Conceptul „agile” a apărut în 2001 în industria de IT, plecând de la conștientizarea faptului că middle managementul era prea mult preocupat de retenția angajaților și prea puțin preocupat să le faciliteze succesul.
Agile a depășit limitele industriei de software, ca să ajute angajații dintr-o serie de profesii și industrii să devină mai eficienți și mai productivi.
Dezvoltarea unei perspective asupra leadershipului bazată pe principiile agile a venit ca o consecință firească a verificării lor în practică.
Dar ce este mai exact leadershipul agil și cum poți să-i implementezi principiile în compania ta?
Definiția leadershipului agil
Leadershipul agil este abilitatea de a crea mediul potrivit pentru auto-organizarea echipelor în jurul valorii relevante pentru client. Un mediu în care membrii echipelor multidisciplinare colaborează, învață reciproc, primesc feedback rapid și se concentrează pe învățarea continuă și pe calitate.
Este un stil de conducere care se străduiește să elimine obstacolele către succes, astfel încât angajații să poată fi mai eficienți și mai productivi ca echipă.
Deoarece echipele agile lucrează împreună mai bine, această abordare conduce la rezultate mai bune, cu mai puțin timp și resurse pierdute. Prin împuternicirea echipelor, companiile agile pot transforma întregul potențial al forței de muncă în valoare.
Împrumutarea conceptelor din metodologia agilă permite companiilor să răspundă mai rapid la factorii externi. Adoptarea unei mentalități agile ajută companiile să vadă îmbunătățirea la nivel granular, permițând echipelor să experimenteze produse și procese îmbunătățite.
Leadershipul agil se concentrează pe facilitare ca mijloc de generare a leadershipului în echipă.
Metodologia Scrum, cea mai populară dintre metodologiile agile de management de proiect, reușește acest lucru cu câteva reguli care conduc la o metodă operațională care funcționează excelent în Agile Leadership.
- În primul rând, este vorba de transparență și autonomie.
- În al doilea rând, este vorba despre împuternicire și evaluarea echipelor CA ECHIPĂ.
- În al treilea rând, este vorba despre transcendență, adică despre depășirea unui obiectiv obișnuit și îndeplinirea unui scop care energizează echipa.
Companii tradiționale vs. Companii agile
Companiile tradiționale sunt pândite de riscul blocării în birocrație, amânări, etc. Acestea pun accentul pe chestiuni importante dar neprioritare. Deoarece toate deciziile importante vin de la vârf, ele pot întârzia să răspundă la schimbare.
Liderii tradiționali sunt factori de decizie care atribuie sarcini subordonaților. Acești lideri culeg beneficiile recunoașterii pentru succes și își asumă vina pentru eșec.
Având în joc reputația și cariera lor, este mai puțin probabil să delege luarea deciziilor celor care le raportează. Acest lucru poate avea consecințe imense referitoare la calitatea și viteza deciziilor.
Dacă o companie nu poate evolua suficient de rapid, riscă să-și piardă atât relevanța, cât și cota de piață.
Companiile agile, pe de altă parte, se bazează mai puțin pe regulile și procesele vechi și mai mult pe actualizarea și optimizarea proceselor pentru a facilita o mai bună calitate a muncii. Autoritatea liderilor nu se confundă cu responsabilitatea celor care livrează.
De aceea companiile agile își descentralizează puterea și recunosc valoarea pe care o obțin din ascultarea angajaților aflați în prima linie. Astfel, companiile agile reacţionează rapid la schimbările din jurul lor.
Nu orice proiect din cele pe care companiile agile le implementează se va dovedi un succes, dar chiar și dezamăgirile pot ajută compania să învețe ceva.
Adoptarea unei abordări iterative, adică centrată pe cicluri rapide de dezvoltare, testare, obținere de feedback și implementare, permite echipelor să experimenteze schimbarea pentru a vedea ce ajustări sunt necesare și produce cele mai bune rezultate.
Abilitățile esențiale ale liderilor agili
1. Liderii agili comunică deschis și transparent cu membrii echipei lor. Prioritatea lor este eliminarea blocajelor, astfel încât membrii echipei să-și poată atinge prioritățile în fiecare zi. Prin comunicare eficientă, liderii agili pot anticipa și elimina barierele în calea succesului.
2. Liderii agili ascultă și observă mereu. Când membrii echipei abordează o problemă sau liderii observă una care apare frecvent, ei adună informații pentru a concepe procese mai bune. Ascultarea angajaților din prima linie este cheia unui leadership agil. Liderii agili înțeleg că soluțiile practice ale proceselor sunt cel mai probabil să vină de la oamenii cei mai familiarizați cu ele.
3. Liderii agili rămân concentrați pe nevoile clienților. Liderii agili înțeleg modul în care schimbările din piață, economie sau comunitate pot influența locul de muncă. Ei se referă în mod constant la prioritățile strategice și le reevaluează în mod regulat pentru relevanță.
În concluzie
Valorile și principiile agile încurajează liderii să folosească colaborarea și să-i împuternicească pe ceilalți să se dezvolte și să participe la luarea deciziilor.
Liderii agili privesc eșecurile ca oportunități de a învăța și pompa încredere în companiile lor. Liderii agili întruchipează și modelează o cultură a siguranței psihologice, dau contextul optim pentru interacțiunea cu membrii echipei în timp ce promovează învățarea și inovația.
Cu flexibilitate, abilitate și un accent pe execuție în orice scenariu, liderul agil îi implică pe membrii echipei să livreze la timp și ținând cont de buget. În vremuri de incertitudine, agilitatea este furnizor de stabilitate.
* * *
Despre Constantin Măgdălina
Constantin Măgdălina are o experienţă profesională de 15 ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, atât în ţară cât şi în străinătate. Constantin are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat LeanSix Sigma şi ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor. Pe de altă parte certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business. În cei peste 4 ani de activitate în cadrul unei companii din Big 4 a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din România. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.