Care este cel mai sigur loc din avion

Care este cel mai sigur loc din avion
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Foarte puțini oameni cunosc acest detaliu când își cumpără biletele de zbor. Un specialist dezvăluie care este cel mai sigur loc din avion.

Cei mai mulți oameni cumpără biletele de avion ținând cont de gradul de confort, de accesul la toaletă sau de preț. Călătorii care zboară frecvent preferă locurile mai apropiate de cabina piloților ca să poată coborî mai repede după aterizare.

Foarte rar cineva caută un bilet pentru unul dintre locurile din mijloc din ultimul rând de scaune. Iar dacă face asta, înseamnă că știe că, din punct de vedere statistic, acesta este cel mai sigur loc din avion, arată profesorul Doug Drury, șeful catedrei de aviație de la Central Queensland University.

Zborul e cel mai sigur mod de a călători

Indiferent de locul pe care te afli în avion, zborul rămâne cel mai sigur mod de transport, subliniază expertul într-o analiză publicată de CNN. În 2019 au avut loc 70 de milioane de zboruri în toată lumea, cu numai 287 de decese.

ADVERTISING

Potrivit unei analize a Consiliului Național pentru Siguranță din Statele Unite, riscul de a muri într-un avion este de numai 1 la 205.552, comparativ cu 1 la 102 în cazul unei mașini.

Chiar și așa, accidentele rutiere primesc mai puțină atenție, în schimb, vestea prăbușirii unui ATR72 în Nepal face imediat înconjurul lumii.

Interesul pentru prăbușirea avioanelor ar putea avea legătură cu o curiozitate simplă a oamenilor care vor să afle de ce se întâmplă aceste evenimente și care sunt șansele să se întâmple din nou. Și poate că nu-i un lucru rău: preocuparea noastră face ca aceste incidente să fie minuțios investigate, ceea ce contribuie la menținerea siguranței zborurilor, apreciază Drury.

Nu există, așadar, niciun motiv să ne facem griji despre siguranță când urcăm la bordul unei curse de linie. Dar dacă, totuși, te simți mai liniștit să alegi cel mai sigur loc din avion, trebuie să știi de ce acesta e cel din mijlocul ultimului rând de scaune.

ADVERTISING

Locul special de la coada avionului

Trebuie spus că accidentele, prin natura lor, nu respectă standardele. În 1989, când cursa United Flight 232 s-a prăbușit în Sioux City, Iowa, 184 din cei 269 de pasageri au supraviețuit. Cei mai mulți dintre cei care au scăpat cu viață stăteau în spatele locurilor de la clasa întâi, spre partea din față a avionului.

Totuși, o investigație publicată de TIME care a analizat accidentele aviatice dintr-un interval de 35 de ani a arătat că locurile de mijloc din spatele aeronavelor au cea mai mică rată de deces: 28%, comparativ cu 44% pentru scaunele din culoarul din mijloc.

Pe undeva, e logic: să stai aproape de un culoar de ieșire îți va oferi întotdeauna cea mai rapidă cale de scăpare în caz de urgență, dacă nu există un incendiu în acea zonă. Dar aripile avionului conțin motoarele și combustibilul care pot lua foc, astfel că locurile din această parte nu sunt cele mai sigure.

ADVERTISING

În același timp, locurile din partea din față suportă un impact frontal înaintea celor din spate, așa că mai rămân locurile de pe ultimul rând. Iar aici scaunele din mijloc sunt mai sigure decât cele de la fereastră sau dinspre culoare pentru că, oricât de cinic sună, practica arată că ești mai protejat dacă ai oameni pe ambele părți.

Un experiment făcut în deșert, în 2012, a furnizat o concluzie surprinzătoare: peste 70% din accidentele aviatice oferă șanse de supraviețuire.

Unele accidente sunt mai complicate

Tipul incidentului în care e implicat un avion dictează, de asemenea, rata de supraviețuire.

Prăbușirea într-o zonă muntoasă scade exponențial șansele de a scăpa cu viață, așa cum a fost cazul dezastrului din 1979, când cursa Air New Zealand TE901 s-a prăbușit pe versanții muntelui Erebus din Antarctica, ucigând 257 de pasageri și membri ai echipajului.

Și prăbușirea avionului cu botul în ocean scade șansele de supraviețuire, așa cum a dovedit-o în 2009 cursa 447 a companiei Air France, când 228 de oameni au murit.

Piloții sunt instruiți să reducă pe cât posibil potențialul risc al unui accident. Ei încearcă să evite aterizarea într-o zonă montană, căutând locuri plane pentru o aterizare cât mai apropiată de una normală. Tehnica amerizării necesită condiții ideale la suprafața apei, fără valuri, sau atingerea apei între valuri, la un unghi cât mai apropiat de orizontală.

Avioanele sunt concepute pentru a rezista în situații de urgență. De fapt, principalul motiv pentru care însoțitorii de zbor ne reamintesc să folosim centura de siguranță nu este riscul de prăbușire, ci turbulențele care pot să apară pe neașteptate la altitudini mari.

Acest fenomen poate provoca cele mai multe daune avionului și pasagerilor, iar producătorii introduc mai multe materiale compozite în structura aeronavelor pentru ca acestea să reziste mai bine la stresul forțelor exterioare. Astfel, aripile nu sunt rigide și se pot îndoi pentru a absorbi șocurile și a preveni avariile structurale.

Cât de mult contează tipul avionului

Desigur, există anumite variabile, cum ar fi aerodinamica, aceasta putând să varieze ușor între diferitele tipuri de avioane. Însă fizica zborului este, mai mult sau mai puțin, aceeași la toate avioanele, arată Doug Drury.

În general, avioanele mai mari au mai mult material structural și, prin urmare, o rezistență mai mare la presurizarea la altitudine, așa că pot oferi o protecție suplimentară în caz de urgență, dar, din nou, depinde foarte mult de cât de severă este urgența.

Asta nu înseamnă că ar trebui să cumpărăm locuri doar în cel mai mare avion disponibil - zborul rămâne un mod foarte sigur de a călători, subliniază expertul.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇