În mod cert măsurile de austeritate sunt inevitabile. E destul de simplu: Comisia Europeană nu acceptă un deficit mai mare de 7% (în condiții normale, fără pandemie, limita de la care este activată procedura pentru deficit excesiv este 3%). Fără măsuri de austeritate nu ieșea socoteala mai jos de 7,9, apoi 7,2. Deci ceva trebuia făcut.
Certe în acest moment sunt două măsuri: pensiile nu mai cresc anul acesta, nici măcar cu rata inflației înțelegem, și nu se mai acordă tichete de vacanță. Ar mai putea fi vorba despre anularea gratuității transportului CFR pentru studenți, anularea sporului de 30% pentru pandemie, reducerea indemnizației de hrană pentru anumite categorii de bugetari și plafonarea sporurilor.
Niciuna dintre măsurile de mai sus nu este contestabilă per se, deși nu mă îndoiesc că vor genera imense tensiuni. După cum este foarte clar că din momentul în care PSD și-a făcut din bugetari principala țintă electorală, pentru a-și întineri electoratul, România a intrat și apoi s-a afundat într-o aberație.
Niciunde salariile la stat nu sunt mai mari decât cele din mediul privat. Statul acordă mai mare stabilitate și siguranță, dar plătește mai prost, pentru că plătește din bani publici. Totodată, sectorul bugetar a crescut constant cu straturi peste straturi de clientelă. De exemplu, guvernul liberal a angajat încă 5.300 de bugetari, deci a lăsat în urmă un aparat mai mare decât cel moștenit de la PSD.
De aceea, cred că austeritatea trebuie să plece de la restrângerea acestui imens aparat. Ceea ce încă nu am văzut. Dimpotrivă au apărut inclusiv două ministere noi, ca să ajungă, de exemplu, companiile de stat și pentru PNL, și pentru USR (Economie și Energie).
Înțeleg că premierul a cerut planuri de restructurare în companiile de stat, mai ales în cele cu pierderi, desigur. E foarte bine, deși dacă nu se bazează pe auditări independente, aceste planuri cred că vor păstra fix clientela incompetentă și vor elimina puținii competenți fără proptele.
Dar nu am auzit nimic despre restructurări prin ministere, prin deconcentrate, prefecturi. Guvernul Orban a făcut 1.200 de angajări noi, în special la SGG. Sunt vitali toți?
Auditarea pentru o astfel de restructurare nici măcar nu știu să fi început.
În privința pensiilor, mi se pare de-a dreptul imorală anularea oricărei creșteri. Era clar că promisiunile PSD erau mincinoase, dar nu este corect nici ca o categorie socială extrem de vulnerabilă și care are cel mai puțin timp de așteptat să fie pe lista celor înghețați.
De ce e imorală înghețarea? Pentru că în campanie nimeni nu a vorbit despre așa ceva. Nici programul de guvernare nu vorbește despre așa ceva. Dimpotrivă. Guvernul „va continua să majoreze anual valoarea punctului de pensie pentru a acoperi 100% rata inflaţiei şi minim 58,5% din rata de creştere a salariului mediu brut pe economie”, scrie în programul în baza căruia Guvernul a fost învestit în decembrie. Nu știa dl Cîțu în decembrie ce știe acum?
Și mai este imorală pentru că pensiile speciale, cu excepția celor garantate constituțional, nu au dispărut. Economia nu ar fi fost colosală, pentru că modificările legislative operează numai pentru viitor, deci pensiile în plată probabil că ar fi rămas. Dar ar fi fost un semnal de voință clară.
Desființarea pensiilor speciale nici măcar nu e inclusă în programul de guvernare.
În ceea ce privește tichetele de vacanță, aici lucrurile sunt foarte complicate. Sigur că sectorul privat are motive să se simtă discriminat de acest beneficiu al bugetarilor, acordat inclusiv celor care au salarii foarte mari. Este adevărat că aceste tichete au provocat distorsiuni în raportul calitate-preț din turismul intern.
Dar în acest moment, cu toate problemele lor, aceste tichete erau gura de oxigen extrem de necesară domeniului probabil cel mai lovit de pandemie – HORECA.
Tichetele acestea pot face diferența între oameni care mai au un loc de muncă sau o afacere și oameni care intră în șomaj și devin asistații statului. Sau care pleacă afară să culeagă sparanghel.
Și dacă tot e să tai, nu văd de ce nu le tai pentru un anumit nivel al veniturilor, dar le lași pentru cei care altfel chiar nu au absolut nicio șansă la un concediu. Îi ajuți și pe ei, și afacerile din turism.
Repet, în mod normal, trebuie să funcționeze concurența, eu nu sunt pentru protecționism, dar anul acesta nu e încă unul normal, iar HORECA a avut mult de suferit deja. Dacă este așa poate arăta doar o analiză detaliată, despre care nu există niciun indiciu că ar fi fost făcută.
Și înainte de a umbla la aceste tichete esențiale pentru HORECA (într-un asemenea an, nu în general, precizez din nou), de ce nu ne uitam și la subvențiile pentru partide? Nu văd vreun plan spectaculos de combatere e evaziunii. România încasează doar două treimi din TVA-ul care ar trebui colectat, ceea ce reprezintă, fără concurență, cel mai mare deficit de încasare a TVA din UE. Ca să nu vorbim și despre recuperarea prejudiciilor provocate de infracțiuni.
Și peste toate sentimentul că după alegeri nu mai e valabil nimic din ce s-a discutat în campanie nu va face decât să diminueze prezența la vot și să adâncească prăpastia între societate și clasa politică în ansamblu. De aceea, spun că e nevoie de politicieni cu viziune, nu de contabili cu creionul după ureche.