Șoferii care circulă prin Capitală cu mașini înmatriculate în alte județe ar putea plăti, în curând, o taxă de acces de 3,5 euro pe zi.
Noua măsură, de tip rovinietă urbană, ar urma să se aplice vehiculelor care nu sunt înregistrate în București sau Ilfov și să fie diferențiată în funcție de categoria autovehiculului și perioada de utilizare.
Consilierul general PSD Dan Cristian Popescu a depus la Primăria Capitalei un proiect de hotărâre în acest sens.
Pentru autoturisme, taxa propusă este de 3,5 euro/zi, respectiv 6 euro pentru 7 zile, 9,5 euro pentru 30 de zile și 50 de euro pe an.
Valoarea variază în funcție de tipul vehiculului:
- autoutilitare: între 8,6 euro/zi și 96 euro/an;
- camioane: între 4 și 11 euro/zi, respectiv 320 – 1.210 euro/an, în funcție de tonaj;
- microbuze (9–23 locuri): între 4 euro/zi și 320 euro/an;
- autocare: între 7 și 560 de euro, în funcție de durata pentru care se plătește.
Plata se va putea face online, prin SMS sau la puncte autorizate, iar verificarea se va realiza automat, prin camere fixe și mobile de recunoaștere a numerelor de înmatriculare.
Vehicule exceptate de la plată
Sunt exceptate de la taxă ambulanțele, mașinile ISU, Poliției, Jandarmeriei, Armatei, precum și vehiculele persoanelor cu handicap, cele istorice, ale misiunilor diplomatice și autovehiculele cu emisii zero (electrice sau pe hidrogen).
Fondurile colectate ar urma să fie direcționate exclusiv către proiecte de mobilitate durabilă, extinderea rețelelor Park & Ride și măsuri anti-poluare.
Bucureștiul, cel mai aglomerat oraș din România
Potrivit documentului, Bucureștiul are cea mai mare densitate de autovehicule din țară, iar traficul este caracterizat de o „supraaglomerare cronică”.
Conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov 2021-2030, în Capitală circulă zilnic peste 1,4 milioane de autovehicule, dintre care aproximativ 35% sunt înmatriculate în alte județe.
„Această presiune încetinește traficul urban, determinând pierderi de timp medii de peste 134 de ore anual per șofer și produce un nivel ridicat de poluare cu particule PM10 și NO₂”, se arată în referatul de aprobare.
Popescu: „Vrem să descurajăm tranzitul și să încurajăm transportul public”
Dan Cristian Popescu a declarat pentru Agerpres că proiectul a fost depus și urmează analiza tehnică și dezbaterea publică înainte de votul final, probabil în ședința CGMB din noiembrie sau decembrie.
El a explicat că măsura vizează trei categorii de șoferi:
- Locuitorii din București care au mașina înmatriculată în alt județ;
- Cei care vin ocazional în Capitală;
- Șoferii care doar tranzitează Bucureștiul.
„Pe cei care vin ocazional vrem să îi încurajăm să lase mașina în Park & Ride și să ia transportul public. Pe cei care tranzitează, să folosească centurile ocolitoare”, a spus Popescu.
„Foarte mulți bucureșteni sunt de acord”
Consilierul PSD susține că proiectul ar reduce traficul și poluarea, fiind o măsură aplicată în „mii de localități din Europa”. „Foarte mulți bucureșteni sunt de acord cu proiectul (…). Cred că măcar pentru o perioadă de cinci ani trebuie adoptat”, a spus el.
Popescu estimează și un beneficiu fiscal direct: șoferii care locuiesc în Capitală ar fi determinați să-și înmatriculeze mașinile în București, ceea ce ar aduce impozitul auto la bugetul local.
„Mulți își înmatriculează mașina în alt județ pentru RCA mai mic, dar daunele produse în București se împart tot la bucureșteni. Nu e corect”, a subliniat el.
După elaborarea raportului de specialitate de către Direcțiile din Primăria Capitalei și Poliția Rutieră, proiectul va fi supus dezbaterii publice și, ulterior, votului Consiliului General al Municipiului București.