Cum poți să menții proiectele agile? Prin managementul agil

constantin.magdalina

expert, tendințe și tehnologii emergente

Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Când vorbești despre managementul agil conversația se blochează de obicei într-un jargon care nu înseamnă nimic pentru cei neinițiați. În absența unui vocabular cunoscut de toată lumea recomandările practice se blochează în întrebări de clarificare. Dar cum faci proiectele agile, fără a fi nevoie de o abordare complet nouă a managementului? Și mai important, cum faci să le menții agile ca să ai rezultate sustenabile?  

Cele ce urmează se constituie ca direcții practice de răspuns la această întrebare.

1. Stabilește obiective realizabile

Managementul agil insistă pe iterații incrementale pentru finalizarea unui proiect. În termeni mai simpli: „nu muști mai mult decât poți mesteca”. Lucrezi la proiecte mari încet-încet, centimetru cu centimetru. Metodologia agilă a fost concepută inițial astfel încât cei care dezvoltă software să poată dezvolta o parte, apoi să o testeze, să dezvolte o altă parte, după care să testeze din nou.

ADVERTISING

Proiectele agile durează de la câteva săptămâni la câteva luni, niciodată mai mult. Echipele sunt un grup gestionabil de maxim 9 persoane, care se auto-organizează în relație cu toate aspectele proiectului. Fiecare iterație are obiective exacte și atingerea lor în toate iterațiile este o rețetă sigură pentru succesul proiectului.

Experiența arată că această abordare poate fi folosită eficient și pentru produsele non-software și pentru managementul proiectelor în general. Trucul este să aveți obiective care să poată fi atinse și să nu aspirați la prea mult. Acest lucru oferă spațiu pentru dezvoltare/producție, testare și îmbunătățire înainte de a trece la următorul obiectiv. De asemenea, ajută la livrarea unui produs funcțional înainte de termenul limită, care este esența unui proiect agil.

2. Realizează ceva până la termenul limită

Abordarea agilă este nemiloasă în abordarea termenelor limită și a rezultatelor. Agile folosește procese iterative, ceea ce înseamnă practic că fiecare iterație are un termen limită dur și rapid. Acest termen nu se mișcă. Acest termen nu este amânat. Acest termen rămâne, chiar dacă pică cerul.

ADVERTISING

Când sosește termenul limită, te uiți la ceea ce ai făcut sau ai finalizat – orice. Poate fi jenant. Poate fi îngrozitor. Codul poate arăta ca un gunoi. Designul ar putea arăta ca un gunoi. Dar ai ceva. Ceva este întotdeauna mai bun decât nimic. Și cu acel ceva poți să iei decizii, să faci schimbări, să oferi feedback. Aceasta este formula de succes din abordarea agilă.

Important pentru un proiect agil este să pornească. Singurul mod în care poți face asta este să ai ceva. Nu trebuie să fie produsul final, iar clientul nu îl va vedea. Dar lucrul important este că ai creat ceva și nu poți decât să îmbunătățești pornind din acel punct.

Iterațiile stabilesc ritmul proiectului. Sunt planificate în prealabil și sunt folosite pentru a identifica sarcini, resurse, dar și pentru a estima efortul total. Acest lucru este deosebit de important pentru proiectele mari, care au mai multe echipe ce lucrează pentru un obiectiv comun. Prin planificare se delimitează în mod clar sarcinile care trebuie îndeplinite și se reduce ambiguitatea.

ADVERTISING

3. Fă schimbări rapide

Metodologia agilă este o abordare sistematică a succesului. Are incorporate flexibilitate și adaptabilitate – adică produce o schimbare inteligentă. Pentru a face schimbări rapide, decidentul trebuie să facă două lucruri. În primul rând trebuie să fie prezent și implicat în procesul real de dezvoltare. Este greu să iei decizii despre ceva ce nu cunoști.

În al doilea rând, trebuie să ia decizii rapide. O decizie, chiar și greșită, este de ajutor, pentru că ajută proiectul să avanseze, prin feedback.

În cele din urmă, scopul oricărui proiect este de a oferi clientului un produs durabil care să-i satisfacă toate cerințele. Acest lucru poate fi realizat numai dacă calitatea codului este superioară și designul este suficient de bun pentru a face față schimbărilor bruște.

Testarea este, prin urmare, forța motrice a proiectelor agile. Testarea unităților individuale pentru eliminarea erorilor asigură un răspuns mai rapid și mai flexibil la schimbare, fără a depăși bugetele.

În concluzie

Acestea sunt cele mai de bază aspecte relevante pentru proiectele agile. Pe măsură ce faceți tranziția la managementul agil, aceste abordări și principii vă vor ajuta să vă schimbați mentalitatea. Veți lucra împreună pentru a avea o echipă mai flexibilă și pentru a vă adapta la schimbări pe măsură ce apar. Agile nu este pentru toată lumea, dar echipele care îl folosesc corect vor experimenta beneficii enorme, procese de lucru simplificate și inovare rapidă.

Așadar, care sunt cele trei recomandări practice pentru un management agil?

1. Stabiliți mici obiective realizabile.

2. Realizați ceva până la termenul limită.

3. Faceți schimbări rapide.

Aceste trei elemente de bază vor menține proiectele agile, asigurând atenția la detalii și disciplina dezvoltării unui produs final excelent. Mai mult, beneficiile abordării agile vor avea un impact puternic asupra generării veniturilor și culturii companiei, ceea ce justifică adoptarea acestei metodologii pe scală largă. Dar abordarea aceasta este utilă doar atâta timp cât continuă să fie implementată și nu recădem în vechea metodă confortabilă de lucru, care are beneficii mai puțin tangibile.

* * *

Despre Constantin Măgdălina

Constantin Măgdălina are o experienţă profesională de 15 ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, atât în ţară cât şi în străinătate. Constantin are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat LeanSix Sigma şi ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor. Pe de altă parte certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business.

În cei peste 4 ani de activitate în cadrul unei companii din Big 4 a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din România.

Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇