Dominaţia avionului Boeing 747 va lua sfârşit după aproape cinci decenii, avionul fiind înlocuit de aeronave mai eficiente.
Ultimul Boeing Jumbo comercial va fi livrat marţi companiei Atlas Air, în versiunea cargo, la 53 de ani după ce silueta în formă de cocoaşă, recunoscută instantaneu, a lui 747 a atras atenţia globală ca un avion de pasageri al operatorului Pan Am, relatează Reuters.
”La sol este impresionant, impunător. Şi în aer este surprinzător de agil”, a spus Bruce Dickinson, solistul trupei Iron Maiden, care a pilotat un 747 special, poreclit ”Ed Force One”, în timpul turneului trupei britanice de heavy metal din 2016.
Conceput la sfârşitul anilor 1960 pentru a satisface cererea de călătorii în masă, primul avion de linie cu două culoare, cu corp larg, a devenit cel mai luxos avion din lume.
”Acesta a fost avionul care a introdus zborul pentru clasa de mijloc în SUA. Înainte de 747, o familie din clasa de mijloc nu putea zbura din SUA în Europa la un preţ accesibil”, a declarat CEO-ul Air France-KLM, Ben Smith.
Acest avion şi-a pus amprenta şi asupra afacerilor globale, simbolizând războiul şi pacea, de la postul de comandă nucleară ”Doomsday Plane” al Americii până la vizitele papale cu avioane 747 închiriate, poreclite Shepherd One.
Acum, două avioane 747 livrate anterior sunt echipate pentru a înlocui avioanele prezidenţiale americane cunoscute la nivel global sub numele de Air Force One.
În calitate de însoţitor de bord Pan Am, Linda Freier a servit pasageri diverşi, de la Michael Jackson la Maica Tereza.
"A fost o diversitate incredibilă de pasageri. Oameni care erau bine îmbrăcaţi şi oameni care aveau foarte puţin şi cheltuiau tot ce aveau pe acel bilet", a spus Freier.
Când primul 747 a decolat de la New York pe 22 ianuarie 1970, după o întârziere din cauza unei defecţiuni a motorului, a dublat cu mult capacitatea avionului, la 350-400 de locuri, remodelând, la rândul său, designul aeroporturilor.
Inovaţiile care au dus la apariţia 747 i-au marcat şi sfârşitul, deoarece progresele au făcut posibil ca avioanele cu două motoare să îi reproducă autonomia şi capacitatea la un cost mai mic.
Cu toate acestea, avionul 777X, care va ocupa locul 747 în fruntea pieţei de avioane, nu va fi gata cel puţin până în 2025, după întârzieri.
”În termeni de tehnologie impresionantă, capacitate mare, economie excelentă… (777X) face, din păcate, ca 747 să pară învechit”, a spus directorul general al AeroDynamic Advisory, Richard Aboulafia.
Cu toate acestea, cea mai recentă versiune, 747-8, este pregătită să zboare ani de zile, în special ca avion de marfă, după ce a supravieţuit avionului de pasageri cu etaj A380 al Airbus.