Directorul general al Boeing, Dave Calhoun, a anunţat luni că intenţionează să părăsească compania – asediată de o serie de probleme de siguranţă şi crize – până la sfârşitul anului, în cadrul unei remanieri majore a conducerii. Preşedintele Boeing şi şeful unităţii de avioane comerciale vor pleca şi ei.
Preşedintele Boeing, Larry Kellner, nu va candida pentru realegerea în funcţia de director al Consiliului de Administraţie. Consiliul de Administraţie l-a ales deja pe fostul director general al Qualcomm, Steve Mollenkopf, pentru a-i succeda, informează CNN.
Compania a anunţat, de asemenea, că Stan Deal, CEO al Boeing Commercial Airplanes (divizia de avioane comerciale), se retrage din funcţie. Stephanie Pope, director operaţional al Boeing din ianuarie, îi va lua locul cu efect imediat.
De peste cinci ani, Boeing este zguduită de probleme cu avioanele sale, inclusiv două accidente fatale ale modelului 737 Max în 2018 şi 2019, care au provocat moartea a 346 de persoane. În cel mai recent incident, un panou care ţinea o uşă din partea laterală a unui 737 Max al companiei Alaska Airlines s-a detaşat în zbor, în ianuarie, lăsând o gaură imensă în partea laterală a avionului.
Incidentele au dus la multiple opriri la sol pentru probleme de siguranţă şi la pierderi cumulate de peste 31 de miliarde de dolari.
Într-o scrisoare adresată luni angajaţilor Boeing, Calhoun a numit incidentul de la Alaska Airlines "un moment decisiv pentru Boeing".
"Ochii lumii sunt aţintiţi asupra noastră", a spus el anunţându-şi planurile de plecare. "Vom repara ceea ce nu funcţionează şi vom readuce compania noastră pe drumul spre redresare şi stabilitate", promite CEO-ul.
Decizia de a pleca a fost "100%" o alegere proprie, a mărturisit Calhoun într-un interviu acordat luni dimineaţă la CNBC. Dar vine în contextul în care compania a fost criticată pe scară largă de către directorii executivi ai multora dintre marile companii aeriene din lume de care Boeing depinde pentru a-i cumpăra avioanele. Ei au cerut săptămâna trecută să vorbească direct cu Consiliul de Administraţie al Boeing, lucru pe care Calhoun a încercat să-l caracterizeze luni ca fiind un proces normal, chiar dacă este rar ca clienţii să vorbească direct cu directorii.
În ceea ce priveşte motivul pentru care Calhoun a decis să rămână până la sfârşitul anului, în loc să plece imediat, acesta a declarat pentru CNBC: "Avem un alt munte de urcat. Să nu evităm ceea ce s-a întâmplat cu Alaska Air. Să nu evităm apelul la acţiune. Să nu evităm schimbările pe care trebuie să le facem în fabricile noastre".
"Vom trece peste asta", a adăugat el. "M-am angajat în faţa Consiliului să fac exact acest lucru", a spus Calhoun.
În vârstă de 66 de ani, el este membru de mult timp al Consiliului de Administraţie al Boeing şi a devenit preşedinte al companiei la sfârşitul anului 2019, când Consiliul i-a luat acest titlu predecesorului său, Dennis Muilenburg. Calhoun a fost numit CEO după ce Muilenburg a fost înlăturat în luna decembrie a aceluiaşi an şi exercita această funcţie din ianuarie 2020.
Mandatul lui Calhoun a început cam la jumătatea unei perioade de 20 de luni în care avioanele 737 Max au fost oprite la sol din cauza unui defect de proiectare care s-a stabilit că a cauzat cele două accidente şi chiar înainte de izbucnirea pandemiei de Covid, care a provocat o cvasi-oprire a călătoriilor aeriene şi pierderi masive pentru companiile aeriene de care depinde Boeing pentru a-i fi cumpărate avioanele.
Acţiunile Boeing, care au pierdut peste 27% din valoarea lor de la începutul anului, au urcat cu 4% în urma anunţului demisiei lui Calhoun.