Doar 3 din 37 de trenuri Alstom circulă. Contractul de jumătate de miliard de euro riscă rezilierea

Doar 3 din 37 de trenuri Alstom circulă. Contractul de jumătate de miliard de euro riscă rezilierea
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Doar trei trenuri din cele 37 cumpărate de România de la Alstom sunt în circulație. Contractul de 480 de milioane de euro riscă rezilierea din cauza unui conflict legat de penalități.

La trei ani după ce România a semnat cu Alstom un contract de aproape 500 de milioane de euro pentru achiziția a 37 de trenuri electrice, doar 3 garnituri circulă în prezent pe liniile CFR, toate operate de CFR Călători. Două dintre trenuri leagă Bucureștiul de Constanța, iar al treilea face legătura cu Brașov.

Potrivit contractului semnat în 2022, toate trenurile – model Coradia Stream, fiecare cu 351 de locuri și o viteză maximă de 160 km/h – trebuiau livrate până la finalul lui 2024. Până în august 2025, însă, doar 5 trenuri au ajuns în România, iar unul dintre ele a fost deja returnat în fabrică pentru reparații.

Situația riscă să degenereze într-o reziliere de contract, din cauza unui dezacord major între Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și Alstom, pe tema penalităților pentru întârzieri. ARF cere sancțiuni de aproximativ 60 de milioane de euro, în timp ce producătorul francez invocă motive obiective – de la crizele de aprovizionare post-Covid la efectele războiului din Ucraina, scrie Europa Liberă.

Problema cheie este un act adițional semnat în septembrie 2024, care extinde termenul de livrare până la decembrie 2025, dar fără un nou calendar clar. ARF consideră că penalitățile trebuie calculate de la termenul inițial, în timp ce Alstom insistă că acestea trebuie raportate la noul termen.

În ciuda tensiunilor, ambele părți afirmă că nu își doresc rezilierea contractului. Alstom promite că va livra toate trenurile până în mai 2026, în timp ce autoritățile cer un efort susținut și dialog pentru a evita blocajul.

Între timp, prima locomotivă Alstom Traxx a fost prezentată în Gara de Nord. Merge cu 200 km/h, dar România nu are șine pentru așa viteză (Foto)


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇