Decizia miliardarului Elon Musk de a schimba numele Twitter în X, anunțată deja ca definitivă, s-ar putea dovedi foarte complicată din punct de vedere juridic. Deja giganți precum Meta sau Microsoft dețin drepturi de proprietate intelectuală pentru aceeași literă.
X este atât de utilizat pe scară largă și citat în mărcile comerciale încât decizia lui Musk i-ar putea aduce bătăi de cap juridice mai mari decât cele cu care s-a confruntat la preluarea Twitter.
„100% Twitter va fi dat în judecată de cineva din această cauză", a declarat avocatul specializat în mărci comerciale Josh Gerben, care a spus că a numărat aproape 900 de înregistrări active în SUA care acoperă deja litera X într-o gamă largă de industrii, potrivit Reuters.
Musk a redenumit luni Twitter în X și a dezvăluit un nou logo pentru platforma de socializare, o versiune stilizată alb-negru a literei.
Proprietarii de mărci comerciale pot reclama încălcarea dreptului de proprietate intelectuală dacă o altă entitate ar provoca confuzie în rândul consumatorilor. Și pot fie să ceară despăgubiri materiale, fie chiar blocarea utilizării.
Iar șansele ca asta să se întâmple și cu X-ul lui Musk sunt foarte mari. Din 2003, Microsoft deține o marcă comercială „X”, în legătură cu sistemul său de jocuri video Xbox.
Meta Platforms - a cărei platformă Threads este un nou rival al Twitter - deține o marcă federală înregistrată în 2019 care acoperă o literă albastră și albă „X" pentru domenii care includ software și social media.
Specialiștii spun că nu se așteaptă ca cei doi giganți să fie cei care îi pun bețe-n roate lui Musk - deși nu exclud total, însă alte sute de companii ar putea să o facă.
Meta însăși are probleme legate de proprietatea intelectuală după ce și-a schimbat numele din Facebook. Compania lui Mark Zuckerberg se confruntă cu procese intentate anul trecut de firma de investiții Metacapital și de compania de realitate virtuală MetaX și a soluționat un alt proces privind noul său logo cu simbolul infinitului.
Iar dacă, presupunând prin absurd, Musk reușește să schimbe numele și nimeni nu-l contestă, el se va confrunta apoi cu provocarea poate chiar imposibilă de a-și însuși o literă a alfabetului.
„Având în vedere dificultatea de a proteja o singură literă, în special una atât de populară din punct de vedere comercial precum X, este probabil ca protecția Twitter să se limiteze la o grafică foarte asemănătoare cu logo-ul lor X. Logo-ul nu are prea multe elemente distinctive, așa că protecția va fi foarte limitată", a declarat Douglas Masters, avocat specializat în mărci comerciale la firma de avocatură Loeb & Loeb.