Noua țintă a statului chinez pe Internet: pesimiștii

Noua țintă a statului chinez pe Internet: pesimiștii
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Într-un context economic dificil și marcat de nemulțumirea crescândă a tinerilor, autoritatea de reglementare a Internetului din China a lansat o nouă campanie națională de cenzură online, vizând de această dată „negativitatea” exprimată pe Internet.

De-a lungul anilor, cenzura a vizat ștergerea criticilor politice și a subiectelor istorice sensibile, iar acum statul chinez își propune să limiteze răspândirea pesimismului și a stilurilor de viață alternative promovate online, pe rețelele sociale, platformele de live-streaming și cele de videoclipuri scurte. Campania a fost lansată luni și se va întinde pe o perioadă de două luni, notează CNN.

Unele dintre conținuturile vizate „interpretează în mod răuvoitor fenomene sociale, exagerează selectiv cazuri negative și le folosesc ca oportunitate de a promova viziuni nihiliste sau altfel negative asupra lumii”, a precizat Administrația Spațiului Cibernetic al Chinei.

Altele „se autoironizează excesiv sau amplifică sentimente de disperare și negativitate, determinându-i și pe alții să facă la fel”, a adăugat instituția.

Anii de declin economic, declanșați de criza imobiliară, au distrus încrederea consumatorilor, au redus consumul și au crescut șomajul, în special în rândul tinerilor din China – diminuând perspectivele și optimismul lor.

Această stare de spirit a dus la adoptarea de către tânăra generație a unor stiluri de viață precum „a te întinde pe spate” (lying flat) – un termen care descrie urmărirea unei vieți simple, fără stres, și care a devenit popular pe internetul chinez în 2021.

Anunțul privind lansarea campaniei a venit după ce mai mulți bloggeri cunoscuți pentru documentarea stilului lor de viață „lying flat” au raportat că videoclipurile le-au fost șterse și conturile de social media blocate.

De asemenea, autoritatea de reglementare a penalizat recent platformele online care nu au reușit să modereze conținutul publicat. Platforma populară Weibo, aplicația similară cu TikTok numită Kuaishou și echivalentul chinezesc al Instagramului, Red sau Xiaohongshu, au fost sancționate în această lună pentru că au permis apariția în secțiunile de trending a unor informații „dăunătoare”, precum „speculațiile legate de actualizările personale ale vedetelor și alte chestiuni triviale”.

În declarația de luni, autoritatea a spus că măsurile vizează și conținutul care „incită la confruntări extreme între grupuri”, „răspândește teamă și anxietate” sau „alimentează violența și ostilitatea online”.

Postările, comentariile și subiectele populare legate de zvonuri economice, tehnici de doxxing sau „narațiuni defetiste precum ‘efortul este inutil’” sunt incluse în această campanie. Totodată, sunt vizate materialele care „vând anxietate” exploatând preocupările legate de locuri de muncă, relații și educație pentru a promova vânzarea de cursuri sau produse conexe.

Autoritățile au îndemnat publicul să „raporteze activ asemenea cazuri” pentru a „rezista incitărilor răuvoitoare la sentimente negative”.

Economia Chinei continuă să se confrunte cu numeroase provocări interne și externe care pun presiune pe obiectivul anual de creștere de 5%.

Producția industrială și vânzările cu amănuntul – indicatori ai sănătății sectorului manufacturier și ai consumului – au scăzut la cel mai redus nivel din ultimele 12 și, respectiv, 9 luni, potrivit datelor publicate de Biroul Național de Statistică al Chinei.

Tot în august, rata șomajului pentru persoanele cu vârste între 16 și 24 de ani, excluzând studenții, a crescut la un maxim al ultimilor doi ani de 18,9%, conform datelor publicate luna aceasta de același birou.

Potrivit specialiștilor, chiar dacă noile măsuri ar putea schimba tonul online, sentimentul general este mai puțin probabil să se modifice fără perspective mai bune de viață și carieră, iar utilizatorii de Internet din China vor găsi, ca și în trecut, modalități de a se exprima online.

Cea mai recentă reacție la presiunile externe din timpul încetinirii economice este apariția pe Internet a „oamenilor-șobolan” – tineri chinezi care adoptă un stil de viață asemănător cu cel al rozătoarelor, ce include statul în pat și comandarea de mâncare la domiciliu pentru a evita ieșirea afară.

„Statul va încerca să reprime acești termeni și expresii pe măsură ce apar, dar ele vor continua pur și simplu să evolueze”, a spus Ja Ian Chong, profesor de științe politice la Universitatea Națională din Singapore, specializat pe China.

C.S.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇