Dacă ești pasionat de călătorii, anul care tocmai a început îți poate aduce aventuri uimitoare, în zone cu peisaje extraordinare, pe care să le vezi în timp te bucuri de o gastronomie fabuloasă. Cel puțin asta promit companiile feroviare care pun pe șine trenuri de lux, cu care poți explora, pe îndelete, Italia, Franța, Arabia Saudită și Regatul Unit.
Iată care sunt cele mai așteptate călătorii cu trenul, în 2025, potrivit CNN.
De la Paris la Berlin, în 8 ore, cu viteze uluitoare
Două dintre marile capitale ale Europei – ambele ofertante pentru turiști – au acum legătură directă pe calea ferată.
Deutsche Bahn din Germania a introdus, pe 16 decembrie, un serviciu InterCity Express (ICE) pe timp de zi între Paris și Berlin.
Pe această rută circulă noile trenuri ale nemților numite ICE3neo, care au o capacitate de 444 de locuri și ating viteze de până la 322 km/h.
Vei parcurge cei circa 878 de kilometri dintre Paris și Berlin, pe calea ferată, în circa 8 ore. Și vei avea opriri în Strasbourg, Karlsruhe și Frankfurt.
Prețul unei călătorii începe de la 60 de dolari. Și crește, în funcție de gradul de confort ales. Un sfert dintre călători pot beneficia de servicii de clasa I, cum ar fi scaune din piele și servire la locul din tren.
Deși nu este la fel de rapid ca zborul – o parte din traseu e pe linii „clasice” mai lente din cauză că nu există, încă, suficientă infrastructură de mare viteză – rămâne fără îndoială o modalitate mai sustenabilă și mai elegantă de a călători prin Europa.
Și e doar începutul, spun nemții, care anunță noi rute similare, în 2026.
Prin China, cu cele mai rapide trenuri din lume
În puțin peste 15 ani, China a construit cea mai mare rețea de trenuri de mare viteză din lume. A depășit alte state care au făcut pionierat, precum Japonia și Franța, prin progresele sale remarcabile în tehnologia trenurilor de mare viteză.
Anul 2025 aduce introducerea trenurilor de călători CR450. Acestea fac parte din familia de trenuri Fuxing, testate la viteze de peste 450 km/h.
În teorie, CR450 ar putea reduce timpul de călătorie între Beijing și Shanghai de la 4 ore la 2,5 ore, potrivit jurnaliștilor de la South China Morning Post.
Totuși, rămâne de văzut dacă acest lucru este fezabil din punct de vedere tehnic și economic. China a ajuns, în anii din urmă, să reducă viteza treburilor, din motive de rentabilitate. Mai exact, nu mai era rentabil să accelereze până la anumite viteze, din cauză că în doar câteva minute trenul trebuia să și frâneze, ca să poate opri în siguranță, în următoarea stație.
Iar creșterea vitezei trenurilor de la 300 la 350 km/h implică costuri foarte mari în ceea ce privește consumul de energie, întreținerea și siguranța.
În context, Franța, Spania și Japonia au testat trenuri la viteze foarte mari în ultimele două decenii și au concluzionat că intervalul optim este între 300 și 320 km/h.
China operează deja mai multe rute la viteze de până la 350 km/h. Dacă poate demonstra viabilitatea unor operațiuni la viteze și mai mari, dispune de tehnologia necesară pentru a-și consolida poziția de lider mondial în domeniul trenurilor de mare viteză.
La Dolce Vita. Cum vizitezi Italia cu trenul de lux
Trenul italian de super-lux Orient Express - La Dolce Vita își va întâmpina primii pasageri în aprilie 2025.
Creat de grupul Accor Hotels, trenul este dedicat călătorilor pasionați de design.
Creatorii au renunțat la stilul tradițional Belle Époque al Venice Simplon-Orient-Express în favoarea unor interioare inspirate din decorul, arta și arhitectura italiană a anilor 1960. Exteriorul său se inspiră din bărcile de lux, precum legendarul Riva Aquarama.
Trenul va traversa Italia de la nord la sud pe șase itinerarii regulate, oferindu-le turiștilor acces la zone de interes, de la Alpii italieni, Veneția și Roma, până la Matera și Palermo.
Călătoriile către Sicilia vor include o experiență memorabilă: traversarea Strâmtorii Messina la bordul ultimului feribot pentru trenuri de pasageri din Europa.
Acest tren ultra luxos, compus din 11 vagoane, include un elegant vagon restaurant cu muzică live și jocuri, 12 cabine de lux placate cu panouri de lemn și 18 apartamente master dotate cu paturi duble, o canapea, fotolii și baie privată.
Pasagerii vor beneficia de servicii de cinci stele, gastronomie italiană, produse regionale și de sezon, precum și cele mai fine vinuri.
Unul dintre cele 6 itinerarii de una sau două nopți cu plecare din Roma costă aproximativ 2.000 de dolari de persoană.
Dar Accor Hotels promite și rute internaționale către Paris, Istanbul și Split (de pe coasta Adriatică a Croației).
De la Bruxelles la Veneția, în vagonul de dormit
Cooperativa belgiano-olandeză European Sleeper, intrată pe piață în 2023, a câștigat deja mulți fani de pe urma trenului său de noapte Bruxelles-Berlin-Praga.
În ciuda dificultăților legate de obținerea unor programe și rute pe termen lung, precum și a perturbărilor cauzate de reparațiile de urgență pe șinele din Germania, European Sleeper promite noi rute pentru 2025.
În timpul pauzei de iarnă, vagoanele sale de dormit vor fi redirecționate pe ruta Bruxelles-Veneția pentru 5 călătorii dus-întors.
Această garnitură le este dedicată atât pasionaților de sporturi de iarnă, cât și pe celor care caută city-break-uri la prețuri accesibile.
Trenul pleacă din Bruxelles la ora 19:00 și circulă peste noapte prin Țările de Jos și Germania, având opriri în puncte precum München, Innsbruck, Bolzano și Verona, înainte de a ajunge în Veneția la ora 14:00, a doua zi.
Vagoanele renovate includ compartimente de dormit, paturi couchette și scaune rabatabile, dotate cu facilități moderne precum prize pentru încărcare și Wi-Fi, fiind concepute pentru călători cu diverse bugete.
Prețurile încep de la 189 de euro per călătorie, potrivit datelor de pe siteul companiei feroviare.
Cu trenul spre New Orleans, după 20 de ani
După o pauză de 20 de ani, operatorul american de trenuri de pasageri Amtrak va relansa, în 2025, trenul dintre Mobile, Alabama, și New Orleans.
Serviciul a fost suspendat după ce uraganul Katrina a distrus șinele de pe coasta Golfului în august 2005, iar relansarea a necesitat ani de discuții între companiile feroviare și autoritățile legislative.
Vor fi operate două curse dus-întors pe zi pe ruta de 140 de mile (aproximativ 225 km) de-a lungul Coastei Golfului, cu opriri în Bay St. Louis, Gulfport, Biloxi și Pascagoula.
Trenurile vor reconecta orașe cu populație în creștere și destinațiile turistice din regiune, susținând totodată crearea de noi locuri de muncă diverse în domenii precum sănătatea, educația superioară, turismul litoral, cazinourile și multiplele baze militare din zonă.
În plus, cum americanii se așteaptă la vreme extremă și în 2025, o cale ferată devine necesară pentru evacuarea populației, la nevoie.
Deși nu are farmecul luxos al Orient Express-ului, acest serviciu va reprezenta o conexiune esențială în Sudul Profund al Statelor Unite, atât pentru călătorii de afaceri, cât și pentru turiști și localnici.
Exploratorul britanic: prin Anglia și Wales, cum n-ai mai călătorit
De mai bine de 30 de ani, cel mai luxos tren-hotel din Regatul Unit a fost Royal Scotsman, care efectuează călătorii de lux în Scoția.
Începând din iulie 2025, însă, acesta va avea un rival redutabil.
Proprietar și operator al viitorului tren de lux e tot compania Belmond.
Iar numele lui e The Britannic Explorer, primul tren de lux de dormit cu itinerarii extinse de la Londra către peisajele iconice ale Țării Galilor, Districtul Lacurilor și Cornwall.
Cu doar 18 cabine luxoase, inclusiv trei apartamente mari, trenul e decorat în stil Art Deco.
Vagoanele sunt dotate cu canapele de catifea, tapet luxos cu dungi, un bar de cocktailuri, vagon de observație și chiar un spa la bord.
Și cum călătoria cu niciun tren-hotel de lux nu este completă fără o experiență gastronomică extraordinară – în acest caz, bucătarul cu stele Michelin Simon Rogan a creat meniuri axate pe ingrediente sezoniere, provenite local și pe sustenabilitate, pentru prânz, cină și ceaiul de după-amiază.
Marele tur al Franței. Fără efort, cu trenul, în stil Belle Epoque
În fiecare an, cicliștii care participă la Tour de France parcurg un circuit epuizant al țării, prin unele dintre cele mai frumoase peisaje ale Franței.
Dacă vrei doar să te bucuri, fără să depui atât efort, de ce să nu faci un tur al Franței cu un tren de lux?
Trenul Le Grand Tour France promite o călătorie unică pe la cele mai importante atracții ale Franței.
Adică un circuit relaxat de 6 zile de la Paris prin regiunea Champagne și Burgundy până la Lacul Annecy din Alpi, Avignon, Arcachon și celebratele Châteaux din Valea Loarei. Și apoi, un drum înapoi, la Paris.
Trenul de lux în stil Belle Epoque are loc pentru 42 de pasageri căroa le va oferi o călătorie prin istoria Franței și a Europei, în timp ce le permite să admire cultura bogată a Franței în arhitectură, arte, meșteșuguri, muzică, gastronomie și vinuri.
Fiecare apartament are un majordom.
Le Grand Tour France este realizat de echipa care a realizat și parcul tematic istoric Puy du Fou din regiunea Vendee.
În timpul călătoriei, pasagerii vor avea acces la spectacole imersive și cine gourmet.
Prețurile pentru turul de șase zile pornesc de la aproximativ 8.950 de dolari de persoană.
Visul deșertului din Arabia Saudită
Arabia Saudită nu e, încă, o destinație apreciată de cei cărora le place să circule cu trenurile de lux.
Dar asta s-ar putea schimba în 2025, când se va lansa trenul de lux Visul Deșertului,
E un trenul italian, construit pe comandă pentru nu mai puțin de 53 de milioane de dolari de italienii care au creat și trenul La Dolce Vita. Are 41 de cabine, care va parcurge un circuit prin deșerturile și munții regatului.
E un drum de 800 de mile, de la capitala Riyadh până la Al Qurayyat, aproape de granița cu Iordania.
Pe drum se vor organiza și excursii. Printre ele, o vizită la Rezervația Naturală Regală King Salman Bin Abdulaziz.
Are 80 de locuri. Prețurile pentru o călătorie sunt disponibile la cerere, pe site-ul companiei feroviare saudite.