Directorul executiv al celei mai mari companii aeriene lowcost din Europa a lansat un atac dur la adresa conducerii producătorului american de avioane Boeing.
Înfuriat de deteriorarea relației comerciale dintre Ryanair și Boeing, Michael O’Leary nu s-a ferit să se exprime în termeni obsceni. Ceea ce poate fi reprodus din exprimarea sa colorată este că directorii companiei americane au nevoie rapidă de „o resetare sau de un șut în fund”.
"În acest moment credem că managamentul Boeing acționează ca niște găini fără cap, incapabil să vândă avioane, și chiar și când le livrează nu sunt în stare să o facă la timp", a declarat directorul executiv al Ryanair, cea mai mare companie aeriană lowcost din Europa care a comandat aproape 400 de avioane Boeing începând din 2010.
Vara trecută, O'Leary și Boeing au avut o dispută publică neobișnuită, provocată de negocierile pentru comanda unor aparate din următoarea generație 737 Max, la care compania irlandeză a renunțat din cauza neînțelegerilor asupra prețului.
Ce a mirosit un irlandez în curtea americanilor
Enervat de modul în care operează conducerea Boeing, O'Leary a izbucnit nervos luni, acuzându-i pe americani că întârzie livrările. El a spus că Ryanair e nevoită să-și refacă planurile de zbor pentru primăvară și vară fiindcă avioanele care urmau să vină din SUA la sfârșitul lunii aprilie vor sosi, probabil, abia la finele lui iunie.
Nervozitatea lui O'Leary nu este nejustificată, mai ales că Ryanair cumpără avioane denumite "coadă albă" - aparate pe care Boeing le-a construit pentru alte companii aeriene, notează CNN. Cumpărătorul acestora a anulat comanda după ce ordinul de menținere la sol a fost prelungit cu 20 de luni după prăbușirea a două avioane 737 Max.
"Pot să înțeleg că există diferite provocări în fabricarea unui nou avion, dar avionul l-ai construit acum doi ani și tot ce ai de făcut e să-i bagi cherosen și să-l trimiți naibii să zboare la Dublin, chiar nu mai înțeleg de ce îți ia două sau trei luni întârziere cu asta", a spus O'Leary într-o ședință cu investitorii despre rezultatele financiare ale Ryanair.
"Miroase a management foarte prost la Seattle", a adăugat el.
Ryanair, clientul binevoitor care oferă încă o șansă
O'Leary a căutat apoi să-și nuanțeze poziția, explicând că Boeing face avioane minunate, dar a venit timpul să-și schimbe conducerea. "Fie conducerea existentă își face treaba, fie trebuie să se schimbe conducerea actuală, noi așa vedem lucrurile", a spus el.
"Suntem foarte fericiți să lucrăm cu actuala conducere, dar ei trebuie să-și îmbunătățească serios livrările către noi din ultimele 12 luni… Suntem un client binevoitor, dar avem probleme cu livrările lente și cu nepriceperea de a încheia un acord asupra unui avion nou, în ciuda numărului de cozi albe care stau pe solul nenorocit din Seattle", a detaliat șeful Ryanair.
Boeing s-a confruntat cu numeroase probleme în ultimii ani, inclusiv cu criza seriei 737 Max care a costat peste 20 de miliarde de dolari. Compania a fost afectată, în iunie anul trecut, de ordinul de oprire a livrărilor modelului 787 Dreamliner, ca urmare a problemelor depistate la controlul de calitate. În plus, întârzierile în obținerea unei aprobări pentru viitorul avion de mare capacitate 777X au forțat Boeing să amâne primele livrări cu doi ani, în 2025.
Producătorul american a înregistrat pierderi și în sectorul militar și spațial, inclusiv în afacerea de 660 de milioane de dolari pentru două avioane care vor înlocui actualele Air Force One.
În stilul său coleric, Michael O'Leary le-a mai dat o șansă americanilor: "Dacă-și adună mizeria, vom fi dornici să luăm mai multe avioane pentru vara anului '23 și vara lui '24. E loc pentru dezvoltare."
Acesta a mai spus că Ryanair dorește să reia negocierile pentru o comandă a noii generații 737 Max, dar a adăugat că producătorul trebuie să primească aprobarea autorităților. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, Ryanair ar putea cumpăra 50 de avioane de pe piața second hand.
Atac la echipa de vânzări în pijamale
O'Leary a transmis un nou mesaj clar pentru conducerea Boeing: "Te întrebi ce naiba a făcut echipa lor de vânzări în ultimii doi ani. Sincer, cei mai mulți dintre ei au stat acasă în pijamalele lor nenorocite lucrând de acasă în loc să fie acolo și să le vândă avioane clienților", a spus el, criticând, totodată planul Boeing de a-și muta sediul din Chicago în Arlington, Virginia, o suburbie a capitalei Washington.
Nemulțumirea lui O'Leary nu este singulară. Mai multe companii aeriene s-au plâns de întârzieri ale livrărilor Boeing, deși au făcut-o în exprimări mai puțin colorate, notează CNN.
Domhnal Slattery, director executiv al Avolon, una dintre cele mai mari companii de leasing aerian, a spus la începutul acestei luni că Boeing are nevoie de o schimbare a culturii și, poate, de o nouă conducere. "Cred că e corect să spui că Boeing și-a pierdut calea. Boeing are o istorie etajată… Ei fac avioane minunate. Dar se spune că o anumită cultură îți mănâncă strategia la micul dejun și asta se întâmplă la Boeing ", a spus Slattery.
T.D.