Comisia Europeană nu a primit niciun document oficial de la București și de la Kiev despre situația de pe canalul Bâstroe, deși a solicitat informații de la cele două părți.
Comisia Europeană nu are responsabilitatea de a verifica adâncimea apei pe canalul Bâstroe, întrucât brațul Chilia al Dunării și canalul Bâstroe nu fac parte din rețeaua europeană de transport TEN-T. Cu toate acestea, forul european s-a oferit să conlucreze cu România și Ucraina pentru a le ajuta să găsească soluții și păstrează contactul și cu Comisia Dunării, a transmis Anna Wartberger, purtătoarea de cuvânt a Comisiei Europene pe probleme de mobilitate și transport, pentru Digi24.ro.
Forul european subliniază importanța Dunării ca rută alternativă de transport pentru cerealele ucrainene și a remarcat rolul important al României. Comisia și-a anunțat disponibilitatea de a finanța lucrări pe brațul Sulina pentru creșterea cantității de mărfuri transportate.
"Suntem pregătiți să finanțăm lucrări la canalul Sulina, pentru a crește cantitatea de mărfuri care circulă pe acest canal – Comisia pune la dispoziție României 6 milioane de euro în acest scop", a transmis reprezentanta CE.
"Comisia a cerut, de asemenea, autorităților române și ucrainene să coopereze strâns în această problemă și să asigure o transparență deplină în schimbul de informații", a precizat aceasta.
Reprezentanta Comisiei a menționat și vizita de informare "la nivel înalt" pe care instituția o pregătește „în următoarele săptămâni”, având ca obiectiv „facilitarea dialogului dintre părți pentru o primă evaluare a situației, în vederea asigurării unei cooperări strânse între toate părțile”.
Comisarul european pentru Transporturi Adina Vălean a anunțat, în februarie, că o echipă a Comisiei Europene care verifică porturile din Ucraina va face şi câteva verificări pe Canalul Bâstroe, iar raportul ar trebui să sosească în cel mult 10 zile.
”Comisia Dunării care are în spate Comisia Europeană poate să vină cu un comitet de experţi care, la solicitarea României, să propună Ucrainei, astfel încât un independent să meargă să facă măsurătorile pentru a înţelege ce se întâmplă pe Canalul Bâstroe.
Pentru experţii Comisiei Europene este complet neclar. Deci singura metodă este să ne adresăm unei instituţii independente care, cu sprijinul Comisiei Europene, poate să facă măsurătorile acolo.
Odată ce facem acest lucru, trebuie să intrăm într-un dialog foarte clar cu ucrainenii, pentru că nu are niciun rost, scopul lor este să îşi scoată produsele pe un coridor către Marea Neagră”, a declarat Vălean.