Care sunt caracteristicile echipelor agile?

constantin.magdalina
expert, tendințe și tehnologii emergente

Digitalizarea este fenomenul care afectează companiile decisiv. Digitalul nu este o tehnologie sau o soluție anume, ci este pur și simplu un cuvânt care descrie lumea noastră de azi.

Progresele tehnologice au estompat liniile dintre lumea fizică și lumea virtuală, și oferă noi căi pentru companii pentru a crea valoare.

Viteza și flexibilitatea au devenit factori de valoare pentru companii și au un impact fundamental asupra modelului de operare al companiilor.

În acest context agilitatea se evidențiază ca modalitate de lucru în echipă ce permite companiilor să-și crească profitabilitatea cu 60%, să-și reducă costurile cu 30%, iar 93% dintre companiile care au adoptat modul de lucru agil înainte de pandemie au avut rezultate superioare celor care nu au facut-o.

O echipă agilă este o echipă multifuncțională de 5 până la 11 oameni, care se autoorganizează și care definesc, contruiesc, testează și livrează o valoare augmentată într-un interval scurt de timp.

Deoarece calitatea comunicării scade pe măsură ce dimensiunea echipei crește, companiile agile tind să prefere aceste echipe mai mici, care se autogestionează pentru a livra rezultate care să răspundă nevoilor și așteptărilor clienților.

Noțiunea de agilitate nu înseamnă doar viteză, ci și responsabilitatea comună a membrilor echipei: rolurile nu contează atât de mult cât contează rezultatele.

O echipă agilă înțelege proiectul, îl descompune în fragmente sau module, lucrează la ele individual sau interfuncțional în etape de 1-4 săptămâni numite sprinturi, testează implementarea și adeseori finalizează proiectul cu mult înainte de termenul stabilit.

Dezvoltarea unui produs sau serviciu se face prin iterații sau cicluri rapide de dezvoltare derulate într-un timp mai mic. Cu alte cuvinte, în locul unei strategii de dezvoltare monolitică, agilitatea implică lucrul la fragmente de proiecte în același timp, făcând modificările și ajustările ușoare și gestionabile.

Directorii executivi și managerii interesați să adopte agilitatea în companiile sau echipele lor trebuie să înțeleagă care sunt caracteristicile principale ale unei echipe agile, după cum urmează:

1. Viziunea comună

Agile este nu atât despre setul de activități și metodologie, cât este despre mentalitate și atitudine. Membrii unei echipe agile de succes vor împărtăși respectul pentru colegi, îmbunătățirea continuă prin retrospectiva onestă a sprint-ului, atenția la procesul iterativ pentru generarea de rezultate.

2. Responsabilitate

Membrii echipei agile își asumă responsabilitatea pentru eșecurile lor și continuă să-și dezvolte abilitățile până când văd creștere și dezvoltare. Practicienii Agile cu experiență vor avea întotdeauna suficient spațiu decizional și vor rămâne în limitele valorilor organizației.

3. Dezvoltare ghidată de valoare

O echipă agilă se concentrează întotdeauna pe caracteristicile produsului și păstrează focusul pe client ca element principal pentru planificarea și dezvoltarea timpurie a valorii. După aceea continuă iterațiile în etapa de testare a aplicației înainte de a o livra, în ordinea de prioritate a funcționalităților.

4. Planificare continuă

Planificarea continuă este inevitabilă pentru o echipă agilă. Odată ce lansează produsul/aplicația într-un mod prioritizat de caracteristici, echipa inițiază următorul nivel de iterație pe care îl descompune în sarcini tehnice distincte pentru alegerea și planificarea pentru următorul lot de caracteristici. Este mai ușor și dă rezultate precise în proiectele mari. În acest fel ”elefantul” nu este mâncat tot odată, ci bucată cu bucată.

5. Adaptarea la schimbare

O echipă agilă schimbă metodele tradiționale secvențiale cu un nou mod de abordare care să raspundă nevoilor în schimbare ale clientului. În timp ce fac acest lucru, se asigură că integrează abordarea agilă cu funcțiile de business al clientului și facilitează găsirea valorii pentru client.

6. Feedback continuu

Cadrul de lucru al unei echipe agile include îmbunătățirea performanței produsului pe baza feedback-ului. Echipa urmează abordări iterative pentru îmbunătățirea performanței pe baza feedback-ului. Cu toate acestea, în situații de blocaj echipa agilă se concentrează pe livrarea la timp, limitarea lucrărilor în curs de desfașurare și se asigură că toate lucrările se desfășoară fluid.

7. Estimarea relativă

O echipă agilă va practică estimarea relativă pentru a prezice caracteristicile necesare ale unei produs, pentru a accelera planificarea și pentru a elimina complexitatea inutilă din procesul de dezvoltare. Când o caracteristică depășește timpul de estimare planificat, este împărțită în mai multe caracteristici și se rafinează estimarea în mod succesiv.

În concluzie

Echipele agile înseamnă mai mult decât membri talentați. Compoziția și dinamica echipei joacă un rol important. De fapt, într-o echipă agilă impactul cel mai mare asupra performanței echipei îl are modul în care echipa lucrează împreună.

Formarea unei echipe agile trebuie să țină cont de aceste șapte caracteristici, însă importantă este folosirea la maximum a posibilităților companiei pentru adoptarea cu succes a agilității. 

* * *

Despre Constantin Măgdălina

Constantin Măgdălina are o experienţă profesională de 15 ani, timp în care a lucrat la companii multinaţionale, atât în ţară cât şi în străinătate. Constantin are un Master în Marketing şi Comunicare la Academia de Studii Economice Bucureşti. Este certificat LeanSix Sigma şi ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i facilitează o bună înţelegere a proceselor şi transformărilor din cadrul organizaţiilor. Certificarea obţinută de la Chartered Institute of Marketing îi completează expertiza de business.

În cei peste 4 ani de activitate în cadrul unei companii din Big4 a iniţiat şi coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din România. Printre acestea se află previziunile economice de creştere ale firmelor, managementul cunoştinţelor, experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobile sau centrarea pe client a companiilor din România.

Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovaţie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitală, tendinţe şi tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente şi conferinţe de business.

www.constantinmagdalina.com


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇