Analiza SWOT a aplicației Clubhouse, care a creat o nouă nișă în social media

Analiza SWOT a aplicației Clubhouse, care a creat o nouă nișă în social media

Clubhouse, rețeaua socială lansată în martie 2020, a devenit populară în ultimele săptămâni în mare parte datorită lui Elon Musk, care a găzduit un room chat împreună cu CEO-ul platformei de tranzacționare Robinhood, Vladimir Tenev. 

La mijlocul lunii februarie 2021, Clubhouse avea deja 6 milioane de utilizatori, în condițiile în care în decembrie 2020 număra doar 600.000 de membri. Este adevărat că mare parte dintre aceștia sunt organizatori de evenimente, oameni de marketing și publicitate sau antreprenori care se folosesc de această aplicație pentru a face networking și pentru a schimba cunoștințe și resurse. 

2021 vine cu discounturi de până la 50% la principalele categorii de produse și servicii de care afacerea ta are nevoie. Obține oferta AICI!

Faptul că este gândită ca o platformă de discuții audio în timp real, în care vorbitorii și ascultătorii pot crea camere tematice și pot vorbi practic despre orice subiect de interes pentru ei, Clubhouse are toate șansele să devină următorul TikTok, în ceea ce privește adoptarea în piață. 

Mai mult, contextul actual unde comportamentul de consum prioritizează mai degrabă interacțiunea umană mai intimă și conținutul nișat, orientat către valorile personale și interumane care contează cu adevărat, oferă acestei aplicații mult potențial de creștere. 

O analiză SWOT a aplicației Clubhouse

#PuncteForte

  • Faptul că interacțiunile se desfășoară doar în format audio încurajează participanții să se implice în conversații cu o mai mare ușurință și naturalețe. Video-ul este de multe ori evitat de către utilizatori, iar aici Clubhouse câștigă puncte în fața altor rețele sociale sau aplicații precum Zoom. 
  • Față de platformele cu formate similare de conținut (podcast-urile spre exemplu), întâlnirile pe Clubhouse au avantajul interactivității: audiența poate interveni cu întrebări adresate moderatorilor și invitaților acestora.
  • Un alt punct forte important: fiind o aplicație „invitation-only”, și-a câștigat deja un statut de „highly exclusive”. Singura modalitate de a accesa aplicația este să fii invitat de către un utilizator care are deja cont în platformă. 
  • Modul facil și intuitiv de a găsi și urmări subiecte exclusiv sau preponderent pe teme de interes, astfel încât utilizatorul să nu fie bombardat cu conținut nerelevant. 
  • Accesul la comunități interesante și mai închegate decât grupurile de Facebook, de exemplu, unde informația se dispersează rapid, iar calitatea este scăzută.
  • Clubhouse tinde să traseze o direcție colaborativă de creare de conținut și de transmitere a informațiilor care facilitează formarea unor comunități puternice, cu un know-how relevant.

#PuncteSlabe

  • În actuala versiune beta, Clubhouse este disponibil doar pentru posesorii de iPhone și iOS, lucru care reduce în mod semnificativ piața potențială locală și rata de adopție.
  • Odată ce camera este închisă, discuțiile nu rămân accesibile pe platformă pentru a putea fi urmărite ulterior (spre deosebire de Twitch, de exemplu), fapt care poate genera frustrare în rândul utilizatorilor care nu reușesc să se conecteze în timp real. Vorbim aici și de faptul că mulți utilizatori au de-a face cu diferențele de fus orar care fac conectarea cu atât mai greu de realizat. 
  • Lipsa înregistrărilor face ca întregul conținut de pe Clubhouse să nu poată fi ”indexat” nici de motoarele de căutare. 
  • În acest moment, nu este foarte clar care este modalitatea de monetizare și cum poate fi platforma folosită de către branduri.
  • Lipsa unor moderatori experimentați poate afecta negativ flow-ul conversațiilor. 

#Oportunități

  • Acest nou tip de produs social vine într-un moment în care rețelele mainstream au început să dezamăgească și pe un fond de comportament de consum care se focusează cu preponderență pe interacțiuni raw, reale, asumate și mai degrabă prietenoase, în spațiu închis, iar soluțiile de nișă care au respect pentru datele colectate câștigă teren.
  • Clubhouse atrage consumatori de conținut atât de social media, cât și de radio sau podcast, având astfel oportunitatea de a ajunge la un public variat, cu obiceiuri de consum diferite. 
  • Clubhouse poate fi o resursă pentru organizatorii de evenimente, mai ales în contextul actual în care pandemia i-a forțat să se adapteze, să obțină o serie nouă de competențe și să găsească noi soluții de funcționare pentru industria lor. 

#Amenințări

  • Așa cum era de așteptat, Twitter (prin Spaces) și Facebook au anunțat deja servicii competitoare care pot duce într-un final la eșecul Clubhouse. Va fi interesant de urmărit viteza de adopție a noilor servicii lansate de cei doi giganți și de analizat dacă se va repeta istoria Snapchat sau Reels. 

În trecut avem exemplul serviciilor competitoare de la Instagram și YouTube pentru TikTok, care au venit prea târziu pentru a concura realmente și pentru a împiedica dezvoltarea acestuia din urmă. 

  • Clubhouse nu are în acest moment un model de monetizare, iar acest lucru poate afecta sustenabilitatea platformei. 
  • În timp, numărul mare de evenimente poate crea confuzie în rândul audienței.

***

Este interesant de urmărit ce urmează pentru Clubhouse, mai ales că deja se anunță noi funcții pentru remunerarea creatorilor de conținut, cum ar fi vânzarea de bilete sau abonamente și plata directă, iar versiunea pentru Android pare că va fi disponibilă odată ce platforma va ieși din stadiul de test. 

Mai mult, din perspectiva comunicării de brand, Clubhouse poate oferi noi oportunități: de la influencer engagement și personal branding la focus grupuri digitale. 

Early adopters din rândul business-urilor, dar și antreprenorii sau artiștii au ocazia să-și creeze comunități relevante și să-și asigure poziționarea pe această platformă. 

Sfat: Dacă nu ai invitație din partea unui utilizator de Clubhouse, îți recomand să descarci aplicația, să îți rezervi numele de utilizator și să te înscrii pe lista de așteptare. Vei primi accesul din partea Clubhouse - însă nu există un timp oficial de răspuns din partea lor.


Articol scris de Ciprian Susanu, consultant de Marketing Digital și Chief Pragmatic Visionary @ Dare Digital


Te invităm și pe pagina noastră de Facebook, unde vei găsi multe lucruri interesante, în plus față de site. Îți mulțumim că ne citești!