că drumurile sunt greu practicabile, pline de nămol și necesită investiții pentru reabilitare.

Ministrul Energiei s-a deplasat la carieră și prima măsură a fost schimbarea directorului sucursalei miniere, cel care răspunde de toate exploatările miniere de la CEO Oltenia, a directorului unității miniere Jilț (adică cele două cariere Jilț Sud - unde s-a întâmplat accidentul - precum și a Jilț Nord), fiind înlocuit și șeful carierei Jilț Sud.

"De asemenea, s-au constatat deficiențe în cadrul activității CEO, pentru care s-a dispus remedierea. Gradul de uzură a mașinilor și durata de viață a acestora este de peste 40 de ani (…). Am dispus, de asemenea, extinderea controlului pentru toate achizițiile de la CEO în paralel cu verificarea programelor de investiții și modul de plată al furnizorilor și a termenelor de plată, pentru că drumurile, acolo unde sunt benzile staționare, ar trebui făcute profesionist, ar trebui pietruite, nu ar trebui să fie spălate de ploi", a arătat Virgil Popescu.

Premierul Nicolae Ciucă a cerut și un raport din partea Ministerului Muncii în cazul accidentului de la Mina Jilț Sud.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇