Cozi de aşteptare de mai mulţi kilometri s-au format luni pe autostrăzile din Cehia la graniţa cu Germania, din cauza noilor restricţii de intrare impuse de Berlin la frontierele de sud-est şi sud.
Acestea au provocat perturbări ale transporturilor şi pun în pericol lanţurile de aprovizionare, relatează dpa.
Pe autostrada E55/D8, care face legătura între Praga şi Dresda, cozile formate de camioane ajungeau luni dimineaţă până la Usti nad Labem, pe o distanţă de 25 km.
Pe E50/D5, care duce spre Nurnberg, şirul de camioane s-a întins iniţial pe mai bine de 20 km, dar situaţia s-a mai îmbunătăţit pe parcursul zilei.
Germania a impus duminică restricţii de intrare la graniţele cu Cehia şi Austria, în Tirol, din cauza îngrijorărilor provocate de prezenţa noilor tulpini mai infecţioase de coronavirus în aceste regiuni.
Excepţii se fac pentru lucrătorii transfrontalieri esenţiali, inclusiv şoferii de TIR, şi pentru cetăţenii germani şi străinii rezidenţi în Germania.
Aceste persoane trebuie să se înregistreze online şi să prezinte la frontieră un test negativ, nu mai vechi de 48 de ore, la coronavirus.
Poliţia nu a raportat, în schimb, blocaje de trafic în Tirol din cauza noilor restricţii.
Consternare la Viena
Cu toate acestea, măsurile au provocat o oarecare consternare la Viena, unde Ministerul de Externe l-a convocat pe ambasadorul german pentru a lua în discuţie subiectul în cursul serii de duminică.
”Măsurile au consecinţe foarte severe pentru toată Austria şi, prin urmare, contrazic în mod clar lecţiile învăţate din primăvara trecută”, a spus ministrul de Externe Alexander Schallenberg.
Autorităţile cehe şi-au sporit capacitatea de testare în zonele de graniţă ca răspuns la interdicţii, recurgând la o brigadă de pompieri pentru a înfiinţa un punct suplimentar de testare la o benzinărie.
Circa un sfert dintre şoferii de TIR nu aveau la ei, luni dimineaţă, rezultatele la testele COVID-19, a afirmat purtătorul de cuvânt al brigăzii, Lukas Marvan, afirmând că operaţiunea a fost îngreunată de dificultăţile de comunicare cu transportatorii din Balcani.
Cehia constituie o parte esenţială a lanţului de aprovizionare pentru multe firme germane.
Mai multe fabrici germane s-ar putea închide
Asociaţia Industriei Auto (VDA) avertizase că restricţiile ar putea cauza probleme de livrare şi duce la închiderea unor fabrici germane începând de luni.
Totuşi, concernele BMW, Audi şi Volkswagen au anunţat că producţia continuă fără perturbări deocamdată, menţionând însă că monitorizează situaţia.
La rândul său, DSLV, asociaţia federală din domeniul logisticii, a transmis că este ”profund îngrijorată” de noile restricţii de la frontiere.
La Paris, secretarul de stat pentru afaceri europene, Clement Beaune, a spus luni că va discuta cu prim-miniştrii celor trei landuri germane care formează graniţa cu Franţa - Saar, Renania-Palatinat şi Baden-Wurttemberg - pentru a se asigura că nu vor exista ”surprize neplăcute”.
Noile reguli de intrare pe teritoriul Germaniei vor rămâne deocamdată în vigoare până la 23 februarie, potrivit Ministerului de Interne, dar ar putea fi prelungite cu o perioadă de cel mult trei luni.