Cum a reușit Renault să iasă învingător din turbulențele provocate de Trump pe piața auto

Cum a reușit Renault să iasă învingător din turbulențele provocate de Trump pe piața auto
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Turbulențele provocate de politicile comerciale ale președintelui SUA, Donald Trump, au dat peste cap întreaga industrie auto, cu excepția unui mic jucător, grupul francez Renault.

După un proces de restructurare care a durat cinci ani, și cu vânzări reduse pe piața din SUA, Renault este izolat, cel puțin pentru moment, de tarifele de 25% impuse de Trump la toate vehiculele importate în Statele Unite, relatează Financial Times.

„Am avut parte de multe provocări ca director general al Renault în ultimii patru ani, dar măcar, în acest caz, nu sunt primul care trebuie să se îngrijoreze”, a declarat directorul general de la Renault, Luca de Meo, într-un interviu acordat Financial Times.

Cu toate acestea, analiștii și surse din interiorul companiei avertizează că o încetinire generală a pieței auto, provocată de instabilitatea tarifară, ar putea afecta planurile lui Luca de Meo de a extinde cota de piață a Renault pe segmentul vehiculelor electrice și hibride.

„În mijlocul furtunii, ne descurcăm destul de bine, dar vom vedea cum va arăta nava după ce turbulențele se vor sfârși. Furtuna este severă”, a declarat o sursă din cadrul companiei.

Tarifele drastice impuse de Trump asupra automobilelor și componentelor auto au perturbat lanțurile globale de aprovizionare, afectând grav marii producători precum Toyota, Volkswagen, General Motors și Hyundai.

Stephen Reitman, analist la Bernstein, apreciază că Renault se numără printre producători cei mai protejați la incertitudinea generată de noile tarife. Totuși, acest lucru nu ar mai fi valabil în contextul unei crize care ar cuprinde întreaga piață.

  • Sub conducerea lui Luca de Meo, Renault și-a redus costurile și a modernizat gama de modele, beneficiind de expertiza lui Gilles Le Borgne, fost director de inginerie la PSA.
  • De asemenea, Renault și-a păstrat capacitatea globală de producție și prezența geografică la o scară mai mică decât alți rivali, preferând să producă un volum mai mic de mașini, dar cu marje de profit mai mari.
  • Această strategie s-a dovedit eficientă, mai ales într-un moment în care competitori majori precum Stellantis și Volkswagen se confruntă cu presiuni economice din partea piețelor din China și SUA.

Cu toate acestea, chiar dacă vânzările Renault în SUA sunt nesemnificative, compania nu este complet imună la efectele încetinirii economice globale. Prețul acțiunilor Renault a scăzut cu 9% în ultimele zile, pe fondul temerilor legate de cererea tot mai slabă pentru automobile.

Odată finalizată restructurarea companiei, Luca de Meo intenționează să crească ponderea vehiculelor electrice în totalul vânzărilor Renault de la 12%, până la 20% și să reducă decalajul față de Toyota pe piața automobilelor hibride din Europa. În prezent, Toyota deține o cotă de 48% pe acest segment, comparativ cu 20% pentru Renault.

„Ambiția mea este să mă asigur că Renault poate juca în finala Cupei Campionilor Europeni, pentru eu cred că avem capacitatea și resursele”, a spus Luca de Meo.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇