La mai bine de 7 ore de la tragedia de la cariera Jilț Sud, Poliția și conducerea Complexului Energetic Oltenia au oferit detalii despre accidentul în care 3 muncitori au murit și mai mulți au fost răniți. Există, încă, mai multe necunoscute, în primul rând în ce privește numărul ocupanților din mașină și al celor răniți.
Polițiștii gorjeni au anunțat că primele verificări arată că autoutilitara a căzut aproximativ trei metri și că în ea se aflau şi două tuburi metalice de acetilenă.
„Din primele cercetări efectuate, poliţiştii au stabilit faptul că astăzi, în jurul orei 13:30, un bărbat, de 51 de ani, angajat al unei societăţi comerciale, în timp ce conducea o autoutilitară în incinta Carierei Jilţ, în care erau transportaţi angajaţi ai carierei miniere, a pierdut controlul autoutilitarei la trecerea peste un pod amenajat peste benzile transportoare, răsturnându-se la o diferenţă de circa 3 metri de sol.
Poliţiştii au stabilit faptul că, în interiorul autoutilitarei, la momentul producerii incidentului, pe lângă muncitori, se mai aflau şi două tuburi metalice de acetilenă. În urma evenimentului, a rezultat rănirea a nouă persoane şi decesul a trei bărbaţi, de 29, 38, respectiv 48 de ani”, precizează comunicatul Poliţiei Gorj, citat de News.ro.
Şoferul autoutilitarei a fost dus la spital, în vederea acordării de îngrijiri medicale, urmând să îi fie recoltate probe biologice, în vederea stabilirii alcoolemiei.
Cazul a fost cercetat la locul accidentului de o echipă operativă formată din poliţişti din cadrul Serviciului de Investigaţii Criminale, Serviciului Criminalistic, Poliţiei Municipiului Motru şi Secţiei 3 Poliţie Rurală Motru. Dosarul penal deschis de poliţişti vizează ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neluarea şi nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă.
Numărul răniților și al ocupanților mașinii, un mister
Rămân însă informații contradictorii în ce privește numărul răniților. Comunicatul Poliției vorbește de 9 răniți, însă anterior ISU a anunțat 10 răniți și Complexul Energetic Oltenia 11.
O situație similară se regăsește și în ceea ce priveşte numărul persoanelor care se aflau în maşina răsturnată, în momentul accidentului.
ISU Gorj a anunțat că în accident au fost implicate 25 de persoane, un fost lider sindical spune că printre muncitori se vorbește fie că erau 10 ocupanți în autoutilitară, fie că erau 18, iar managerul CE Oltenia susține că erau 16.
Anterior, însă, un comunicat al companiei preciza că „impactul s-a soldat cu 16 victime. Printre acestea se numără 14 salariați ai CE Oltenia, din care 3 au decedat”. Nu se precizează însă cine sunt cele 2 persoane care nu erau angajate și de ce se aflau în mașină sau în perimetrul minei.
De ce erau muncitorii transportați cu o mașină de marfă. Explicație ciudată a managerului
Managerul Complexului Energetic Oltenia, Daniel Burlan, a anunțat că și la nivelul companiei se vor face verificări, pentru a se stabili „de ce s-a transportat personalul cu acel mijloc de transport”, care nu era destinat persoanelor, ci echipamentelor.
„În primul rând, cred că ar trebui să alocăm, poate, mai multe resurse sau mai multe mijloace de transport, dar la ora asta nu există mijloace de transport pentru condiţiile din cariere, care să transporte mai mult de nouă persoane, luând în calcul şi cabina.
Nu am identificat mijloace de transport care să poată să transporte mai mult de nouă persoane, deşi au fost cerinţe în caietul de sarcini, am pus condiţii în caietul... de asta nici nu avem mulţi ofertanţi pentru acest serviciu în carieră. De ani de zile noi punem condiţii în caietele de sarcini pentru mijloacele de transport de calitate superioară. (...) În cariere, există mijloace de transport destinate exclusiv transportului de persoane. Acest mijloc de transport care a fost implicat în eveniment nu avea această destinaţie. Avea destinaţie de transport marfă, unele dispozitive şi aşa mai departe.
Noi, pe parte internă, în Complex, demarăm o cercetare în sensul ăsta, să vedem care au fost cauzele, de ce s-a transportat personalul cu acel mijloc de transport, dar nu ne putem pronunţa înainte de a stabili Inspecţia Muncii”, a afirmat managerul Complexului Energetic Oltenia, Daniel Burlan, marţi seară, la Euronews.
Întrebat dacă are informaţii conform cărora şi cu alte ocazii angajaţii ar fi fost transportaţi cu acelaşi mijloc de transport implicat în accidentul de marţi, managerul CE Oltenia a dat o explicație cel puțin ciudată pentru care acest fapt ar putea fi o practică uzuală: obișnuința.
„Sunt multe mijloace de transport în toate acest cariere, fiecare carieră are în jur de 7-8 mijloace de transport. Nu ştiu dacă acel mijloc de transport a mai asigurat transportul de persoane. Vă pot spune că în anii trecuţi se obişnuia un astfel de... Să nu fi intrat aşa, ca o rutină, ca obişnuinţă. Tocmai ăsta a fost şi motivul pentru care am separat aceste servicii, transportul de persoane de transportul de marfă, şi nu s-a făcut un serviciu comun: pentru a avea mijloace de transport destinate exclusiv transportului de persoane”, a adăugat Daniel Burlan.
El a subliniat că a solicitat oferte de la mai multe firme din ţară pentru mijloace de transport în carieră, dar că nu a primit răspunsuri pentru a putea cumpăra maşini conforme activităţii în carieră.
„Acele mijloace de transport destinate exclusiv transportului de persoane se limitează la nouă locuri. În anii trecuţi am solicitat şi mijloace de transport cu o capacitate mai mare, pentru transport de persoane. Din păcate, nu am avut oferte pentru aceste mijloace de transport, nu se pot omologa, nu pot să fie conforme pentru transportul în carieră. Singurul mijloc de transport conform care are şi atestatul RAR-ului este acesta, de nouă persoane”, a adăugat şeful CE Oltenia.
Întrebat cine crede că este responsabil pentru producerea accidentului în care trei oameni şi-au pierdut viaţa, managerul a răspuns că nu se poate pronunţa şi că aşteaptă rezultatele anchetei.