Evenimentele Classix in Focus 2025. Dialoguri, expoziții și experiențe artistice

Sprijină jurnalismul independent
Donează acum
Classix-2025_Program_Classix-In-Focus

Classix Festival anunță programul complet al evenimentelor organizate în cadrul celei de-a șasea ediții: la Iași, între 23 februarie și 2 martie 2025 vom avea parte de o aventură clasică contemporană devotată exploratorilor dornici să iasă din zona de confort și să pătrundă în lumea muzicii clasice într-o abordare inedită și autentică.

Evenimentele Classix in Focus aduc în prim-plan teme relevante din lumea artistică și culturală, explorând atât subiecte direct legate de muzica clasică, cât și aspecte conexe care modelează industria creativă și influențează publicul contemporan. Cu un format dinamic și accesibil, seria creează un spațiu de dialog deschis, unde artiștii, managerii culturali și profesioniști din diverse domenii își împărtășesc perspectivele asupra schimbărilor și provocărilor din peisajul cultural actual. Fiecare ediție propune unghiuri noi de abordare și oportunități de conectare, fiind o componentă esențială a Classix. Până în prezent, această inițiativă a găzduit 17 paneluri, completate de prelegeri, expoziții, flashmob-uri, proiecții de filme și alte experiențe interactive, consolidându-și rolul de hub creativ pentru idei și colaborări.

Classix-InFocus_2

Programul evenimentelor Classix in Focus:

APPARATUM este o instalație interactivă multimedia, creată de colectivul polonez panGenerator, care combină tehnologia analogică și digitală pentru a oferi o experiență artistică unică. Inspirată de instrumentele experimentale utilizate de Studioul Polonez de Muzică Electronică în anii '60 și '70, instalația permite utilizatorilor să creeze propriile compoziții sonore și vizuale printr-o interfață intuitivă. Prin sunet, lumină și design inovator, APPARATUM explorează legătura dintre trecutul și viitorul muzicii electronice, transformând orice spațiu într-un loc de experimentare și creație artistică. Expoziția Classix in Focus :: APPARATUM va putea fi vizitată la Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași, în Sala Pașilor Pierduți, între 24 februarie și 20 martie. Vernisajul va avea loc pe 24 februarie, începând cu orele 16:00. Expoziția este organizată în parteneriat cu Institutul Adam Mickiewicz ca parte din Sezonul Cultural Polonia-România 2024-2025. Cofinanțată de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național al Republicii Polone.

Dialogul „Cvartetul VOCES: Scene, culise și povești” va avea loc la Biblioteca Centrală Universitară Mihai Eminescu Iași, pe 25 februarie, de la ora 16:00. Acesta va aduce în prim plan cele cinci decenii de excelență artistică și umană, reunind vocile celor care au scris istoria celei mai longevive formații camerale românești. Moderat de muzicologul Cătălin Sava, dialogul va stârni amintiri autentice cu doi dintre fondatorii VOCES - Bujor Prelipcean și Dan Prelipcean. Invitată specială va fi Cristina Uruc - Director Festivalul George Enescu și Dragoș Andrei Cantea - Director Artistic Classix Festival. Împreună, vor dezvălui povești inedite din culisele concertelor, întâlnirile cu mari personalități, provocările ascunse în spatele a peste zeci de discuri înregistrate și momentele care au definit pașii următori în cariera muzicală internațională.

Panel-ul Arta și sindromul impostorului va explora tensiunea dintre autenticitate și iluzie în lumea artistică contemporană. Acesta va avea loc la Palatul Braunstein, pe 26 februarie, de la orele 11:00. Evenimentul va aborda sindromul impostorului, analizând modul în care acesta influențează artiștii și strategiile prin care poate fi depășit sentimentul de inadecvare într-un domeniu în care validarea este efemeră.  Totodată, vor fi examinate diferențele dintre talentul autentic și profund, și succesul construit exclusiv prin imagine și oportunism, punând în discuție criteriile prin care valoarea artistică este recunoscută astăzi. Alături de invitații noștri, vom încerca să înțelegem dacă sindromul impostorului este doar o luptă interioară sau un efect al unei industrii care pendulează între excelență și superficialitate. Invitați la panel sunt: Valentina Druțu - artist vizual și Șef al Muzeului de Artă Iași - Palatul Culturii, Dan Spînu - compozitor și profesor UNAGE Iași, Andrei Cozlac - Artist Video și Lect. UNAGE Iași, Dan Byron - artist, Vocalist trupa byron. Discuția va fi moderată de Patricia Roxana Brohanschi - Co-fondator / Director General, Classix Festival / Rocanotherworld.

„Dead City” este o experiență interactivă de operă bazată pe VR, care combină elemente de narațiune cinematografică, mecanici de joc și operă. Expoziția va putea fi vizitată la în perioada 26 februarie - 20 martie, la Palatul Culturii, iar vernisajul va avea loc pe 26 februarie, de la orele 16:00. Intriga și libretul expoziției Dead City se inspiră din lucrarea omonimă a lui Erich Wolfgang Korngold din 1920. Dacă în opera originală acțiunea are loc în Bruges, versiunea contemporană a Dead City se desfășoară într-o Varșovie lovită de pandemie – goală, melancolică și nostalgică. Paul, personajul principal, încearcă să își ia rămas-bun de la soția sa recent decedată vizitând locurile care au avut cea mai mare semnificație pentru povestea lor de dragoste. Spectatorii sunt purtați prin casa lor, cinematograful preferat, baruri, parcuri și, în cele din urmă, în locul unde și-au spus adio – adâncurile întunecate ale râului Vistula. Acolo, Paul se dizolvă și se transformă într-un vid negru, în continuă schimbare. Pe parcurs, vocea iubitei sale, Maria, îi spune adio cu aceste cuvinte tulburătoare: „Totul este o amintire, nimic nu moare pentru că nimic nu există. Stai liniștit, stai liniștit. Nimic nu moare pentru că nimic nu există, iar totul este.”. Expoziția este organizată în parteneriat cu Institutul Adam Mickiewicz ca parte din Sezonul Cultural Polonia-România 2024-2025. Cofinanțată de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național al Republicii Polone.

Pe 26 februarie, de la orele 20:00, la Acaju, pot fi vizionate o selecție din lucrările premiate în cadrul ediției 2024 a Festivalului de Animație Ars Electronica. Best-Of Prix Ars Electronica include opt animații, dintre care șase au fost distinse cu premii în cadrul competiției din acest an. Cei doi laureați ai premiului Nica de Aur, alături de un premiu de distincție și trei mențiuni de onoare, oferă o imagine de ansamblu a tendințelor actuale din lumea animației. Majoritatea acestor lucrări îmbină tehnologia avansată cu teme socio-politice stringente, abordând subiecte precum criza climatică, supravegherea digitală, munca invizibilă din spatele algoritmilor AI, eroziunea încrederii în imaginea digitală și transformările culturale globale. Evenimentul este organizat în parteneriat cu Forumul Cultural Austriac, iar intrarea este liberă.

Pe 27 februarie, orele 11:00, la Palatul Braunstein din Iași are loc panel-ul Cultural Crossroads: Empowering Artists. În cadrul acestui panel, invitații vor explora colaborarea internațională în cultură și impactul pe care îl are asupra mobilității artiștilor și ansamblurilor. Se va analiza modul în care parteneriatele dintre instituții, managerii de trupe și platforme culturale contribuie la promovarea artiștilor pe scene internaționale, dar și la facilitarea schimburilor culturale. Alături de Klara Bernat - manager Ensemble MidtVest, Andrei Popov - Director Executiv Forumul Cultural Austriac, Vincent Henry - Director Institutul Francez din Iași, Alexander Rubel - Director Centrul Cultural German Iași și Carina Sava - moderator, manager artistic și fondator Women in Music, discuția va aduce în prim-plan strategiile de susținere a talentelor emergente, mecanismele prin care artiștii își pot face vocile auzite în contexte internaționale și importanța unei infrastructuri culturale deschise colaborării.

Classix-In-Focus_3

Expoziția de fotografie Doar viorile au rămas - Alma und Arnold Roséva putea fi vizitată la Muzeul Vasile Pogor Iași, Studio J între 27 februarie și 15 martie 2025. Vernisajul expoziției are loc pe 27 februarie, de la orele 16:00. Oferită de Haus der Geschichte Österreich (Muzeul de istorie recentă a Austriei) și de Forumul Cultural Austriac, expoziția „Doar viorile au rămas – Alma und Arnold Rosé” este prezentată printr-un concept scenografic supervizat de artistul vizual Constantin Butoi, realizat cu susținerea Teatrului „Luceafărul” din Iași, pentru Festivalul Classix 2025.

Vineri, pe 28 februarie, de la orele 11:00, la Casa Balș - sala „Eduard Caudella” are loc lansarea de carte „Creative Concert Production and Entrepreneurship” - în prezența autorului - Andreas Sønning. Discuția va fi moderată de Dragoș Andrei Cantea. Bazându-se pe peste trei decenii de experiență internațională, Sønning oferă cadre inovatoare pentru colaborare interdisciplinară, practici de producție etice și dramaturgie dinamică a concertelor. Cartea oferă modele practice și studii de caz, echipând muzicieni, producători și lideri culturali instrumentele necesare pentru a naviga pe peisajul evolutiv al producției și performanței muzicale. Acesta explorează integrarea artei, afacerilor și tehnologiei, oferind perspective asupra dezvoltării durabile a carierei și antreprenoriatului creativ în artele spectacolului.

Prelegerea „What music tells us about joy and sadness …” va avea loc pe 28 februarie, orele 14:00, în Sala Studio a Universității Naționale de Arte „George Enescu” Iași. Prelegerea va explora modul în care, în perioada barocă, muzica nu era doar un act artistic, ci și un mijloc de a influența emoțiile. Teoria afectelor, fundamentată pe filosofia antică, susținea că fiecare compoziție trebuia să transmită o stare distinctă – fie bucurie, tristețe, melancolie sau exaltare. Această viziune va fi analizată în profunzime, evidențiindu-i impactul asupra interpretării muzicale. Evenimentul va fi susținut de Univ. Doz. Dr. Dagmar Glüxam, muzicologă austriacă, violonistă și lector la Universitatea din Viena, autoare a volumului “Aus der Seele muß man spielen …” (2020), una dintre cele mai relevante lucrări despre teoria afectelor.

Duminică, pe 2 martie, de la orele 14:00, la Palatul Braunstein are loc panel-ul Culture Under Construction. Invitați să dezbată infrastructura culturală, materială și imaterială, analizând oportunitățile și obstacolele în dezvoltarea noilor săli de concerte sunt: Cristina Uruc - Manager Artexim / Festivalul George Enescu, Bujor Prelipcean - Manager Filarmonica de Stat „Moldova” din Iași, Andrei Fermeșanu - tenor, Manager Opera Națională Română din Iași și Knut Skansen - Manager General Filarmonica din Oslo. Discuția va fi moderată de Dragoș Cantea - pianist și Director Artistic al Classix Festival.

Intrarea la evenimentele Classix in Focus este liberă.

Cele 9 concerte care alcătuiesc programul Classix Festival 2025 sunt:

Abonamentele și biletele pentru concerte sunt disponibile spre achiziție pe site-ul oficial al festivalului. Pentru a încuraja participarea tinerilor, studenții și elevii beneficiază de o reducere de 50%. De asemenea, cei care plătesc cu un card BRD pot beneficia de un discount de 15%, ce se aplică automat la selectarea „BRD” ca modalitate de plată pe platformă. În spiritul accesibilității, persoanele cu dizabilități și însoțitorii acestora beneficiază de acces gratuit prin completarea formularului disponibil online pe site-ul festivalului, la secțiunea FAQ.