Descoperirea unui pescar ar putea rezolva ceea ce pare acum a fi cel mai mare mister din istoria aviației.
Avionul care a dispărut în martie 2014 cu 239 de oameni la bord avea trenul de aterizare coborât când s-a prăbușit în Oceanul Indian. Acest lucru indică intenția pilotului de a prăbuși aparatul, arată un raport.
Cursa MH370 a companiei aeriene Malaysia Airlines a dispărut de pe radar după ce a decolat, pe 8 martie 2014, de pe aeroportul din Kuala Lumpur, cu destinația Beijing. Anchetatorii au aflat că avionul Boeing 777 a făcut o manevră neașteptată, schimbând ruta cu 180 de grade și a dispărut în timp ce se îndrepta spre Peninsula Malacca.
În pofida unor investigații ample realizate de mai multe țări și companii, avionul nu a fost găsit niciodată. Cele câteva fragmente descoperite pe țărmurile unor țări, despre care se crede că ar aparține avionului căutat, nu au oferit indicii clare despre ce s-a întâmplat. Însă o componentă găsită de un pescar din Madagascar este prima dovadă palpabilă care sugerează ce s-a întâmplat cu avionul, relatează Sky News.
Ce ne spune o trapă de la trenul de aterizare
Ceea ce le-a predat bărbatul autorităților este o trapă de la trenul de aterizare. Din cele 19 rămășițe găsite de-a lungul anilor în Madagascar, aceasta e prima piesă care oferă un indiciu important.
Timp de mai bine de cinci ani, trapa a stat în curtea casei pescarului, iar soția lui o folosea ca masă de călcat, fără să-și dea seama ce este, până când a fost găsită de polițiștii veniți să ridice alte rămășițe.
Inițial, ancheta a arătat că ușa era avariată de la interior către exterior, ceea ce înseamnă că era deschisă când s-a produs impactul. Un raport întocmit de experții britanici Richard Godfrey și Blaine Gibson sugerează că ușiţa deschisă atestă că trenul de aterizare era coborât când s-a produs impactul, ceea ce înseamnă că avionul a fost prăbușit intenționat.
"Faptul că distrugerea a fost din interior spre exterior duce la concluzia că trenul de aterizare era scos la impact, ceea ce susține concluzia că a fost un pilot activ până la sfârșitul zborului", se arată în document.
"Nivelul de distrugere cu fracturi pe toate laturile și forța extremă de străpungere chiar prin bucata respectivă duc la concluzia că sfârșitul zborului s-a produs la o viteză mare de scufundare, menită să rupă avionul în cât mai multe bucăți posibil", au mai scris autorii raportului, adăugând că zborul MH370 nu a avut sub nicio formă o aterizare ușoară în ocean.
Piloții nu scot trenul de aterizare dacă încearcă o aterizare de urgență pe apă, întrucât orice element de sub fuzelaj poate face un contact distructiv cu suprafața apei, crescând riscul producerii unei catastrofe.
Potrivit raportului, combinația dintre impactul la viteză foarte mare și trenul de aterizare scos arată "o intenție clară de a ascunde dovezile prăbușirii".