Top Gun pe cerul României. De ce piloții n-au executat foc de avertisment asupra aeronavei care a violat spațiul aerian?

Ministerul Apărării susține că avionul venit din Ungaria n-a avut un comportament ostil, acesta fiind motivul pentru care n-a fost aplicată procedura legală. Ezitarea a complicat situația. Pilotul aeronavei misterioase a dispărut după aterizare. Episodul a arătat o vulnerabilitate în sistemul de siguranță națională în timp ce în vecinătatea noastră are loc un război.
Top Gun pe cerul României. De ce piloții n-au executat foc de avertisment asupra aeronavei care a violat spațiul aerian?
  • Un avion neidentificat a încălcat cinci din șase prevederi legale, iar procedura de apărare nu a fost aplicată până la capăt.
  • Fostul proprietar al aparatului de zbor din Lituania spune că l-a vândut în urmă cu o săptămână unui vorbitor de limba rusă.
  • Pilotul fost dat în urmărire în Bulgaria după ce a aterizat pe o pistă părăsită.
  • Generalul în rezervă Cristian Barbu susține că asupra aeronavei trebuia tras foc de avertisment.
  • Ministrul Apărării Vasile Dâncu anunță că va studia situația, considerând evenimentul o „lebădă neagră”.

Un incident grav de violare a spațiului aerian al României s-a petrecut în data de 8 iunie, începând cu ora 17:49 când un avion bimotor a survolat teritoriul țării pentru o oră și 20 de minute.

Vasile Dâncu, ministrul Apărării Naționale, a încercat să minimalizeze incidentul, susținând că nu a existat “niciun motiv de îngrijorare”.

ADVERTISING

În realitate, atât oficiali cât și militari s-au arătat nedumeriți că în timp ce la granița României se desfășoară cel mai intens conflict militar de după cel de-Al Doilea Război Mondial, misiunea de protejare a spațiului aerian a fost ineficientă, iar legea care reglementează modul în care se face acest lucru nu a fost respectată.

“Trebuia tras cel puțin un foc de avertisment, conform legii care este în concordanță cu a celorlalte state NATO”, a declarat generalul în rezervă Cristian Barbu, la o emisiune B1 TV la care a participat și autorul articolului.

Generalul în rezervă Cristian Barbu a criticat echipa ministrului Apărării Vasile Dâncu pentru că a trecut ușor peste un incident de securitate grav - Foto: Captură B1TV

Aeronava care a decolat din Ungaria, unde aterizase pentru a realimenta cu combustibil adus în canistre cu un automobil, conform unor informații date publicității de autoritățile din țara vecină, a încălcat cinci din cele șase prevederi legale de utilizare neautorizată a spațiului aerian:

  • decolare fără autorizare;
  • abatere de la traseu fără anunțarea organelor de trafic aerian;
  • intrarea în spațiul aerian al României fără autorizare;
  • întreruperea legăturii radio;
  • nerespectarea dispozițiilor organelor de trafic aerian;

Singura prevedere neîncălcată a legii române e aterizarea fără autorizație, aeronava făcând acest lucru în Bulgaria.

“Noi în acest moment bâjbâim. Nu că ar fi pentru prima dată. Nu suntem deloc atenți cu lucrurile importante cum a fost și acest incident de zbor despre care trebuie să spunem că echipa ministrului Dâncu a trecut ușor, clasându-l la nivelul <lebedei negre>, al evenimentelor ciudate și nicidecum în spiritul legii”, a declarat generalul în rezervă Cristian Barbu.

Proprietarul aeronavei, un vorbitor de limba rusă fără identitate

Într-adevăr ministrul Apărării Vasile Dâncu a comentat într-un mod deplasat incidentul de securitate, spunând că e un eveniment misterios pe care o să-l studieze, comparându-l cu o lebădă neagră.

Din datele de până acum reiese că avionul era un bimotor Piper și nu Beechcraft, cum au anunțat inițial autoritățile maghiare și române, înregistrat în Lituania. 

A aparținut cetățeanului Bronius Zaromskis, directorul Nida Airfield, un mic aeroport regional cu o singură pistă, aflat în partea de vest a Lituaniei, lângă Marea Baltică.

Nida Airfield, o pistă izolată în partea de vest a Lituaniei. Directorul acestui aeroport a vândut aeronava Piper unei firme care a trimis trei bărbați să inspecteze aparatul de zbor. Unul dintre ei vorbea limba rusă - Foto: aviofoto.lv

Zaromskis a declarat pentru un post TV din Lituania că a vândut aeronava în urmă cu o săptămână, unui “vorbitor de limbă rusă”. Tranzacția a avut loc în orașul Panevezys, din nordul țării. 

Fostul proprietar al avionului a spus că înainte de vânzare, acesta a fost inspectat de trei bărbați care nu erau de naționalitate lituaniană.

„Nu am putut ghici din ce țară erau. Puteau să fie ucraineni, români sau bulgari. Am vorbit în rusă cu unul dintre ei. Dar nu știu numele niciunuia dintre acești bărbați, nu m-a interesat”, a mai declarat Zaromskis, fostul proprietar al avionului. 

“Am încercat să-l vând de ani de zile, nu aveam unde să-l depozitez, așa că mă bucur că l-a cumpărat cineva. Nu-mi amintesc numele companiei căreia i l-am vândut”, a mai adăugat el.

Tranzacția mărește misterul survolului ilegal prin faptul că un om de afaceri lituanian vinde un avion unor necunoscuți. În plus, sugerează că cei cărora le-a dat avionul erau români, ucraineni sau bulgari, dar vorbeau rusă. 

TargovisteAeroportBulgaria
Aeroportul Tărgoviște din Bulgaria, părăsit de ani de zile, unde a aterizat avionul lituanian - Foto: Wikipapia.org

Episodul arată mai degrabă ca o operațiune a serviciilor de informații cu bani negri, personaje și companii fără identitate.

Dacă scopul acestei acțiuni a fost să testeze reacția forțelor de poliție aeriană pe teritoriile învecinate Ucrainei, ea a reușit, punând în dificultate autoritățile din Ungaria, România și Bulgaria.

Faptul că aeronava a stat foarte mult în spațiul aerian NATO, a folosit piste de decolare și aterizare neamenajate, a tranzitat mai multe state, intrând chiar și în spațiul aerian al Serbiei, o țară care nu e membră a tratatului Nord-Atlantic, fiind apropiată de Rusia, sugerează că misiunea ei a fost una de provocare și de generare de tensiuni între forțele militare aliate.

Șase avioane militare n-au reușit să determine aterizarea unui mic aparat de zbor bimotor

Aeronava a ajuns în Ungaria, venind dinspre Slovacia, tot în urma unui zbor neautorizat. Bimotorul Piper a aterizat în Bulgaria, pe o pistă nefolosită de lângă orașul Tărgoviște (localitate bulgară), fiind acoperit cu o prelată. Procuratura de la Sofia a deschis o anchetă pentru a-l reține pe pilot, dar acesta nu a fost reperat până la această oră.

Șase avioane de vânătoare, două JAS 39 Gripen și patru F-16, au escortat în perioade diferite micuțul Piper fără a reuși să-l determine să aterizeze sau, prin colaborarea forțelor militare, să-l aresteze la sol. 

Excursia unui avion cu cel puțin un nou proprietar care vorbea rusă, prin cinci state NATO (Lituania, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria), nu face decât să arate o vulnerabilitate a sistemului de apărare pe timp de război.

“Precizăm că aeronava în discuție, care a evoluat în spațiul aerian al României pe traseul Oradea – Caransebeș - Drobeta Turnu Severin, nu a manifestat un comportament ostil sau periculos. În niciun moment, pilotul aeronavei nu a răspuns interogărilor radio și nici semnalelor vizuale transmise de aeronavele militare interceptoare, potrivit normelor internaționale”, se arată în comunicatul Ministerului Apărării Naționale.

Conform legii române, o aeronavă care utilizează neautorizat spațiul aerian național și, după interceptare, refuză să aterizeze trebuie să fie anunțată cu “executarea focului de avertisment”.

În acest caz, prevederile legale nu au fost respectate deși avionul a stat o oră și 20 de minute pe cerul României. “Studiul” pe care l-a promis ministrul Dâncu trebuie să facă lumină în ce privește această situație. 


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇