Fostul preşedinte al CCR Augustin Zegrean susţine că Parlamentul trebuie să fie de acord doar cu miniştrii care vin noi în guvern şi că Guvernul Cîţu nu e demis automat dacă noile propuneri de miniştri nu trec de votul Parlamentului.
Zegrean subliniază, într-un interviu acordat agenției News.ro, că Executivul poate fi demis doar prin moţiune de cenzură sau prin demisia prim-ministrului.
Domnule Zegrean, să presupunem că USR PLUS nu se întoarce la guvernare. La finalul celor 45 de zile de interimat, premierul Florin Cîţu trebuie să ceară aprobarea Parlamentului pentru întreg Guvernul sau numai pentru cei cinci miniştri noi propuşi pentru înlocuirea miniştrilor USR PLUS?
După Constituţie, Parlamentul trebuie să fie de acord doar cu miniştrii care vin noi în guvern. Citiţi articolul 85 din Constituţie. Ce zice acolo?
Zice că, în cazul în care se schimbă compoziţia politică a guvernului, preşedintele tării numeşte noi miniştri numai pe baza aprobării Parlamentului.
Deci premierul trebuie să solicite Parlamentului un vot de aprobare ca cei cinci noi miniştri pe care îi propune să facă parte din guvern.
Şi dacă premierul nu reuşeşte să strângă o majoritate în Parlament care să-i aprobe noile propuneri?
Mai face o încercare.
Mai face o încercare?
Da.
Dar nu scrie aşa ceva în Constituţie.
Nu scrie, dar acesta este răspunsul logic. Nu avem altă soluţie.
Dar aşa, premierul poate să încerce la nesfârşit.
Nu. Pot fi încercări repetate până când parlamentarii au curaj să-l dea jos.
Deci până se votează moţiunea de cenzură.
Exact.
Dacă premierul nu strânge o majoritate care să-i aprobe noile propuneri de miniştri, cade guvernul sau nu?
Nu. Guvernul cade numai prin demisia premierului sau prin trecerea unei moţiuni de cenzură.
Ca să fim bine înţeleşi: dacă Parlamentul nu aprobă noile propuneri de miniştri, nu înseamnă automat căderea Guvernul Cîţu.
Nu, nu va cădea guvernul, pentru că primul-ministru este în funcţie.
Dacă noile propuneri nu trec de votul Parlamentului, poate USR PLUS să sesizeze CCR pe motiv că Guvernul nu mai are majoritate parlamentară, deci este demis?
Puteţi să vă aşteptaţi la așa ceva, dar asta nu înseamnă că vă fi o soluţie favorabilă din partea Curţii. Numai dacă CCR se hotărăşte şi ea să încalce Constituţia.
Dar dacă premierul nu primeşte aprobarea Parlamentului pentru noile propuneri de miniştri, iar cele 45 de zile de interimat expiră, ce se întâmplă mai departe? Funcţionează guvernul fară cei cinci miniştri?
Da. Sunt atâţia secretari de stat care pot să ţină locului unui ministru.
Iar această situaţie poate continua până la trecerea unei moţiuni de cenzură.
Exact.
Pe speţa moţiunii de cenzură, ce verdict credeţi că vă da Curtea? Au fost respectate procedurile sau nu?
Asta nu e treaba CCR. Ei au sesizat CCR pe un conflict de natură constituţională între Guvern şi Parlament. Care e conflictul? Nu are voie Parlamentul să adopte o moţiune de cenzură?
Conflictul ar fi că s-a depus o moţiune de cenzură fără semnăturile legale.
Dar asta nu e treba CCR. Acest subiect trebuia soluţionat în Parlament. Dacă nu erau valide semnăturile, trebuiau convocate cele două Camere ale Parlamentului şi respinsă motiunea pe acest motiv.
INFO: Articolul 85 din Constituţie, referitor la numirea Guvernului, are următoarele prevederi:
(1) Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru şi numeşte Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament.
(2) În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a postului, Preşedintele revocă şi numeşte, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului.
(3) Dacă prin propunerea de remaniere se schimbă structura sau compoziţia politică a Guvernului, Preşedintele României va putea exercita atribuţia prevăzută la alineatul (2) numai pe baza aprobării Parlamentului, acordată la propunerea primului-ministru.
Citește și:
Klaus Iohannis a creat dezastrul politic perfect. De ce? Pentru că a putut