Autorităţile federale investighează Boeing după ce un denunţător a semnalat în mod repetat probleme legate de două modele de avioane şi a susţinut că firma s-a răzbunat pe el.
Denunţătorul Sam Salehpour, un inginer Boeing, susţine că firma a folosit scurtături la fabricarea avioanelor 777 şi 787 Dreamliner şi că riscurile ar putea deveni catastrofale pe măsură ce avioanele îmbătrânesc, transmite CNN.
Plângerea sa oficială adresată Administraţiei Federale a Aviaţiei, depusă în ianuarie şi făcută publică marţi, nu se referă în mod specific la noul avion 737 Max, care a fost oprit la sol de două ori de către Administraţia Federală a Aviaţiei.
"Boeing nu poate continua aşa cum este"
Salehpour a declarat marţi că plângerea sa ridică "două probleme de calitate care pot reduce dramatic durata de viaţă a avioanelor".
"Fac acest lucru nu pentru că vreau ca Boeing să eşueze, ci pentru că vreau să reuşească şi să prevină producerea de accidente", a declarat Salehpour reporterilor în cadrul unei conferinţe telefonice de marţi. "Adevărul e că Boeing nu poate continua aşa cum este. Cred că trebuie să se descurce un pic mai bine", a adăugat el.
FAA l-a chestionat pe Salehpour în cadrul investigaţiei sale, a declarat avocatul său, Lisa Banks. FAA a precizat că investighează toate plângerile de denunţare. "Raportarea voluntară, fără teamă de represalii, este o componentă critică a siguranţei aviaţiei", a declarat FAA. "Îi încurajăm cu tărie pe toţi cei din industria aviatică să împărtăşească informaţii", a mai transmis instituţia.
O subcomisie a Senatului va examina, de asemenea, preocupările în cadrul unei audieri săptămâna viitoare.
Boeing nu a comentat imediat afirmaţiile referitoare la 777, dar a contestat îngrijorările lui Salehpour cu privire la 787. "Aceste afirmaţii despre integritatea structurală a modelului 787 sunt inexacte şi nu reprezintă munca cuprinzătoare pe care Boeing a depus-o pentru a asigura calitatea şi siguranţa pe termen lung a aeronavei", a declarat compania într-o declaraţie.
Lacunele din Dreamliner
Avioanele 787 Dreamliner de la Boeing, care au intrat în serviciu în 2011, ar putea avea o durată de viaţă de 50 de ani - aproximativ 44.000 de zboruri fiecare, potrivit companiei.
Însă plângerea lui Salehpour susţine că echipele care au asamblat avionul nu au reuşit să umple în mod corespunzător golurile minuscule atunci când au îmbinat părţi ale fuselajului fabricate separat. Acest lucru sporeşte uzura avionului, reducându-i durata de viaţă şi riscând o defecţiune "catastrofală", susţin avocaţii lui Salehpour.
Acuzaţiile nu sunt complet noi - timp de aproape doi ani, începând cu 2021, FAA şi Boeing au oprit livrările noilor Dreamliners în timp ce cercetau lacunele. Boeing a declarat că a făcut schimbări în procesul său de fabricaţie, iar livrările au fost reluate în cele din urmă. "Am încorporat activitatea de inspecţie şi verificare a îmbinării în sistemul nostru de producţie, astfel încât avioanele care ies de pe linia de producţie să îndeplinească aceste specificaţii", a transmis Boeing.
Aeronavele 787 Dreamliners nu au fost oprite la sol, dar FAA a investigat de două ori întrebări legate de controlul calităţii în timpul procesului de asamblare a avionului. Compania a susţinut că avioanele au fost şi sunt sigure pentru zbor.
Avocaţii lui Salehpour au declarat că FAA a fost surprinsă să descopere, prin intermediul plângerii sale, că lacunele erau încă o problemă.
"Am văzut literalmente oameni sărind pe piesele avionului pentru a le alinia", a declarat Salehpour. "Sărind în sus şi în jos, deformaţi piesele astfel încât găurile să se alinieze temporar… şi nu aşa se construieşte un avion", a mai declarat inginerul.
Salehpour a declarat că Boeing s-a răzbunat pe el după ce a ridicat o altă îngrijorare cu privire la 787 şi la un alt model de avion.
Plângerea denunţătorului a arătat că acesta a semnalat conducerii existenţa unor probleme de găurire la 787, iar apoi a fost "ignorat şi, în cele din urmă, transferat din programul 787 în programul 777".
În noul său rol, Salehpour a declarat că a descoperit lucrări sub nivelul de calitate cu alinierea pieselor de caroserie şi presiuni asupra inginerilor pentru a da undă verde unor lucrări pe care nu le-au inspectat încă.
În total, Salehpour a spus că problemele implică peste 400 de modele 777 şi 1.000 de 787.
Livrările Boeing au scăzut cu mai mult de jumătate în martie
Boeing a anunţat marţi că a livrat 29 de avioane în martie, în scădere cu mai mult de jumătate faţă de cele 64 livrate în aceeaşi lună cu un an în urmă, deoarece producţia de 737 MAX s-a redus în urma controalelor şi auditurilor de calitate sporite efectuate de autorităţile de reglementare, transmite Reuters.
Boeing a declarat că produce mai puţine avioane MAX cu un singur culoar pentru a îmbunătăţi calitatea producţiei, după ce desprinderea unui panou de uşă de pe un avion 737 MAX 9 aflat în timpul zborului a atras atenţia sporită a autorităţilor de reglementare faţă de producătorul de avioane american.
În primele trei luni ale anului 2024, Boeing a predat clienţilor 83 de avioane, inclusiv 66 de avioane MAX, a spus compania, în scădere de la un total de 130 de livrări de avioane în primul trimestru din 2023.
”Vom încetini în mod deliberat pentru a rezolva lucrurile corect. Noi suntem cei care am luat decizia de a limita ratele programului 737 la sub 38 de avioane pe lună, până când simţim că suntem pregătiţi”, a declarat Brian West, directorul financiar al Boeing, la o conferinţă a Bank of America, luna trecută.
Rivalul european al lui Boeing, Airbus, a livrat 142 de avioane în primul trimestru al anului 2024, în creştere cu 12% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, a informat Reuters la începutul acestei luni, citând surse din industrie. Airbus a confirmat marţi aceste date.
Acţiunile Boeing (BA) au scăzut marţi cu 2%.