Cele mai importante partide din România au cheltuit în primele cinci luni ale anului peste 38 de milioane de lei (7,68 milioane de euro) pentru promovarea în presă. Suma s-a dublat față de aceeași perioadă a anului trecut.
Partidele au primit deja în 2022 o subvenție de peste 210 milioane de lei (42 de milioane de euro), din care au alocat sume consistente pentru presă prin contracte secrete.
Bugetul pentru presă și propagandă s-a dublat în 2022, creșterea de 100% fiind vizibilă în cheltuielile PSD, PNL și USR, reiese din rapoartele oficiale ale Autorității Electorale Permanente (AEP), citate de Europa Liberă.
În primele cinci luni ale acestui an, PSD a plătit de 22 ori mai mulți bani publici pentru presă și propagandă decât USR, iar PNL de 14 ori mai mult.
Social-democrații au folosit din subvenția primită de la bugetul de stat peste 22,4 milioane de lei (4.5 milioane de euro) pentru presă și propagandă, iar PNL a cheltuit în același scop 14,7 milioane de lei (aproape 3 milioane de euro). USR a plătit aproape un milion de lei în aceeași perioadă.
Cât au cheltuit PSD, PNL și USR pentru presă în 2021 și în 2022:
PSD: 11.833.457 lei (2021) / 22.481.716 lei (2022)
PNL: 6.441.915 lei (2021) / 14.702.194 lei (2022)
USR: 358.752 (2021) / 992.518 lei (2022)
Ce subvenție au primit partidele în 2022
Datele AEP atestă că partidele au folosit cea mai mare parte a banilor publici primiți ca subvenție pe propagandă și presă:
PSD: 40.071.070 lei (din care 22.481.716 lei au fost cheltuiți pentru presă și propagandă).
PNL: 33.970.177 de lei (14.702.194 lei pentru presă și propagandă).
USR: 18.312.603 de lei (992.518 lei pentru presă și propagandă).
AUR: 8.110.069 de lei (fără cheltuieli pentru presă și propagandă).
Partidele nu au obligația de a prezenta explicit modul în care cheltuie banii din subvenții, ci doar pe categorii. Astfel, informațiile despre publicațiile și posturile TV care au primit bani pentru promovare politică rămân secrete.
Multe contracte derulate anul trecut de PNL au continuat și în 2022, până în aprilie, când Nicolae Ciucă a fost ales președinte PNL. Partidul nu a comunicat dacă vechile contracte au fost continuate sau au fost înlocuite cu altele noi.
După ce a devenit președintele PSD, Marcel Ciolacu a secretizat toate informațiile legate de contractele cu firmele media.
În schimb, USR nu a încheiat contracte de promovare în presă. Sumele alocate au fost pentru promovare politică pe rețelele de socializare sau prin reclame furnizate de Google.
AUR nu a cheltuit niciun leu primit din subvenția încasată de la stat în 2022 - peste 8,1 milioane de lei. Banii au rămas în contul partidului și pot fi folosiți oricând, inclusiv în viitoarele campanii electorale.