Țară, țară, vrem lideri!

Articol scris de Tana Foarfă, consilier pentru politici economice în Parlamentul European
Țară, țară, vrem lideri!
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Când eram mici și ne jucam cu ceilalți copii în spatele blocului, cum ne alegeam liderul? Care era copilul care se distingea dintre ceilalți și devenea strategul care își selecta echipa la „rațele și vânătorii”, care propunea cele mai bune locuri la “v-ați ascunselea” sau care ne spunea unde să spargem “zidul” de la „țară, țară, vrem ostași? 

Era persoana cea mai competitivă dintre noi, cea cu mai multă experiență, cea care se auto-proclama în timp ce restul se resemnau? 

Câștigul său era câștigul întregii echipe. Iar un rezultat bun aducea întregii echipe recunoaștere, nu doar liderului. Și ce se întâmpla dacă strategia sa era pierzătoare? Nu era dat afară din echipă, însă a doua oară nu mai era ales lider. 

Jocurile au fost înlocuite de altele, dar întrebările rămân aceleași. Cum desemnăm căpitanul echipei de laser tag sau paintball, cine ne coordonează la câte un escape game?

ADVERTISING

Poate că, pe măsură ce am crescut și timpul alocat acestor activități a fost înlocuit de altul, de cotidianul în care ne asigurăm traiul de zi cu zi, am uitat cum să ne alegem liderii. Câți mai regăsim printre noi lideri la fel de ușor cum îi identificam când eram copii?

Poate că s-a diminuat și curajul celor ce aspiră la această poziție, știind că presupune multe sacrificii în viața privată, bătăi de cap și investiția unei cantități mari de timp.

La câte provocări avem de gestionat într-o societate cu schimbări tot mai rapide, cine are timp să fie lider se portretizează de multe ori ca un erou de sacrificiu.  

Iată 5 ingrediente pentru a fi lider în politica din România.

1. Viziune pe termen lung. 

Un lider în politică urmărește obiectivul, nu funcția, indiferent cât de mult va dura să îl atingă. Iar obiectivul său ar trebui să fie să își reprezinte comunitatea, oricât de mare sau de mică, la nivelul cel mai optim pentru a putea influența în bine deciziile care afectează comunitatea.

Pentru a reuși acest lucru, are nevoie de o viziune despre elementele pe care le propune, modalitățile prin care se pot implementa și impactul acestora în comunitate, precum și beneficiile acestor propuneri. O comunitate nu se poate schimba în bine peste noapte, așa că este nevoie de o viziune pe termen lung.

Vin alegerile prezidențiale. România împlinește în curând 18 ani de când este membră a Uniunii Europene. O dovadă de maturitate politică ar fi poziționarea pe discuțiile mari, de adulți, care se poartă la masa europeană.

Ca beneficiar net al fondurilor de coeziune, care este poziția României privind viitorul politicii de coeziune? Cum vedem viitorul cadru financiar multianual, dat fiind că pe cel actual abia ne-am apucat să îl operaționalizăm? Va susține România păstrarea conceptului de PNRR și importanța sa pentru a îndeplini reforme?

Mergând mai departe, dat fiind că România sprijină integrarea Republicii Moldova în familia UE, și procesul de decizie trebuie reformat pentru a putea primi noi state membre și a facilita luarea deciziilor.

Se va poziționa România ferm pentru renunțarea la veto atunci când se iau decizii în Consiliul UE sau va continua să lase acest instrument de care abuzează Viktor Orban pentru a bloca decizii importante?

La nivel internațional, regiunea Mării Negre este de importanță strategică pentru NATO, așa cum a fost reafirmat în declarația recent adoptată la Washington. 

Pe plan național, România are nevoie de o strategie de competitivitate, în special pentru industria care reprezintă 20% din PIB-ul nostru și care este în scădere continuă de 5 ani. De asemenea, la aproape 18 ani de la aderare, ar fi momentul să vedem o strategie cu termene clare și etape pentru îndeplinirea criteriilor de adoptare a monedei euro.

2. Echipă. Un lider crește oameni în jurul său, fiindcă înțelege că cea mai importantă resursă a sa sunt oamenii. Nu se înconjoară de caractere docile, slabe și obediente care doar îi cântă în strună, ci caută profesioniști în domeniile lor care au curajul să atragă atenția când un pas este greșit.

Nu se crede atotștiutor, ci aduce laolaltă oameni de calitate, mai competenți sau abili ca el pe domenii cheie pentru a le valorifica aceste competențe. Drumul către succes nu este ușor, fiecare decizie are consecințe, iar rolul echipei este acela de a prezenta toate perspectivele.

Oameni pe care îi motivează constant să creadă în cauză și cărora le apreciază eforturile și dedicarea, muncind cot la cot cu ei și fiind atent la nevoile lor. Oameni cu care rămâne și la bine, și la rău, fiindcă și ei au fost alături atât la poza de succes, cât și la ridicarea din eșecurile mai mici sau mai mari. Oameni pe care nu îi abandonează odată ce și-a îndeplinit scopul.

Câți politicieni din România vorbesc despre echipele lor și despre contribuția lor la activitate? Câte partide își trimit la dezbateri oamenii competenți pe domeniile discutate, indiferent de locul sau funcția? Câți deputați, miniștri, europarlamentari numesc oamenii care au oferit idei, au redactat, au negociat legile cu care se laudă?

La fiecare ciclu electoral auzim preocupări că ne pleacă tinerii din țară. Vedem sloganuri că aducem românii acasă. O propunere mai rațională, pragmatică și echilibrată ar fi în primul rând să îi valorificăm.

Avem profesori și cercetători de renume care ar putea pune pe masă strategii de cercetare și inovare pentru România. Avem experți în politici publice care lucrează în instituțiile europene și internaționale prin care ne-am putea conecta mai bine la discuțiile strategice de dincolo de granițele noastre. Avem medici de succes care ar putea oferi din experiențele lor la spitalele din străinătate pentru a putea îmbunătăți calitatea serviciilor medicale.

Avem oameni de afaceri de succes care puteau fi consultați despre sistemul fiscal al țării unde își desfășoară activitatea. Avem o diasporă care ne-ar putea vorbi despre beneficiile sociale pe care le au în alte țări și de la care am putea învăța cum să le oferim și românilor din țară aceleași condiții.

Cum ar arăta o bază de date deschisă cu acești oameni, care să fie consultați înainte de a face o propunere legislativă sau de a veni cu o ordonanță sau hotărâre de guvern? 

Citeşte integral analiza scrisă de Tana Foarfă Țară, țară, vrem lideri! pe CentrulPolitic.ro


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇