SmartCity | Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor: Pasul următor în digitalizare - cetățenii vor avea un dosar personal și acces online permanent la documentele depuse la primărie

SmartCity | Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor: Pasul următor în digitalizare - cetățenii vor avea un dosar personal și acces online permanent la documentele depuse la primărie

Într-un mesaj adresat primarilor din România, cu ocazia primei ediții a Galei Regista, Ilie Bolojan, președintele CJ Bihor și fost primar al orașului Oradea pentru trei mandate (2008-2020), a povestit din propria experiență ce este important în procesul de digitalizare, care a fost strategia de digitalizare pentru Oradea, dar și ce își propune pentru 2022 și care crede că sunt oportunitățile din acest an în domeniul digitalizării.

Iată integral mesajul transmis de Ilie Bolojan cu ocazia primei ediții a Galei Regista:

„Digitalizarea în administrația publică din România poate fi facută în momentul de față în principal pentru servicii care sunt asigurate 100 la sută de administrația locală și care nu folosesc baze de date ale statului român, din cauza faptului că, neexistând până acum o gândire la nivel central, nu s-a dat un acces la aceste baze de date.

Elemente care țin de accesul la datele stării civile, ale Finanțelor pentru cazierele fiscale, ale cazierelor judiciare urmează probabil în anii următori să fie deschise către administrația locală și atunci numărul de servicii care pot fi digitalizate va fi mare.

Din experiența din anii trecuți de la Primăria Oradea, cele mai importante măsuri care au fost luate în domeniul digitalizării au ținut de posibilitatea ca cetățenii să își poată achita taxele și impozitele online, prin crearea unor platforme proprii care au permis acest lucru și prin accesarea sistemului Ghișeul.ro, în așa fel încât astăzi, prin măsuri combinate, unul din doi orădeni își plăteşte taxele și impozitele online, nu mai stă la cozi la primărie și nu mai pierde minute bune din viață pentru achitarea taxelor și impozitelor.

Această măsură a fost accelarată prin niște 'bobârnace', dacă le-aș putea numi așa, prin care discounturile pentru plata anticipată a impozitelor sunt mai mari pentru plata online a impozitelor decât pentru plata la ghișeu – 8% față de 4%, dacă plătești în primele trei luni ale anului – și în felul acesta foarte mulți orădeni care aveau inerția de a se duce să platească la ghișeu au trecut la plata online.

De asemenea, de exemplu, tragerile săptămânale la sorți pentru bilete la Aqua Parcul din Oradea au fost niște măsuri de completare care au crescut ponderea celor care au folosit pentru prima dată plata online și în felul acesta a crescut numărul de oameni care nu mai ajung în contact cu primăria.

În plus, posibilitatea de a sesiza lucrurile care nu merg în Oradea prin punerea la dispoziția cetățenilor a unei aplicații - Oradea City Report - a făcut ca, pe de o parte, mii de ochi să fie ațintiți asupra a ceea ce se întâmplă în oraș, oamenii să sesizeze lucrurile care nu funcționează, ceea ce a permis primăriei să intervină mai repede să rezolve aceste probleme – de la gropi în carosabil la conducte sparte sau alte lucruri care nu funcționează -, dar a creat și mari probleme în aparatul primăriei, pentru că au devenit niște pompieri care au trebuit să stingă aceste incendii.

Este mult de lucrat în spatele unei astfel de măsuri, pentru ca aparatul să răspundă cu promptitudine la sesizările cetățenilor. Dar în felul acesta cetățenii din Oradea sunt parte a comunității și sesizează lucrurile care nu funcționează. Asta merge în localități mari. În localități mici, lucrurile sunt mult mai ușor de supravegheat de către primărie și serviciile pot fi rezolvate mult mai fluent.

Pe partea de urmărire de cereri care au fost depuse – programarea la starea civilă, eliberarea documentelor de urbanism șamd - am făcut ca în acești ani practic contactele cu primăria ale cetățenilor să se reducă foarte mult, să câștige timp, și în felul acesta noi să ne scădem cheltuielile de funcționare atât cu aparatul propriu al primăriei, dar și să răspundem mult mai prompt la cererile adresate de cetățeni.

Acum, este în construcție, pe baza unei aplicații din fonduri europene, un ghișeu online prin care practic numărul de servicii va fi crescut până la aproape 40.

Un lucru important va fi acela că cetățenii vor avea un dosar personal, la care or să aibă în permanență acces cu toată corespondența, cu toate documentele pe care le-au depus la primărie. Este o facilitate importantă.

Dacă te duci să iei un credit de la bancă, vei putea să accesezi colile de carte funciară, situația ta, direct și nu mai trebuie să faci tot felul de drumuri să îți cauți prin arhiva proprie documente doveditoare pentru situația imobilului pe care îl ai, de exemplu. Acest lucru va deveni operațional în perioada următoare.

Din punctul meu de vedere, partea de plată a impozitelor și partea de tichete și abonamente de parcare, zone care au un contact ridicat cu cetățenii, sunt și cele care au un impact mare pentru că, de exemplu, cei care au proprietăți în Oradea, dar nu locuiesc în Oradea nu trebuie să vină fizic în localitate să își plătească taxele și impozitele, ci pot să le plătească din Cluj, București, de oriunde, deci câștigă foarte mult timp cetățenii.

De asemenea, pentru celelalte servicii, la care accesarea se face regulat – abonamente de parcare, taxe de parcare – asta presupune câștig de timp foarte important.

Ce cred eu că trebuie făcut este ca profitând în acești ani de bugetele pe care le avem la dispoziție din fonduri europene, din PNRR, practic toate primăriile din România pot să își acceseze fonduri pentru a-și face platforme de digitalizare, în așa fel încât serviciile pe care le oferim cetățenilor noștri să se facă pe cât mai rapid posibil, cu costuri cât mai mici și pentru noi, și pentru cetățeni, și fără ca oamenii să fie aduși prin imobilele primăriilor”.

Despre Gala Regista 2022

Prima ediție a Galei Regista a avut loc în 20 ianuarie 2022 și a reunit primari și reprezentanți ai autorităților locale din toată România. Mesajul transmis la Gala Regista 2022: Împreună construim România digitală! 

Vezi înregistrarea video a Galei Regista 2022

Gala Regista, un eveniment anual, își propune să fie locul unde sunt recunoscute meritele și sunt celebrați oamenii care aduc schimbarea în România prin digitalizare.

De asemenea, prin dezbaterile cu specialiști ai companiilor implicate în digitalizare, Gala Regista oferă un barometru al digitalizării sectorului public și a celui privat din Romania, dar și o perspectivă asupra oportunităților din domeniul digitalizării. La Gala din acest an au transmis un mesaj pentru autoritățile din România primari și reprezentanți ai autorităților locale din Viena, Dublin, Barcelona, Leuven, Tartu și Tallinn. De asemenea, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a vorbit despre expriența proprie în digitalizare și oportunitățile din 2022 pentru autoritățile locale.

Dar, în primul rând, Gala Regista este despre oamenii care aduc schimbarea, care au înțeles cât de importantă este digitalizarea și, cu respect și responsabilitate, au pus pe primul plan interesul cetățenilor și dezvoltarea României.

În cadrul Galei au fost acordate 6 premii pentru instituțiile care au obținut cele mai bune performanțe în digitalizare în anul 2021.

Vezi câștigătorii primei ediții a Galei Regista.