SmartCity | Cum digitalizăm serviciile publice? Primarul din Dublin, Alison Gilliland: Folosiți tehnologiile simple și atrageți oamenii de partea voastră

SmartCity | Cum digitalizăm serviciile publice? Primarul din Dublin, Alison Gilliland: Folosiți tehnologiile simple și atrageți oamenii de partea voastră

Primarul orașului Dublin, Alison Gilliland, a explicat pentru SpotMedia.ro care sunt principalele lecții pe care administrația locală din capitala Irlandei le-a învățat în procesul de digitalizare.

Capitala Irlandei, Dublin, este numită și Sillicon Valley-ul Europei, pentru că găzduiește sedii ale multor giganți în domeniul tehnologiei, printre care Google și Facebook.

Eforturile de digitalizare la Dubllin au început în urmă cu circa 16 ani, iar prezența marilor companii de tehnolgie în oraș a contat.

Din 2021, conducerea orașului și funcția de Lord Primar – așa cum se numește la Dublin – a fost preluată de Alison Gilliland. Aceasta este, de meserie, profesor și a lucrat ani la rând ca reprezentant al celui mai important sindicat din Educație din Dublin, ocupându-se, în principal, de domeniul Egalității de Șanse.

Așa că Dublin a câștigat, în plin avânt de digitalizare, un primar care – pe durata întregii sale cariere de până acum - a pus pe primul loc oamenii și nevoile lor.

Alison Gilliland a transmis un mesaj către primarii români care au luat parte la Gala Regista 2022, în care a împărtășit din experiența primăriei din Dublin privind digitalizarea serviciilor publice pentru binele comunității.

Mai jos puteți citi integral mesajul primarul din Dublin, Allison Gilliland, pentru reprezentanții autorităților locale care au participat la Gala Regista 2022:

„Dragi colegi primari din România, salutări din Dublin. Aș vrea să vă vorbesc câteva minute despre digitalizare și despre călătoria orașului Dublin spre un oraș pe care îl considerăm smart city, un Dublin inteligent.

A fost o călătorie lungă, a fost o călătorie în care am avut multe de învățat, a fost o călătorie în care ne-am implicat cu toții, atât personalul primăriei, cât și cetățenii noștri.

Am înființat un departament pentru Smart Dublin în 2006, apoi, un deceniu mai târziu, am format Smart Dublin, iar acesta a fost un pas mare pentru noi, un pas care a implicat multă colaborare.

Am lucrat alături de partenerii noștri educaționali din cercetare, cu universitățile din apropierea orașului și, de asemenea, am lucrat alături de companiile de tehnologie din Dublin, suntem foarte norocoși că avem unele dintre cele mai mari companii aici.

Dar, de asemenea, avem o mulțime de startup-uri care se specializează în inovație. Și colaborăm cu cetățenii noștri și cred că principiul nostru de bază este să folosim tehnologia pentru a rezolva provocările pe care noi și cetățenii noștri le întâmpinăm în orașul nostru.

Noi nu folosim tehnologia doar de dragul de a o face. Și presupun că un sfat din partea orașului nostru pentru orașele voastre este să aveți o strategie, să aveți o viziune pe termen lung, atunci când demarați (digitalizarea – n.red.).

Dar cea mai importantă viziune este creată de echipa voastră, în speță autoritatea locală, astfel încât să obțineți cooperarea oamenilor. Pentru că sunt foarte conștientă că nu toate persoanele, fiecare angajat din autoritatea voastră locală sau din guvern, se află pe aceeași lungime de undă sau cu aceleași aptitudini. Veți avea nevoie de campioni în fiecare dintre sectoare, iar aceștia își vor aduce echipa cu ei.

Un alt sfat pe care l-aș avea este să oferiți «victorii rapide» ca să-i atrageți pe cetățeni de partea voastră. Folosiți tehnologiile pe care le cunoașteți că sunt simple, accesibile, intuitive, iar asta va livra rezultate într-un timp scurt. Cetățenii pot fi implicați astfel încât să poată vedea avantajele digitalizării. Incluziunea este foarte importantă și accesibilitatea.

Angajații nu sunt mereu pe aceeași lungime de undă și nici cetățenii. Suntem în continuare conștienți că există cetățeni mai vârstnici care s-ar putea să nu aibă aptitudini digitale sau cei care vin, probabil, dintr-un mediu socio-economic mai defavorizat și care nu au banii necesari pentru a avea acces la tehnologiile digitale.

Apoi, să aveți o abordare orientată spre rezolvarea problemelor, încercând să obțineți o soluție, de asemenea, pentru lucruri simple, precum un șanț care se înfundă cu frunze - am avut nevoie de un senzor în șanț care ne trimite o notificare când se produce o inundație.

Unele dintre geamandurile inelare s-au uzat, așa că am rugat companiile să ne ajute să găsim o soluție care să folosească Internetul Lucrurilor - un mic senzor care ne trimite o alertă când acestea sunt uzate.

Avem și coșuri de gunoi inteligente care, în loc să circule mașinile toată ziua prin oraș sau chiar de două ori pe zi să le golească, acum avem un senzor care ne spune când sunt pline și astfel am redus circulația mașinilor prin oraș, ceea ce are implicații la nivel de schimbări climatice, de asemenea.

Un alt sfat din partea mea este să folosiți date, să colectați informații și să ”folosiți” cetățenii. Noi avem multe proiecte cu cetățenii noștri, în care ei testează noile tehnologii pentru noi. Și, din nou, asta le permite să vadă beneficiile sale (ale digitalizării - n.red) și le permite să facă parte din schimbarea pe care voi o veți face”.

Despre Gala Regista 2022

Prima ediție a Galei Regista a avut loc în 20 ianuarie 2022 și a reunit primari și reprezentanți ai autorităților locale din toată România. Mesajul transmis la Gala Regista 2022: Împreună construim România digitală! 

Vezi înregistrarea video a Galei Regista 2022

Gala Regista, un eveniment anual, își propune să fie locul unde sunt recunoscute meritele și sunt celebrați oamenii care aduc schimbarea în România prin digitalizare.

De asemenea, prin dezbaterile cu specialiși ai companiilor implicate în digitalizare, Gala Regista oferă un barometru al digitalizării sectorului public și a celui privat din Romania, dar și o perspectivă asupra oportunităților din domeniul digitalizării. La Gala din acest an au transmis un mesaj pentru autoritățile din România primari și reprezentanți au autorităților locale din Viena, Dublin, Barcelona, Leuven, Tartu și Tallinn. De asemenea, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a vorbit despre expriența proprie în digitalizare și oportunitățile din 2022 pentru autoritățile locale.

Dar, în primul rând, Gala Regista este despre oamenii care aduc schimbarea, care au înțeles cât de importantă este digitalizarea și, cu respect și responsabilitate, au pus pe primul plan interesul cetățenilor și dezvoltarea României.

În cadrul Galei au fost acordate 6 premii pentru instituțiile care au obținut cele mai bune performanțe în digitalizare în anul 2021.

Vezi câștigătorii primei ediții a Galei Regista.