Preşedintele Nicuşor Dan a prezentat noua strategie de apărare a țării. Documentul va fi pus miercuri în dezbatere, va fi avizat în 24 noiembrie în CSAT şi va fi prezentat în 27 noiembrie în Parlament.
- Vezi AICI proiectul Strategiei Naţionale de Apărare a Ţării 2025-2030 pus în dezbatere publică
Un element important este că strategia este prezentată din perspectiva cetățeanului: nu vrem să apărăm statul, ci cetățeanul, spune șeful statului.
Nicuşor Dan a explicat că documentul ţine cont de contextul geo-politic internaţional, de realităţile care s-au schimbat, atât din punct de vedere economic, cât şi din punct de vedere tehnologic.
Potrivit șefului statului, pe plan extern, România trebuie să menţină parteneriatele pe cate le are, în timp ce, pe plan intern, trebuie să ia măsuri cu privire la unele „vulnerabilităţi”. Administraţia publică şi corupţia sunt vulnerabilităţi trecute în strategia naţională de apărare, a precizat Nicușor Dan.
- Nicușor Dan: „Corupția va fi tratată ca o problemă de securitate națională”. Schimbări majore în strategia de apărare
- De ce a legat Nicușor Dan corupția de atacul hibrid al Rusiei?
Astfel, preşedintele a precizat că noua strategie de apărare a României va include implicarea serviciilor de informații în combaterea corupției.
Șeful statului a adăugat că serviciile nu vor fi implicate în etapa de cercetare penală și procesul de justiție, ci doar vor culege date cu privire la acest fenomen.
În ceea ce privește nominalizarea șefilor SRI și SIE, președintele a spus că ”n-a fost o preocupare a mea de la ultima conferință până azi, dar rămâne o preocupare”.
Nicușor Dan a vorbit și despre pensiile magistraților și decizia CSM de a face plângere penală împotriva vicepremierului Oana Gheorghiu.
- Nicușor Dan nu e de acord cu presiunea publică pe magistrați. O judecătoare i s-a plâns că îi e frică să spună public că e judecător: Asta nu-i normal!
Șeful statului a spus că nu a fost cel mai echilibrat gestul CSM de a face plângere penală faţă de un om politic care a avut o opinie politică, el arătând însă că în ultimele luni există o presiune socială la adresa magistraţilor.
Nicuşor Dan a mai afirmat că din toate părţile există înţelegerea faptului că această chestiune privind pensiile magistraţilor trebuie închisă şi este cu atât mai bine dacă acest lucru se va întâmpla în luna noiembrie.
Șeful statului a vorbit și despre alegerile la Primăria Capitalei, afirmând că își dorește ca noul edil să pună ordine în bani, în urbanism şi să dezvolte infrastructura.
Spotmedia.ro v-a prezentat, în format LIVE TEXT, declarațiile președintelui Nicușor Dan:
- Punem azi în dezbatere Strategia Națională de Apărare. O prezentăm din perspectiva cetățeanului. Nu vrem să apărăm statul, ci cetățeanul care trăiește în acest stat.
- Întrebarea care se pune este câtă încredere are cetățeanul în stat și care este disponibilitatea de a-l apăra. Nu știu dacă răspunsul este cel mai fericit.
- Strategia introduce un concept, de independență solidară.
- Strategia diferă de cele care au fost până acum, pentru că contextul este diferit. Ordinea internațională este pusă în discuție. Războiul din Ucraina este un exemplu. Vedem o creștere a tensiunilor militare peste tot în lume, vedem o diminuare a capacității organismelor internaționale de a păstra ordinea internațională bazată pe reguli.
- Vedem apoi o creștere tehnologică exponențială, inclusiv AI, și nu mai suntem într-un context în care puterea militară și capacitatea de apărare este proporțională cu economia și investițiile în apărare.
- Fenomenul global de digitalizare și interacțiunea cu rețelelor sociale dau liber dezinformării și trebuie să avem pregătite măsuri specifice de apărare.
- O noutate este, bineînțeles, schimbarea raporturilor economice, vedem un protecționism economic, vedem o luptă pe resurse critice și o limitare a accesului la resurse critice.
- Trecând la ce trebuie să facă România, trebuie să păstrăm parteneriatele, să ne manifestăm interesele în cadrul UE, NATO.
- Vreau să insist pe câteva chestiuni interne. Administrația publică are niște probleme și cumva acesta a fost unul dintre șocuri, surprinderi ale mele. Administrația nu lucrează cu date, deciziile nu sunt bazate pe date. Nu vedem un mare apetit de colaborare între instituții.
- O altă vulnerabilitate este corupția, care pe de o parte slăbește coeziunea socială. E greu să vrei să aperi un stat corupt. Pe de altă parte, are consecințe în economie, prosperitatea oamenilor și calitatea administrației.
- Câteva oportunități pe care vreau să le subliniez. Pe plan extern, poziția noastră geografică ne oferă o oportunitate.
- Creșterea cererii globale de echipament militar oferă oportunități țării noastre. Avem tradiție, profesioniști, locații și companii de tehnologie.
- Diplomația comercială este extrem de importantă, trebuie să progresăm pentru a reuși să folosim potențialul economiei noastre private.
- Pe zona economică, un aspect care ține de securitate, este necesară oprirea evaziunii fiscale.
- În ceea ce privește fenomenul corupției, am menționat 3 lucruri. O abordare integrată, de colaborare între toate instituțiile care au aceste atribuții. Implicarea serviciilor de date în culegerea de date cu privire la acest fenomen și doar atât. Corectarea mecanismelor administrative care întârzie rezolvarea în materie de corupție.
- Acest document va fi pus în dezbatere publică, în 24 noiembrie va fi o ședință CSAT în care va fi aprobat, iar în 26 noiembrie voi prezenta proiectul în Parlament.
- Mâine, la Cincu, se încheie un exercițiu militar extrem de important. Peste 5.000 de militari au participat la el.
- Există o îngrijorare că ce s-a întâmplat cu pensiile magistraților se va întâmpla și în Ministerul de Interne sau servicii. Se va întâmpla la un moment dat și în acest zone. Există acord politic pe toate palierele, pentru ca acest lucru să se întâmple și la MAI, servicii. Nu este un motiv ca oamenii să se pensioneze.
Întrebări:
- Ce încredere mai pot avea oamenii în CSM?
Nu a fost cel mai echilibrat gest al CSM, de a formula o plângere penală pentru o persoană care și-a exprimat o opinie. În sprijinul CSM este un fenomen. Este reprezentat din niște magistrați care reprezintă 5-6.000 de magistrați. Şi de mult timp, şi în special de câteva luni, există o presiune socială la adresa magistraţilor, orice e rău în ţara asta se întâmplă pentru că ei au nişte pensii prea mari. Am vorbit cu o doamnă judecătoare, care mi-a spus: Eu am încercat să-mi fac meseria, m-am dus la toate cursurile de pregătire la care am putut să mă duc, să fiu competentă profesional, să rezolv problemele pe care am să le rezolv. Acum, mi-e ruşine să spun public că sunt judecător. Ba chiar mi-e frică să spun public că sunt judecător. Asta nu-i normal.
- Ce spuneți despre organizarea unui referendum privind pensiile magistraţilor?
Un referendum este un instrument pe care îl foloseşti când părţi din societate au opinii divergente pe o anumită problemă, nu e cazul aici. Şi societatea, şi clasa politică, şi inclusiv magistraţii sunt de acord că nu e normal ca pensia să fie cât salariul, şi atunci este doar o chestiune de armonizare legislativă, de cum să rezolvăm această problemă. Deci nu e necesar un referendum. Toată lumea are aceeaşi opinie în societate pe problema asta.
- În ultimele dosare de corupție apar numele mai multor membri ai Guvernului. Trebuie făcute modificări la conducerea Guvernului?
Știam cu toții că există corupție, oameni gata să dea șpagă. Vestea bună e că reprezentanții statului au acționat corect în aceste circumstanțe. Nu a existat vreo decizie administrativă care să fie în favoarea unui corupt.
- După discuția de ieri, există flexibilitate în privința cuantumului și legii de tranziție?
Ședința de ieri a durat doar o oră și jumătate, am început să ne obișnuim unii cu alții și să ne înțelegem. Nu pot să vă spun exact ce s-a discutat. Ce pot să vă spun este că există înțelegere că acest lucru trebuie închis.
- Nu considerați sărăcia o amenințare la adresa siguranței naționale? Și, dacă o considerați, de ce nu apare în strategie?
Vom reflecta în cuprinsul acestor 12 zile la întrebarea pe care ați pus-o. Eu cred că sărăcia este o amenințare.
- Este spionajul chinez luat în calcul în strategie?
Această strategie este un document generic, când vorbește despre spionaj, vorbește despre oricine ne-ar putea spiona, nu cred ca ar trebui să individualizăm. Chiar dacă cuvântul China nu apare foarte des in strategie, el răzbate când vorbim despre lanțuri de resurse critice. Este o bulină mare acolo, China.
Pe scurt, pe de o parte, orice fel de amenințare trebuie tratată de instituțiile responsabile, pe de o altă parte, China este un actor important în lume, în special pe zona economica și interacțiunile României trebuie să țină cont de interesul său pe zona economică. Nu trebuie să rupem relații, trebuie să avem un echilibru.
- Ați spus că serviciile de informații vor culege date privind corupția. Cum vă veți asigura că vor respecta limitele?
Cuvântul corupție era și în strategia anterioară, dar în niște paragrafe. Am ținut să fie capitol separat pentru că serviciile de informații funcționează după niște planuri. În planul de implementare vor fi trecute lucruri care să expliciteze mult mai bine ce am spus. În măsura în care va fi nevoie de acte normative, o vom face. Voința din acest document este foarte clară. Există un fenomen de corupție pe care nu-l cunoaștem suficient. Ca să îl cunoaștem mai bine, e nevoie să investim în servicii.
- ÎCCJ a făcut public un acord pentru justiție și stabilitate instituțională pe care vrea să vi-l propună. Acordul ar angaja puterile fundamentale în stat pentru independența în justiție. Este nevoie de un asemenea acord sau principiile din Constituție sunt suficiente?
Nu am avut această informație. M-am văzut beștelit de unii magistrați zilele trecute fără să am nicio vino, eu cred că am fost echilibrat în a rezolva problema din societate. Au fost, sunt mai multe decizii ale CCR care vorbesc de raporturile de putere. Niciodată nu strică să explicităm niște lucruri, ar fi util ca pe acest subiect sensibil și unii, și alții să fie mai ponderați în manifestările publice.
- Ați avansat cu discuțiile referitoare la nominalizarea șefilor SRI și SIE?
N-a fost o preocupare a mea de la ultima conferință până azi, dar rămâne o preocupare.
- Ați stabilit ce faceți cu banii din donații?
Banii au venit acum vreo 2 sau 3 zile. Dacă AEP mi-ar fi restituit toți banii, aș fi rămas cu 2,5 milioane. AEP mi-a restituit cu un milion mai puțin. După ce voi plăti împrumuturile, voi rămâne cu 1,5 milioane. Restul o să contestăm și va fi un proces care cred că va dura 2 ani. Îmi mențin ideea de a-i da către organizații civice, nu sociale. Eu cred că nu se dau suficienți bani pe zona civică. N-aș vrea să aleg eu, ci să facem un concurs.
- Când veți avea un consilier pe educație și când veți avea discuții cu sindicatele?
Am spus că voi numi un consilier și, aveți dreptate, încă nu am numit. Consilier de educație va fi Sorin Costreie. Imediat ce va fi numit va contacta sindicatele, ministerul, va cere date relevante.
- Ați primit vreo informare despre Călin Georgescu că a fost colaborator al SIE?
Am spus că o să ieșim cu un raport despre alegerile din 2024. Pentru acest raport există mai multe informări, mai multe tipuri de informații, inclusiv biografia domnului Georgescu. Când ieșim cu raportul, o să aveți și răspunsul la întrebare.
- Cum comentați situația cu Lukoil România?
Lukoil are o rafinărie și vreo 100 de benzinării. Ponderea benzinăriilor nu este importantă, ci rafinăria. Ea este închisă pentru mentenanță, dar nu afectează fluxul, însă pe termen mediu și lung, dacă ea nu ar mai procesa, ne-ar obliga să importăm mai mult. Nu există riscul ca ea să fie preluată de o firmă paravan a Rusiei, avem o comisie care analizează toate companiile cu risc strategic. Există și varianta ca pe o perioadă limitată să fie preluată de statul român.
- Care este riscul ca la Primăria Capitalei să ajungă un candidat susţinut de partidele extremiste?
Vă daţi seama că Bucureştiul mă interesează, mă uit pe sondaje, evoluţia sondajelor. Mai mult decât atât, este un exerciţiu democratic pe care cred că mare parte din societate şi l-ar fi dorit în două tururi, inclusiv eu. Nu suntem în situaţia asta. Până la urmă, în acest context stabilit de clasa politică, avem un exerciţiu democratic şi bucureştenii vor decide. Asta e ce pot să spun. Îmi doresc să fie cineva care să pună ordine în bani, în urbanism şi să dezvolte infrastructura
- Ce puteți spune despre propunerea USR pentru Avocatul Poporului?
E o doamnă pe care nu o cunoșteam. Am solicitat referințe, am primit referințe pozitive despre domnia sa. Mi se pare în regulă. Adică, eu cred că această instituție a statului român trebuie să-și respecte numele, ”al poporului”. Ce am văzut, din păcate, la doamna Renate Weber n-a prea fost ”al poporului”. Inclusiv a fost o sesizare foarte frumos elaborată, pe care am mai văzut-o prin puncte de vedere în instanțe ale dezvoltatorilor imobiliari, care ajuta ”poporul dezvoltatorilor imobiliari”.
