Fit for 55, proiectul UE care obligă România la reforme radicale

Fit for 55, proiectul UE care obligă România la reforme radicale

Fit for 55, proiectul mamut prin care Comisia Europeană își propune combaterea schimbărilor climatice, poate afecta grav economia României.

Fit for 55, parte a Pactului verde european, a creionat un model de urmat.

Uniunea Europeană și cele 27 de state membre ale UE s-au angajat să ia măsuri pentru ca Uniunea să devină primul continent neutru din punct de vedere climatic.

Acest obiectiv este fixat a fi atins până în 2050. În vederea atingerii acestui obiectiv, ele au promis să reducă emisiile cu cel puțin 55 % până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990. Acest program se numește Fit for 55.

Fit for 55 conține un pachet de măsuri care vor remodela energia din UE. Care sunt cele mai importante schimbări așteptate? Fit for 55 își propune:

  • reducerea emisiilor
  • crearea de locuri de muncă și stimularea creșterii economice
  • abordarea problemei sărăciei energetice
  • reducerea dependenței de energie din surse externe
  • îmbunătățirea sănătății și asigurarea bunăstării.
ADVERTISING

În urma implementării programului Fit for 55, industriile considerate poluante vor fi grav afectate. Industria auto se numără printre acestea. Comisia Europeană propune obiective mai ambițioase pentru reducerea emisiilor de CO2 ale automobilelor și camionetelor noi, anume:

Comisia promovează dezvoltarea pieței pentru autovehiculele cu emisii zero și cu emisii scăzute

Prin Fit for 55, Comisia urmărește să se asigure că cetățenii dispun de infrastructura necesară pentru încărcarea acestor vehicule, atât pentru călătorii scurte, cât și lungi. Astfel, se subînțelege că vor fi promovate masiv autovehiculele electrice.

În plus, din 2026 transporturile rutiere vor face obiectul comercializării certificatelor de emisii, ceea ce înseamnă că va exista un preț pentru poluare, se va stimula utilizarea combustibililor mai puțin poluanți și se vor face investiții în tehnologiile curate.

ADVERTISING

Fit for 55 stabilește un preț pentru emisiile de carbon generate de sectorul aviației

Comisia propune și stabilirea unui preț pentru emisiile de dioxid de carbon generate de sectorul aviației, care până acum a beneficiat de o excepție. O altă propunere este promovarea combustibililor durabili în sectorul aviatic.

Va apărea obligația ca avioanele să utilizeze combustibili amestecați durabili pentru toate plecările de pe aeroporturile din UE.

Sectorul maritim va fi suprataxat în lipsa adaptării la Fit for 55

Pentru a asigura o contribuție echitabilă a sectorului maritim la efortul de decarbonizare a economiei, Comisia propune extinderea tarifării emisiilor de dioxid de carbon în sectorul maritim.

Astfel, vor fi stabilite ținte de atins pentru porturile importante, care ar trebui să permită navelor să se alimenteze cu energie electrică din rețeaua terestră. Obiectivul este reducerea utilizării combustibililor poluanți care afectează, de asemenea, calitatea aerului local.

ADVERTISING

Refacerea naturii și a biodiversității oferă o soluție rapidă și ieftină pentru absorbția și stocarea carbonului

Comisia propune refacerea pădurilor, a solurilor, a zonelor umede și a turbăriilor din Europa. Acest lucru va spori absorbția de CO2. Astfel, va asigura o mai mare reziliență a mediului înconjurător în fața schimbărilor climatice. UE planifică să planteze 3 miliarde de copaci în 10 ani pentru a combate criza biodiversităţii.

Noul obiectiv pentru consolidarea absorbantului nostru natural de dioxid de carbon este de 310 megatone. Absorbantul actual de dioxid de carbon este de 268 megatone.

Bioenergia contribuie la eliminarea treptată a combustibililor fosili și la decarbonizarea economiei UE. Dar trebuie să fie utilizată în mod durabil. Comisia propune noi criterii stricte pentru a evita recoltarea nedurabilă a pădurilor și pentru a proteja zonele bogate în biodiversitate.

Cum este afectată România de Fit for 55

Prin Fit for 55,  România trebuie să-şi reducă cu 12,7% emisiile de gaze cu efect de seră. Conform unei opinii formulate pentru Financial Intelligence, de către Iulian Iancu, președintele Comitetului Național Român al Consiliului Mondial al Energiei (CNR-CME), România va fi cea mai afectată dintre țările UE.

Iulian Iancu declară că UE vrea să transfere costurile de carbon la clădiri, la transport, la vapoare, la avioane, dar cel mai important pentru noi este că va fi transferat la clădiri. Iulian Iancu consideră că dintre statele europene, cei mai afectați vom fi noi, bulgarii, probabil și vecinii noștri, dar sigur noi vom avea cele mai importante repercusiuni.

Legea consumatorului vulnerabil va trebui la rândul ei să fie modificată. Numărul vulnerabililor implicit va crește foarte mult și va crește în condițiile în care și austeritatea bugetară va crește. Suntem într-un cerc vicios.

Articol preluat de pe project-e.ro

Citește și:


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇